Акафист святому преподобному Иоанну Дамаскину
Одобрен решением Св. Синода 25 августа 2022 года, журнал №78
Память: 17 (4) декабря
Утвержден для общецерковного использования.
Избра́ннаго сосу́да благода́ти Бо́жия, Иоа́нна богохва́льнаго, притеце́м вси́ восхвали́ти, от Дама́ска у́бо гра́да звезду́ всесве́тло возше́дшую, Вселе́нския же Це́ркве свире́ль приснопою́щую Боже́ственных та́ин и́стину, пренебре́гшаго сла́ву ми́ра сла́вы ра́ди Христа́ Бо́га, да вознесе́м ему́ моли́тву ра́дования:
Ангелонра́вное житие́ предпоче́т, Иоа́нне благознамени́те, прине́сл еси́ же́ртву Христу́ великосано́вныя жи́зни отрече́ния, си́це и от му́дрости челове́чи поче́рп, наипа́че возлюби́л еси́ Бо́жия прему́дрости сла́дость, и в пусты́ни смире́нно все́лься, изъясни́л еси́ пра́выя ве́ры высо́т простоту́. Сего́ ра́ди я́ко боже́ственных уче́ний исто́чнику взыва́ем ти́:
Ви́дя Бо́г, я́ко се́мя, И́м се́янное, на до́бру зе́млю паде́ и хо́щет пло́д многобога́т принести́, упа́сл е́сть до́м тво́й, Иоа́нне Дамаски́не, роди́телев, в Христо́ве ве́ре утвержде́н, я́ко да неудобоприя́тну те́рнию яви́т в не́м богоприя́тную розгу́, всеми́рно песносло́вящую: Аллилу́иа.
Ра́зума высокому́дрие посрамля́ется, ви́дящим на́м пе́рваго сове́тника власти́теля ага́рянскаго, вла́сть во стране́ инове́рней ве́лию иму́ща, уничиже́нным же и гони́мым прилежа́ща се́рдцем, оби́димым и досажда́емым помога́юща. Те́мже и ны́не припаде́м ко Иоа́нну, о на́с печа́льнику, да ны́ услы́шит к нему́ вопию́щия:
Си́лою Вы́шняго подви́женный, Иоа́нне богопослу́шне, царя́ иконобо́рца не убоя́лся еси́: подо́бя бо ся Иоа́нну Предте́чи, ре́вностнаго словесе́ не удержа́л еси́, да научи́ши лю́ди, кла́няющася во ико́не Первоо́бразу, взыва́ти Бо́гови: Аллилу́иа.
Име́я вну́трь себе́ Боже́ственныя сла́вы ре́вность, возвы́сил еси́ гла́с тво́й, Иоа́нне Дамаски́не, и писа́ньми обличи́л еси́ ху́льники церко́вныя, да отщети́тся те́х зломы́слие. Си́х ра́ди бы́вших о тебе́, сла́вне, сла́вим тя́:
Бу́ри злоко́зненныя клеветы́ восприя́л еси́ обстоя́ние, преподо́бне богосло́ве, богосло́вия ра́ди твоего́. Се́ еди́н ца́рь ино́му подо́бие письма́ твоего́ пи́шет, я́ко а́ще преда́тельство мни́л еси́ в не́м: се́ лжехристо́в Христо́ва сарацы́ну предае́т на ка́знь, Иу́ды подража́тель, да я́ко умолча́т уста́, глаго́лющая пра́во: Аллилу́иа.
Благоуслы́шася наве́т о тебе́ во у́шию царя́ Дама́скова: оглаго́льству бо подло́жныя хартии́ ве́ру я́т, ника́ко оправда́ний словесе́ неви́ннаго боголю́бца послу́ша повели́тель: на усече́ние десни́цы предаде́ тя, е́юже пи́сьменне вси́ ху́лящии Бо́га бя́ху облича́лися, но сего́ ра́ди тебе́, о Иоа́нне, воспое́м:
Боготе́чныя звезды́ сла́ву подража́ющи, яви́ся десни́ца твоя́, Иоа́нне богоно́се, я́ко волхво́м, указу́ющая лю́дем, ка́ко мо́гут поклоне́ние пра́во принести́ Бо́гови, во о́бразе у́бо зря́ще Су́щаго, в пе́нии же Тому́ пою́ще: Аллилу́иа.
Ви́де Пречи́стая Влады́чица Иоа́нна припа́дающа ко о́бразу Ея́, в боле́зни стеня́ща, усече́нную десни́цу прилага́юща, и по ве́ре свое́й на Ея́ по́мощь упова́юща: вся́ бо соде́яти мо́жет, я́ко Ма́ти Бо́жия, хотя́щи. Яви́ся же ему́ во сне́ Пречи́стая, прие́млющи обе́т того́, писа́ньми не преста́ти восхваля́я Бо́га и Богороди́тельницу, и се́ исцеле́ние удо́бь дарова́ руце́ ве́рнаго, ему́же мы́ возопии́м:
Пропове́да покланя́емаго тобо́ю Бо́га чу́до исцеле́ния твоего́ пред царе́м сарацы́нским: го́ре мне́, проглаго́лати у́бо увеща́вшее, непра́веднаго же буесло́вия того́ пода́вшее разуме́ние. Ты́ же, Иоа́нне богоблаже́нне, воспе́л еси́ десни́цы Вы́шняго Боже́ственную си́лу: Аллилу́иа.
Сия́ние святы́ни твоея́ яви́ся пред царя́ Дама́сскаго, не удержа́ бо ле́сти вла́сть на се́рдцы неве́рнаго власти́теля власти́тель ле́сти, о Иоа́нне пра́ведне. Че́сть же са́на хотя́ тебе́ возврати́ти и вла́сти полноту́, услы́ша тя́ кня́зь, к нога́ма его́ припа́дша и прося́ща, да пу́стит тя́, по Го́споде ити́ мона́хом. Еда́ у́бо о се́м смире́нии не воспои́м избра́ннаго Христо́ва си́це:
Хотя́щу ти́ пра́во возда́ти сло́во Бо́гови и в нищету́ смире́ния облещи́ся, ра́бе благи́й Христо́в, рабы́ твоя́ пусти́л и вся́ име́ния разда́л еси́, в рабо́ту мона́ха предложи́тися гряды́й. Те́м у́бо во оби́тель прише́дый свята́го Са́ввы, игу́меном прия́т бы́в, хвале́бная воспе́л еси́: Аллилу́иа.
Но́вых подвиго́в риста́лище себе́ стяжа́л еси́, Иоа́нне во́ине Христо́в, еди́на ста́рца во учи́теля прие́м, я́ко да смире́нию научи́т тя́ и послуша́нию: се́ да не пре́жних чесо́ твори́л бы, а́ще и благи́х, по твое́й во́ли, но во́ля ста́рца, и безмо́лвие, и се́рдца чистота́, и тру́д рабо́тен тебе́ во о́браз бытия́ вмени́шася: сего́ ра́ди восхваля́ем тя́, блаже́нне Иоа́нне:
Стра́нное и А́нгелом, и челове́ком бы́сть ви́дети тя́, Иоа́нне богоно́се, во гра́де бы́вшия твоея́ сла́вы вре́тищем оболче́ннаго, по послуша́нию ко́шницы просты́я цено́ю превы́шшею и́щуща прода́ти: оба́че о таце́м небре́г уничиже́нии, помо́гшаго ти́ Бо́га благослове́ние духо́внаго отца́ испо́лнити хваля́ просла́вил еси́: Аллилу́иа.
Ве́сь бы́в го́рних испо́лнь, Иоа́нне богослове́сниче, обре́лся еси́ от ста́рца облича́емь, а́ки Ада́м преслуша́нием подпа́д рая́ отлуче́нию, в до́льних хоте́ние вмени́ бо то́й о еди́нем бра́те заупоко́йное твое́ пе́ние, е́же умоле́н бы́в сотвори́л бе́ ты́: мы́ же ве́рующе дне́сь ти́ во усла́де ра́йстей бы́ти, пое́м ти́ сла́вная:
Вся́кое естество́ бы изнемогло́ наложе́ннаго на тя́, Иоа́нне смиреннолю́бче, преще́ния, а́ще и мона́шескими доброде́тельми украше́но: но твое́ зря́ ста́рец на уничиже́ния благоприя́тие, ти́ спребыва́юща воспе́ смире́нна се́рдцем и кро́ткаго Христа́: Аллилу́иа.
Вети́й глагололю́бных пра́здно яви́ся сло́во, благовеща́нна мудролю́бца Иоа́нна тща́щеся воспе́ти доброде́тель: не у́бо то́й свое́ю во́лею, но во́лею Пречи́стыя Влады́чицы, ко ста́рцу его́ я́вльшияся, откры́ уста́ своя́, Госпо́дь же та́ испо́лни Ду́ха. Да помо́жет Се́й и на́м, блаже́нне, тебе́ воспе́ти:
Спасе́ния лю́дем хотя́щаго Бо́га просла́вил еси́, достоблаже́нне Иоа́нне богоревни́телю, да не ка́ко ра́зумы отве́ргнутся Творца́, у́мно челове́ки призыва́яй пе́ти И́же греха́ жа́ло сме́ртное от челове́к Отъе́мшаго: Аллилу́иа.
Стены́ церко́вныя ча́сть бы́в, святы́й уго́дниче Дамаски́не, твоея́ души́ врагу́ не да́л еси́, ни лю́ди церко́вныя растли́ти словесы́ бла́зными: не измышле́ний ба́сни ре́к, но посеще́ния сподо́блься Ду́ха Бо́жия, веща́л еси́, о Иоа́нне, Боже́ственная оправда́ния, о ни́хже си́це благода́рственне ти́ воспису́ем:
Пою́щим на́м словеса́ тобо́ю воспе́тая, благи́й Христо́в учениче́ Иоа́нне, исчи́слити я́ не могу́ще, не то́щих тщи́мся подража́ти глаго́лов мно́жество, но увере́ния Боже́ственнаго си́лу зря́ще в словесе́х твои́х, не премолчи́м в тебе́ Свята́го Ду́ха де́йствия, глаго́люще: Аллилу́иа.
Светосия́нную наде́жду живота́ ве́чнаго в творе́ния твоя́ вдохну́л еси́: все́м и́же погребсти́ иму́щим, е́же о на́с показа́л еси́ расторже́ния соу́за Богосочета́ннаго ду́ш и теле́с та́инство, оба́че блаже́нства нестаре́ющагося обетова́ние и во кро́вех пра́ведных вселе́ния наде́жду слове́сне изобразу́я; в тебе́ же ви́дим, блаже́нне Иоа́нне Дамаски́не, по преставле́нии твое́м, я́ко дово́льне послужи́вшу Бо́гови, си́х свято́е восприя́тие: те́мже, а́ще и ску́дную, приими́ от на́с пе́снь сию́:
Благода́ти Да́теля во́льно восприя́л еси́ ра́зумом и се́рдцем, я́ко сы́й ра́б Госпо́день, ра́бства, Иоа́нне, мни́маго не убоя́лся еси́, лука́выя рабо́ты отверги́й соу́з, побе́дно восклица́я: Аллилу́иа.
Пое́м воспе́вшаго го́рних сла́ву, Иоа́нна всебога́таго: того́ дивля́емся благоплодоно́сию, о́браза уче́ния и му́дрости высоты́, смире́ния же тишины́ велегла́сныя, яви́ся бо вселе́нней правосла́вное исправле́ние и дре́вних христолю́бцев ко́рень, ему́же уста́ на́ша да не закосне́ют пе́ти:
О вели́кий песносло́вче Иоа́нне Дамаски́не, ве́ры Христо́вы до́бльственный ра́тниче и учи́телю, велича́яй на земли́ го́рних Боже́ственную сла́ву, и до́льных науча́яй смы́слы и́стины: да не бу́дут тщи́ тебе́ моли́твы на́ша: услади́ на́с поуче́нии твои́ми, и Небе́сным засту́пничеством огради́ на́с, да небла́зненно со святы́нею твое́ю Вели́каго пое́м и велича́ем Бо́га: Аллилу́иа.
Этот конда́к читается трижды, затем и́кос 1-й и конда́к 1-й.
Ангелонра́вное житие́ предпоче́т, Иоа́нне благознамени́те, прине́сл еси́ же́ртву Христу́ великосано́вныя жи́зни отрече́ния, си́це и от му́дрости челове́чи поче́рп, наипа́че возлюби́л еси́ Бо́жия прему́дрости сла́дость, и в пусты́ни смире́нно все́лься, изъясни́л еси́ пра́выя ве́ры высо́т простоту́. Сего́ ра́ди я́ко боже́ственных уче́ний исто́чнику взыва́ем ти́:
Избра́ннаго сосу́да благода́ти Бо́жия, Иоа́нна богохва́льнаго, притеце́м вси́ восхвали́ти, от Дама́ска у́бо гра́да звезду́ всесве́тло возше́дшую, Вселе́нския же Це́ркве свире́ль приснопою́щую Боже́ственных та́ин и́стину, пренебре́гшаго сла́ву ми́ра сла́вы ра́ди Христа́ Бо́га, да вознесе́м ему́ моли́тву ра́дования:
О преподо́бне свяще́нне Иоа́нне богосла́вный, Дама́скова похвало́, вселе́нныя правосла́вная велеле́пото: к тебе́ тече́м, к тебе́ мо́лимся, боже́ственный Дамаски́не: не преста́й про́чее моля́ся ко Пречи́стей Богоро́дице, зане́ у́бо и в житии́ твое́м земне́м послу́ша тя́: наипа́че же вы́ну пребу́ди моли́тва твоя́ о на́с ко Го́сподеви Бо́гу на́шему, Его́же Це́рковь ре́вностно, а́ки до́блий ра́тник, от ересе́й и со и́стиннаго пути́ поползнове́ния защити́л еси́. Свя́тче Бо́жий, уго́дниче преблаги́й, ты́, я́коже Соломо́н, ничесо́же испроси́в у Го́спода, ра́зве прему́дрости Бо́жия; к тому́ и смире́ния наказа́ния ничи́мже лише́н бы́л еси́, и в правле́нии страны́ твоея́ инове́рныя име́л еси́ ча́сть бога́тую: но те́м у́бо па́че показа́лся еси́ и́стинный христиани́н, в по́мощи пребыва́я убо́гим, оглаго́ланным, о пра́вей ве́ре гони́мым и угнета́емым. Помози́ на́м, Иоа́нне, соблюсти́ся, еда́ ка́ко не отсту́пим чи́м ма́лым от Христа́ Бо́га на́шего и Его́ Вселе́нския Це́ркве: огради́ святы́нею твое́ю, на́ми ны́не песносло́вимою, от зломы́слящих на́м враго́в ви́димых, наипа́че же от неви́димых духо́в зло́бы поднебе́сных. Научи́ ны, свя́те Иоа́нне, оти́шию серде́чному, ра́зума здравомы́слию, в ве́ре несумне́нию, к тому́ же любви́ я́же о Христе́ Иису́се, е́юже изря́дне украси́лся еси́, боже́ственне Дамаски́не. Бу́ди при́сный хода́тай и помо́щник во уче́нии пребыва́ющим: умудри́, уцелому́дри, просвети́ е́же у Престо́ла Бо́жия хода́тайством: с высоты́ го́рния сла́вы испроси́ вся́, я́же су́ть поле́зна спасе́ния ча́ющим и о сла́ве Бо́жией зде́, до́лу пеку́щимся. Пода́ждь сло́во бла́го и тве́рдо наста́вником, да Це́ркви ве́рныя сы́ны воспита́ют, и ча́да досто́йна держа́ве на́шей сотворя́т. Попецы́ся и о е́же смире́нию и кро́тости се́рдца научи́тися на́м, я́коже обоюдоо́стру мечу́, и́мже разсека́ется врага́ челове́ческаго плете́ние. Не оста́ви коего́ждо прося́щаго чесо́ у тебе́ в моли́тве, о благи́х де́лех благослови́ и наста́ви, да непреткнове́нно во сла́ву Ца́рства Небе́снаго поживе́м, иде́же со Влады́чицею Богоро́дицею Мари́ею и святы́ми все́ми, в ни́хже и ты́ еси́, неизрече́нное Госпо́дне благослови́тся и́мя, Отца́, и Сы́на, и Свята́го Ду́ха, всегда́, ны́не и при́сно, и во ве́ки веко́в. Ами́нь.
Боже́ственне Дамаски́не, о́тче Иоа́нне преподо́бне, Небе́снаго насле́дия учи́телю, па́стырей наста́вителю, глаго́ле я́сный уча́щих и благо́е уча́щихся внима́ние! Се́ мы́ ны́не сло́во ти́ хотя́ще моле́бное рещи́, не оставля́ем притека́ти ко твое́й святы́ни: о Небе́сных бо твое́ сотвори́л еси́ раче́ние, живо́т земны́й в жи́знь проба́вль ве́чную о Бо́зе. Те́мже у́бо проше́д путе́м неудобоходи́мым, удо́бь на́м уготовля́еши в Ца́рствие Небе́сное стези́ во уче́нии твое́м про́стем, и всеце́лем о Го́споде Иису́се твое́м житии́. О Крести́телев соиме́нниче, Христо́вых путе́й сказа́телю и от инохожде́ния духо́внаго в великомы́слии ульще́нных препя́тие, Вседержи́теля умоли́ держа́ву на́шу в ми́ре соблюсти́, от ересе́й и раско́лов те́ло огради́ти церко́вное, вла́сти и во́инства народолю́бны и лю́дем благочести́вым служи́тельны сотвори́ти и враги́ Оте́чествия на́шего вско́ре побежде́ны соде́яти, ра́зуму же на́шему пода́ти я́сность ева́нгельскую и се́рдцу о любви́ Боже́ственней простоту́. Сы́й насле́дия оте́ческаго ча́сть Дамаски́не, Правосла́вия полноты́ покажи́ ны́ прее́мники, о вели́кий Иоа́нне, велеле́пото церко́вная! Те́мже и при конце́ на́шем, а́ще и чи́м преступи́хом пред святы́нею пра́вды Бо́жия, испроси́ у Законополо́жника и Всеще́драго Судии́ прости́ти на́м я́ко ничесо́же блага́го сотво́ршим, зане́ не к кому́ бо ино́му в печа́ли или́ проше́нии припадо́хом, никому́же ино́му возвра́щшеся па́ки поклони́хомся, то́чию Христу́ Иису́су распя́тому и воскре́сшему, Сы́ну Бо́жию, с Ни́мже и Отцу́ Всевы́шнему, со Ду́хом Его́ Пресвяты́м, Боже́ственней се́й Тро́ице бу́ди сла́ва во ве́ки всеве́чныя. Ами́нь.