Акафист святому праведному Симеону Богоприимцу
Одобрен: решение Св. Синода 17/29 сентября 1886 года №1964
Память: 16 (3) февраля
Утвержден для общецерковного использования.
Избра́нный в благове́стника явле́ния Христо́ва в челове́цех, святы́й пра́ведный ста́рче Симео́не, похва́льная пе́ния прино́сим ти́, Богоприи́мче, ты́ же, я́ко име́яй дерзнове́ние ко Го́споду, Его́же во объя́тиях Твои́х носи́л еси́, моли́ спасти́ся на́м, любо́вию зову́щим:
А́нгел Госпо́день по́слан бы́сть изве́ствовати ста́рцу Симео́ну, я́ко вои́стину от Де́вы роди́тися и́мать обетова́нный Спа́с ми́ру Христо́с. Егда́ бо то́й, чту́щу ему́ кни́гу проро́ка Иса́ии, дости́же ме́ста, иде́же бе́ напи́сано: «Се́ Де́ва во чре́ве прии́мет и роди́т Сы́на Емману́ила», и недоумева́яй о рече́нных, помышля́ше в себе́, ка́ко мо́гут сия́ бы́ти, тогда́ яви́ся ему́ А́нгел и возвести́, я́ко не и́мать ви́дети сме́рти, до́ндеже ви́дит ро́ждшагося от Де́вы Христа́ Госпо́дня. Таково́му ди́вному о не́м промышле́нию Бо́жию чудя́щеся, воззове́м к нему́ такова́я:
Ви́дя ста́рец, я́ко умножа́ющимся ле́том живота́, умножа́ются ему́ тру́д и боле́знь, зело́ скорбя́ше душе́ю, я́ко продолжи́ся вре́мя прише́льствия его́, на земли́ те́мже жела́ние имы́й разреши́тися и ко отце́м преити́, сле́зне прося́ще отпуще́ния себе́, зовы́й Бо́гу: Аллилу́иа.
Ра́зум недоразуме́нный возвеще́нных от А́нгела разуме́ти, ста́рец ища́, недоумева́ше, в себе́ глаго́ля: что́ сие́ е́сть стра́нное и неудо́бь сказа́емое та́инство, я́ко Де́ва во чре́ве зачне́т и роди́т Сы́на? Еда́ Де́ва чи́ста, я́ко му́жа не зна́ет, роди́ти мо́жет, и Кто́ бу́дет Се́й, И́же и́мать роди́тися без му́жа, Сы́н Де́вы? Па́че же и па́че испыту́я писа́ния, уразуме́ от ни́х ве́лию сию́ благоче́стия та́йну, я́ко подоба́ет Бо́гу яви́тися во пло́ти, да спасе́т челове́ка Бо́гом же и челове́ком. Те́мже мы́, ди́вному прему́дрости Бо́жия сове́ту чудя́щеся воспои́м блаже́ннаго сотаи́нника прему́дрости, зову́ще к нему́ такова́я:
Си́ла Ду́ха Бо́жия воздви́же во о́н де́нь ста́рца приити́ в це́рковь, и егда́ введо́ста роди́теля Отроча́ Иису́са, сотвори́ти и́ма по обы́чаю зако́нному о Не́м, и то́й, узре́в Отроча́, а́бие уразуме́ Ду́хом, я́ко Се́й е́сть обетова́нный Спа́с ми́ру Христо́с, и ра́дуяся возопи́ Бо́гу: Аллилу́иа.
Име́я у́м зря́й к Бо́гу и бы́в в Ду́се, прия́т тогда́ ста́рец Симео́н Младе́нца Иису́са на руку́ свое́ю и благослови́ Бо́га, и рече́ к Мари́и, Ма́тери Его́: «Се́ лежи́т Се́й на паде́ние и на воста́ние мно́гим во Изра́или и в зна́мение пререка́емо, я́ко да откры́ются от мно́гих серде́ц помышле́ния и́х». Таково́му у́бо прозре́нию свята́го дивя́щеся, ублажи́м Богоприи́мца пе́нии си́ми:
Бу́ря вну́трь помышле́ний трево́жных вни́де в ду́шу Святы́я Богоотрокови́цы, егда́ благослови́в Ю́ Симео́н, приложи́ глаго́лати к Не́й: «И Тебе́ же само́й про́йдет ду́шу ору́жие». Е́же слы́шавше Свята́я Де́во, пе́рвее у́бо смути́ся о словеси́ се́м, та́же, я́ко раба́ Госпо́дня су́щи, предаде́ Себе́ в во́лю Госпо́дню, зову́щи Ему́: Аллилу́иа.
Слы́шаще Ио́сиф и Пречи́стая Ма́терь и Де́ва ди́вная прорече́ния прозорли́ваго ста́рца об Отроча́те, чудя́хуся о глаго́ланных о Не́м. Ма́ти же Его́ соблюда́ша вся́ глаго́лы сия́, слага́ющи в се́рдцы свое́м. Те́мже и мы́, проро́ческим ди́внаго ста́рца глаго́лом чудя́щеся, воззове́м те́пле ему́ такова́я:
Боготе́чную звезду́, предте́чу Боже́ственнаго све́та зри́м тя́, Богоприи́мче преблаже́нный. Се́й бо, Его́же све́т язы́ком бы́ти возвести́л еси́, возсия́ у́бо просвеще́ние и́стины во все́х язы́цех, от ни́хже и мы́, све́том Его́ просвеще́ннии, благода́рне пе́ти навыко́хом Бо́гу: Аллилу́иа.
«Ви́десте о́чи мои́ спасе́ние Твое́, Влады́ко, е́же угото́вал еси́ пред лице́м все́х люде́й, све́т во открове́ние язы́ком и сла́ву люде́й Твои́х, Изра́иля», возопи́л еси́, блаже́нне Симео́не, прие́мь на руку́ твое́ю младе́нца Иису́са, Ему́же мы́ ны́не, со стра́хом и любо́вию покланя́ющеся, воспева́ем ти́, я́ко Богоприи́мцу и проро́ку, пе́ния такова́я:
Пропове́дник Богоно́сный прише́ствия Христо́ва, все́м ча́ющим избавле́ния во Изра́или бы́л еси́, Богоно́се Симео́не. Отто́ле бо нача́ша лю́дие Бо́жии ве́ровати, я́ко прибли́зися к ни́м Ца́рствие Бо́жие, ве́ровавше же поя́ху Бо́гу: Аллилу́иа.
Возсия́ Иерусали́му и все́й земли́ иуде́йстей просвеще́ние и́стины све́том благове́стия твоего́, пра́ведный ста́рче; се́ бо и пра́ведная А́нна проро́чица ви́дящи на руку́ твое́ю Младе́нца Боголе́пна, и та́ разуме́в Ду́хом, я́ко Се́й е́сть прише́дый изба́вити Изра́иля, приступи́ в то́й ча́с и испове́дашеся Го́сподеви и глаго́лаше о Не́м все́м ча́ющим избавле́ния во Иерусали́ме. Присту́пим у́бо и мы́ очище́нным се́рдцем и у́мныма очи́ма, Богомладе́нца на руку́ ста́рчу держи́ма зря́ще, воспои́м сему́ такова́я:
Хотя́щу Симео́ну от ны́нешняго ве́ка преста́витися преле́стнаго, вда́лся еси́ я́ко младе́нец тому́, Влады́ко Го́споди, но позна́лся еси́ ему́ и Бо́г соверше́нный: те́мже удиви́ся ста́рец неизрече́нному Твоему́ снисхожде́нию и ра́дуяся возопи́: Аллилу́иа.
Ди́вны дела́ Твоя́, Го́споди, вопия́ше ве́тхий де́ньми ста́рец, ко И́же от него́ держи́мому Спа́су ми́ра. А́ще и мню́ся держа́ти Тя́ я́ко младе́нца, оба́че не а́з держу́ Тебе́, но Ты́ де́ржиши мя́, я́ко Бо́г и Созда́тель вся́ческих, и я́ко Влады́ка живота́ и сме́рти, де́ржиши мя́ и в животе́ се́м, ве́тха су́ща ста́рца. Отпусти́ у́бо мя́ ны́не, по глаго́лу Твоему́ с ми́ром, я́ко ви́десте о́чи мои́ спасе́ние Твое́. Те́мже ми́рное от земны́х отше́ствие свята́го ста́рца сла́вяще, воззове́м к нему́ такова́я:
Стра́нно Бо́га преве́чна, я́ко младе́нца четыредесятодне́вна, на руку́ ста́рчу держи́ма зря́ще, удиви́мся неизрече́нному Того́ на́с ра́ди истоща́нию и у́м на небеса́ возне́сши, благода́рне воззове́м к Нему́: Аллилу́иа.
Ве́сь еси́ жела́ние и жела́ний кра́ю сладча́йший Иису́се, взыва́ше пра́ведный Симео́н ко И́же во объя́тиях его́ носи́му Изба́вителю ми́ра. Оба́че, узре́в Тя́ ны́не Бо́га преве́чна, что́ восхощу́ про́чее ви́дети на земли́: «Отпусти́ у́бо мя́ ны́не, раба́ Твоего́, Влады́ко, да ше́д возвещу́ прише́ствие Твое́ во а́де держи́мым у́зником, с ве́рою Тебе́ ожида́ющим, я́ко да и а́з ку́пно с ни́ми изведе́н бу́ду во оби́тели Ца́рствия Твоего́, иде́же ви́жду сла́ву Твою́». Те́мже, блаже́нное преставле́ние свята́го ста́рца помина́юще, просла́вим его́ се́рдцем и усты́ возноси́мыми пе́нии си́ми:
Вся́кое коле́но небе́сных и земны́х и преиспо́дних покло́нится о и́мени Иису́сове, и вся́к язы́к испове́сть, я́ко Госпо́дь Иису́с Христо́с в сла́ву Бо́га Отца́. Весели́ся у́бо и ра́дуйся, ста́рче пра́ведный, я́ко Се́й е́сть, Его́же я́ко Младе́нца ума́лена на руку́ твое́ю прия́л еси́, и Ему́же ны́не, я́ко Бо́гу с ли́ки безпло́тных си́л на небеси́ зове́ши: Аллилу́иа.
Вити́и многовеща́ннии недоуме́ют изрещи́ ве́лию сла́ву твою́, святы́й Богоприи́мче Симео́не, е́юже просла́ви тя́ Христо́с Бо́г во Ца́рствии сла́вы Его́. Предстоя́ бо бли́з Престо́ла Святы́я Тро́ицы ку́пно с Пречи́стою Богоро́дицею и Предте́чею Иоа́нном, со дерзнове́нием мо́лишися о все́х с ве́рою к тебе́ притека́ющих и прося́щих твоего́ заступле́ния и по́мощи; сего́ ра́ди, сла́вяще ди́вное прославле́ние твое́ на небеси́ и на земли́, вопие́м тебе́ такова́я:
Спасти́ хотя́й от заточе́ния и у́з пра́веднаго Петра́ Афо́нскаго, я́ве предста́ ему́ Богопри́имец в темни́це, со святи́телем Христо́вым Никола́ем, ди́вен виде́нием, че́стен о́бразом, в ветхозаве́тнаго свяще́нства ефо́д облече́н, в руце́ же же́зл златы́й име́яй. Те́мже удиви́ся преподо́бный чу́дному виде́нию сему́, изведе́н же бы́в из темни́цы, ра́дуяся возопи́ Бо́гу: Аллилу́иа.
Ца́рь преве́чный, ди́внаго отсю́ду хода́тая и кре́пкаго засту́пника показа́ на́м тебе́, вели́кий уго́дниче Бо́жий Симео́не. Са́м бо святи́тель Христо́в Никола́й, хотя́й спасти́ преподо́бнаго, наста́ви его́ приле́жно вопи́ти к тебе́ о заступле́нии и по́мощи, многомо́щен бо еси́, глаго́лаше, у Бо́га и ве́лие дерзнове́ние и́маши к Нему́. Я́коже у́бо преподо́бнаго Петра́ Афо́нскаго предста́в, спа́сл еси́, свобо́ду и избавле́ние от у́з ему́ дарова́в, та́ко и на́с в беда́х и обстоя́ниих су́щих не укосни́ спаса́ти предста́тельством твои́м, да зове́м ти́:
Пе́ние умиле́нное прино́сит ти́ ве́сь ми́р христиа́нский, святы́й уго́дниче Бо́жий Симео́не, вели́кий же Но́вград сла́вит тя́, я́ко ми́лостиваго изба́вителя своего́ от боле́зни и губи́тельства сме́ртнаго. Егда́ бо пра́ведный гне́в Бо́жий пости́же отцы́ на́ша и боле́знь сме́ртная нападе́ на ня́, благоволи́л Бо́г яви́ти лю́дем Свои́м цельбоно́сную ико́ну твою́, я́же и до дне́сь во оби́тели и́ночестей све́тло сия́ет, благода́ть подаю́щи исцеле́ний все́м с ве́рою к тебе́ прибега́ющим, Бо́гу же зову́щим: Аллилу́иа.
Светоза́рная свеща́ бы́вшим во тьме́ искуше́ний и бе́д отце́м на́шим яви́ся чудотво́рная ико́на свята́го Богоприи́мца Симео́на, па́че ча́яния наде́ждою спасе́ния веселя́щи сердца́ и́х. Хотя́ бо спасти́ гра́д от губи́тельства сме́ртнаго, преди́вно яви́ся святы́й архиепи́скопу Новгоро́дскому Ио́не, и повеле́ хра́м обы́денный созда́ти во и́мя его́, и ту́ святу́ю ико́ну его́ поста́вити, да источа́ет исцеле́ния лю́дем, в покая́нии с ве́рою к не́й прибега́ющим. Сего́ ра́ди пра́ведно слы́шит от на́с святы́й чудотво́рец благода́рственная пе́ния такова́я:
Благода́ть неоску́дных исцеле́ний и исто́чник неизсяка́емых духо́вных даро́в и во гряду́щая лю́дем оста́вити восхоте́в, человеколю́бец Госпо́дь дарова́ на́м пречи́стую ико́ну твою́, святы́й Богоприи́мче Симео́не, от нея́же а́ки от Богоно́сных твои́х ру́к, держа́щих пода́теля все́х бла́г Бо́га, мы́ ны́не разли́чная дарова́ния прие́млем, благода́рне зову́ще Ему́: Аллилу́иа.
Пою́ще сла́вим многомо́щное предста́тельство твое́ и кре́пкое заступле́ние о на́с гре́шных, святы́й Богоприи́мче Симео́не. Вои́стину бо стена́ неруши́ма и покро́в держа́вен еси́ гра́ду и оби́тели, в не́йже от ле́т дре́вних, я́ко звезда́ светоза́рная, возсия́ на́м чудотво́рная ико́на твоя́, к не́йже мы́ ны́не припа́дающе и те́пле моля́щеся, тебе́ со слеза́ми взыва́ем си́це:
О вели́кий уго́дниче Бо́жий и Богоприи́мче Симео́не! Приими́ ны́не ма́лое сие́, оба́че от чи́стаго се́рдца приноси́мое тебе́ моле́ние на́ше, и, я́ко многомо́щный предста́тель ко Христу́ Бо́гу, испроси́ на́м оставле́ние грехо́в и ми́рную кончи́ну живота́ на́шего, и ве́чныя моли́твами твои́ми изба́ви на́с му́ки, о тебе́ вопию́щих Бо́гу: Аллилу́иа.
Этот конда́к читается трижды, затем и́кос 1-й и конда́к 1-й.
А́нгел Госпо́день по́слан бы́сть изве́ствовати ста́рцу Симео́ну, я́ко вои́стину от Де́вы роди́тися и́мать обетова́нный Спа́с ми́ру Христо́с. Егда́ бо то́й, чту́щу ему́ кни́гу проро́ка Иса́ии, дости́же ме́ста, иде́же бе́ напи́сано: «Се́ Де́ва во чре́ве прии́мет и роди́т Сы́на Емману́ила», и недоумева́яй о рече́нных, помышля́ше в себе́, ка́ко мо́гут сия́ бы́ти, тогда́ яви́ся ему́ А́нгел и возвести́, я́ко не и́мать ви́дети сме́рти, до́ндеже ви́дит ро́ждшагося от Де́вы Христа́ Госпо́дня. Таково́му ди́вному о не́м промышле́нию Бо́жию чудя́щеся, воззове́м к нему́ такова́я:
Избра́нный в благове́стника явле́ния Христо́ва в челове́цех, святы́й пра́ведный ста́рче Симео́не, похва́льная пе́ния прино́сим ти́, Богоприи́мче, ты́ же, я́ко име́яй дерзнове́ние ко Го́споду, Его́же во объя́тиях Твои́х носи́л еси́, моли́ спасти́ся на́м, любо́вию зову́щим:
О вели́кий уго́дниче Бо́жий и Богоприи́мче Симео́не! При́зри на мя́ гре́шнаго, ко святе́й ико́не твое́й припа́дающа и прося́ща твоего́ заступле́ния и по́мощи: ско́рбь бо обдержи́т мя́ от обстоя́щих мя́ ны́не бе́д и зо́л, и утеше́ния не и́мам многоболе́зненней души́ мое́й. Иска́х по́мощи от челове́к, и не обре́теся. Возопия́х ко Го́споду, и не услы́ша мя́, а́з прогне́вах пречи́стую бла́гость Его́ беззако́ньми мои́ми, и мно́жеством мно́гих грехо́в мои́х преогорчи́х человеколю́бную утро́бу Его́. И кто́ ми́ ны́не по́мощь яви́т; кто́ ми́ ско́рбь утоли́т; кто́ да́ст отра́ду и успокое́ние многомяте́жней душе́ мое́й? К тебе́, вели́кий уго́дниче Бо́жий, прибега́ю гре́шный и недосто́йный а́з, ве́дый, я́ко ве́лие дерзнове́ние и́маши ко Христу́ Бо́гу и многомо́щен предста́тель еси́ о все́х, с ве́рою к тебе́ прибега́ющих, и твоего́ заступле́ния и по́мощи тре́бующих. Моли́ у́бо Человеколю́бца Го́спода, я́ко да прости́в ми́ безчи́сленная моя́ прегреше́ния, не отврати́т ми́лость Свою́ от мене́, но я́ко бла́г и сострада́телен, яви́т и мне́ безконе́чное Свое́ милосе́рдие, и в лю́тем напа́стей и бе́д мои́х озлобле́нии пода́ст ми́ всеси́льную по́мощь Свою́, и преогорче́нной душе́ мое́й осла́бу, ми́р, укрепле́ние, утеше́ние и успокое́ние да́рует. Е́й, вели́кий уго́дниче Бо́жий, вознеси́ Богоно́сныя ру́це твоя́ ко И́же во объя́тиих твои́х носи́тися изво́лившему Христу́ Бо́гу на́шему и моли́ бла́гость Его́, да не отри́нет моле́ния се́рдца моего́ недосто́инства ра́ди моего́, но яви́т мне́ благовре́менне ми́лость Свою́, во сла́ву безконе́чных щедро́т Свои́х и многомо́щнаго предста́тельства твоего́, о не́мже подоба́ет Ему́ вся́кая сла́ва и благодаре́ние ку́пно со Отце́м и Пресвяты́м Его́ Ду́хом ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. Ами́нь.
О, вели́кий уго́дниче Бо́жий Богоприи́мче Симео́не! Предстоя́ Престо́лу Вели́каго Царя́ и Бо́га на́шего Иису́са Христа́, ве́лие дерзнове́ние и́маши к Нему́, во объя́тиих твои́х на́шего ра́ди спасе́ния носи́тися изво́лившему. К тебе́ у́бо, я́ко многомо́щному предста́телю и кре́пкому о на́с моли́твеннику, прибега́ем мы́, гре́шнии и недосто́йнии. Моли́ Бла́гость Его́, я́ко да отврати́т от на́с гне́в Сво́й, пра́ведно по дело́м на́шим на ны́ дви́жимый, и, презре́в безчи́сленная прегреше́ния на́ша, обрати́т на́с на пу́ть покая́ния и на стезе́ за́поведей Свои́х утверди́т на́с. Огради́ моли́твами твои́ми в ми́ре живо́т на́ш, и во все́м благо́м благо́е поспеше́ние испроси́, вся́ я́же к животу́ и благоче́стию потре́бная на́м да́руя. Я́коже дре́вле Вели́кий Новогра́д явле́нием чудотво́рныя ико́ны твоея́ от губи́тельства сме́ртнаго изба́вил еси́, та́ко и ны́не на́с и вся́ гра́ды и ве́си страны́ на́шея от вся́ких напа́стей и бе́д и напра́сныя сме́рти предста́тельством твои́м изба́ви, и от все́х вра́г ви́димых и неви́димых покро́вом твои́м защити́. Я́ко да ти́хое и безмо́лвное житие́ поживе́м во вся́ком благоче́стии и чистоте́ и, та́ко в ми́ре вре́менное сие́ житие́ преше́дше, в ве́чный дости́гнем поко́й, иде́же сподо́бимся Небе́снаго Ца́рствия Христа́ Бо́га на́шего. Ему́ же вся́кая сла́ва подоба́ет со Отце́м и Пресвяты́м Его́ Ду́хом, ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. Ами́нь.