Акафист святым Cедми отроком Ефесским
Одобрен: 1906 год
Память: 17 (4) августа, 4 ноября (22 октября)
Утвержден для общецерковного использования.
Избра́ннии от воскре́сшаго пло́тию из ме́ртвых Христа́ Бо́га, во увере́ние о́бщаго все́х воскресе́ния ми́ру явле́ннии, преди́внии о́троцы, и́же во Ефе́се, прославля́юще просла́вльшагося в ва́с Го́спода, похва́льная пе́ния возно́сим ва́м, глаго́люще:
А́нгелов Творе́ц, ве́дый изнача́ла несумне́нную кре́пость испове́дания ва́шего, сотвори́ ва́с в лю́тых обстоя́ниих провозве́стники бы́ти о́бщаго все́х воскресе́ния, я́ко ангелоподо́бныя свиде́тели ева́нгельскаго обетова́ния. Сицево́му о на́с смотре́нию Бо́жию дивя́щеся, во благогове́инстве зове́м си́це:
Ви́дяще ва́с роди́тели ра́зум до́бр иму́щая, потща́шася в чи́н во́инский дружи́ны царе́вы ва́с устро́ити; вы́ же, вся́ тле́нная ми́ра презре́вше, в Сио́н го́рний к Царю́ Небе́сному сердцы́ свои́ми востеко́сте, да я́ко дру́зи Бо́жии и служи́телие та́йны о́бщаго воскресе́ния вмене́нни бу́дете, пою́ще Христу́: Аллилу́иа.
Ра́зум Христо́в чи́стыми душа́ми восприя́ти сподо́бившеся, ди́внии о́троцы, посреде́ грехо́вныя жи́зни све́рстник ва́ших благода́тию Христо́вою соблюда́еми, дру́г ко дру́гу любо́вию и едине́нием ду́ха бра́тие яви́стеся, и во еди́но сверше́нни бы́сте. Сего́ ра́ди приими́те от на́с похвалы́ сия́:
Си́ла Вы́шняго, таи́нники благода́ти в злострада́ниих укрепля́ющи, си́х венце́м добропобе́дным испове́дания увенча́тися пред челове́ки и а́нгелы сподо́би, на́с же научи́ пе́ти Бо́гу: Аллилу́иа.
Иму́ще тща́ние в до́м Госпо́день на моли́тву по вся́ дни́ приходи́ти, ника́коже сего́ обы́чая отверго́стеся, святи́и, гоне́нию Де́киеву бы́вшу; е́же уве́девше врази́ ве́ры Христо́вы, царя́ о се́м извести́ти потща́шася, оба́че мучи́телева преще́ния на прославле́ние ва́м си́лою Бо́жиею премени́шася. Таково́му у́бо о ва́с Бо́жию промышле́нию ра́дующеся, со умиле́нием глаго́лем ва́м си́це:
Бу́рею я́рости дви́жим, злочести́вый Де́кий ца́рь во гне́ве святы́я вопроша́ет: почто́ не бы́сте с на́ми в пра́здник бого́в, всю́ вселе́нную призва́вших к поклоне́нию? Ему́же Максимилиа́н, еди́н от седми́, отвеща́ет: и́мамы еди́наго Бо́га и Царя́, и́же на небеси́, Ему́же прино́сим на вся́к ча́с же́ртву хвале́ния, испове́дания и моле́ния, пою́ще Ему́: Аллилу́иа.
Слы́шав нечести́вый ца́рь, ка́ко ве́ру ва́шу со дерзнове́нием испове́даете, че́сти во́инския лиши́ти ва́с повеле́, и та́ко испыта́ния ва́ша Христа́ ра́ди нача́шася, Христо́м скоропослу́шно в пречу́дное успе́ние преображе́нная. Те́мже и ны́не кре́пость в испыта́ниих от Бо́га умоли́те пою́щим:
Боже́ственныя любве́ теплото́ю гре́емии, благода́тию Христо́вою от мучи́телей покрове́ни яви́лися есте́, святи́и о́троцы, Максимилиа́не, Иамвли́ше, Мартиниа́не, Иоа́нне, Диони́сие, Ексакустодиа́не же и Антони́не, в ле́тех ю́ных красоту́ вну́тренняго челове́ка с ле́потою вне́шнею сочетава́юще и, я́ко А́нгели, в пла́мени испове́дания ва́шего воспева́юще Бо́гу: Аллилу́иа.
Ви́дев злохи́трый ца́рь Де́кий зело́ благоле́пную ю́ность ва́шу, на не́колико дни́й и осла́бу от у́з ва́м да́рует, прельсти́ти ва́с ко отрече́нию от Христа́ наде́яся. Вы́ же, во своя́си отше́дше, сребро́ и зла́то ни́щим разда́ти потща́стеся, ко исхо́ду себе́ уготовля́юще. Сего́ ра́ди воспису́ем ва́м похва́льная сия́:
Пропове́дует пеще́ра горы́ Охло́н чу́дную сла́ву ва́шу, святи́и о́троцы, де́бри бо и верте́пы ея́ моли́твою ва́шею облагоуха́ли есте́, отону́дуже на тве́рди церко́вней, я́коже зве́зды сла́вы небе́сныя, из мра́ка гробо́в чу́дно возсия́вшыя, яви́стеся и на́с Первонача́льнику о́бщаго воскресе́ния Христу́ Бо́гу пе́ти научи́сте: Аллилу́иа.
Возсия́ти хотя́ лю́дем све́т и́стины, мглу́ же заблужде́ния разгна́ти, Христо́с Бо́г сни́ти ва́м во мра́к моги́льный соизво́ли я́ко да по́слежде в ди́внем воста́нии ва́шем о́бщее воскресе́ние уве́рит. Пред таковы́м Бо́жиим о ва́с благоволе́нием преклоня́ющеся, возсыла́ем ва́м хвале́ния сия́:
Хотя́ безбо́жный ца́рь ну́ждею к идолослуже́нию святы́я привлещи́, па́ки пра́здник и́дольский устроя́ет и ты́я на́нь привести́ повелева́ет; не обре́тшым же те́х во гра́де Ефе́се слуго́м его́, роди́тели и́х ка́знию устраши́ти тщи́тся, но от си́х извеще́н быва́ет, я́ко святи́и в пеще́ре сокры́шася, воспева́юще Бо́гу: Аллилу́иа.
Но́вое устремле́ние зло́бы ми́р яви́л е́сть, егда́ роди́телие ме́сто поко́ища ча́д свои́х царе́ви откры́ша, и та́ко любве́ о́тчия к ни́м отреко́шася. Сего́ ра́ди ко избра́нником Бо́жиим глаго́лем си́це:
Стра́нное и пресла́вное чу́до всемогу́щества Бо́жия на ва́с, святи́и о́троцы, показа́ся, ка́мением бо по повеле́нию Де́киеву в пеще́ре загражде́ннии и печа́тию запечатле́ннии, сто́ и о́смьдесят ле́т да́же до дни́й царя́ Феодо́сия та́мо спя́ще пребы́ли есте́, воста́вше же а́ки живи́и, саддуке́йское мудрова́ние посрами́ли есте́, пою́ще Христу́, ва́с воскреси́вшему: Аллилу́иа.
Ве́сь седмочи́сленный испове́дников ли́к, во гро́бе ка́меннем заключе́н бы́в, жи́зни ве́чныя ника́коже отлучи́ся, но исте́кшим сто́м и осми́десятим ле́том со́н от оче́с и́х произволе́нием Бо́жиим отрясе́ся, и та́ко святи́и о́троцы живи́и воста́ша, ве́сь ми́р о воскресе́нии все́х уверя́юще и на́с пе́ти науча́юще си́це:
Вся́кое естество́ а́нгельское возра́довася о чу́днем по мно́зех ле́тех воста́нии ва́шем и ужаса́шеся: ка́ко вы́, пресла́внаго у́бо чудесе́, о ва́с бы́вшаго, не ве́дуще, обы́чное целова́ние дру́г дру́гу подае́те и у́треннее пе́ние Го́споду, а́ки вчера́ ко сну́ отше́дшии, прино́сите, пою́ще: Аллилу́иа.
Вети́йствующий язы́к не возмо́жет изрещи́ чуде́с Твои́х, Го́споди, ве́мы бо, ка́ко блаже́нный о́трок Иамвли́х, многоле́тняго успе́ния своего́ не разуме́я и во гра́д за пи́щею изше́дый, удиви́ся, егда́ Ефе́с, Христо́вою ве́рою изда́вна просвеще́нный, уви́де, и Го́спода просла́ви, на́с же глаго́лати сотвори́ такова́я:
Спасти́ хотя́ Бо́г и в ве́ре утверди́ти лю́ди, сия́ о многоле́тнем успе́нии Иамвли́ха чрез дре́вний пе́нязь, на то́ржище и́м принесе́нный, науча́ет, епи́скопу гра́да сия́ уразуме́вшу и Бо́га просла́вившу с пе́снию: Аллилу́иа.
Стена́ и утвержде́ние ве́ры яви́стеся, святи́и, челове́ком, в пеще́ру ва́шу прише́дшим и ковче́жец с хартие́ю обре́тшым, на не́йже имена́ ва́ша и кончи́ны о́браз напи́сана бы́ша, во е́же пе́ти все́м:
Пе́ние благода́рственное Пресвяте́й Тро́ице вознося́, благочести́вый ца́рь Феодо́сий со тща́нием во Ефе́с устреми́ся, во е́же святы́я о́троки ви́дети, и се́дмь дни́й та́мо пребыва́ше, до́ндеже сии́, главы́ прекло́нше, ду́х сво́й Го́споду преда́ша, ку́пно с ни́ми побе́дную возсыла́я пе́снь Христу́ Бо́гу: Аллилу́иа.
Свети́льницы, тьму́ е́реси разгоня́ющии, яви́лися есте́, святи́и о́троцы, све́том нетле́ния ва́шего сия́ющии и блаже́нным по воста́нии па́ки успе́нием и́стину гряду́щаго живота́ утвержда́ющии, саддуке́йское бо мудрова́ние посрами́вше, вся́ раздо́ры церко́вныя ути́шили есте́, о́бщее воскресе́ние вку́пе с дре́вним Ла́зарем уверя́юще. Те́мже, благодаря́ще о се́м Го́спода, со умиле́нием зове́м ва́м:
Благода́ть даде́ся ва́м от Бо́га, во е́же вся́ лю́бящия и чту́щия вы́ в чу́дный све́т Его́ руково́дствовати. Те́мже и на́шея жи́зни ско́рбный пу́ть кре́пкою наде́ждою воскресе́ния озари́те, от грехо́вныя поги́бели на́с соблюди́те и в ча́с сме́ртный на́м предста́ните, да ва́шим заступле́нием невече́рняго све́та вели́чествия Бо́жия и мы́ гре́шнии дости́жем, иде́же с ли́ки пра́ведных воспои́м о ва́с Бо́гу: Аллилу́иа.
Пою́ще ди́вное прославле́ние си́лы Бо́жия в ва́с, святи́и о́троцы, ублажа́ем вы́, я́ко засту́пники и моли́твенники на́ша пред Го́сподем, и с любо́вию, святе́й ико́не ва́шей предстоя́ще, возглаша́ем ва́м хвале́ния сия́:
О чу́днии о́троцы, све́том небе́сныя сла́вы ва́шея и увере́нием несконча́емаго живота́ ско́рбный пу́ть жития́ на́шего озаря́ющии! Приими́те ма́лое сие́ моле́ние на́ше и не отри́ните на́с, притека́ющих к ва́м: моли́те при́сно все́х Влады́ку, да и мы́ ра́йскаго черто́га не лише́ни бу́дем, но вку́пе со святы́ми воспои́м та́мо Христу́ Бо́гу: Аллилу́иа.
Этот конда́к читается трижды, затем и́кос 1-й и конда́к 1-й.
А́нгелов Творе́ц, ве́дый изнача́ла несумне́нную кре́пость испове́дания ва́шего, сотвори́ ва́с в лю́тых обстоя́ниих провозве́стники бы́ти о́бщаго все́х воскресе́ния, я́ко ангелоподо́бныя свиде́тели ева́нгельскаго обетова́ния. Сицево́му о на́с смотре́нию Бо́жию дивя́щеся, во благогове́инстве зове́м си́це:
Избра́ннии от воскре́сшаго пло́тию из ме́ртвых Христа́ Бо́га, во увере́ние о́бщаго все́х воскресе́ния ми́ру явле́ннии, преди́внии о́троцы, и́же во Ефе́се, прославля́юще просла́вльшагося в ва́с Го́спода, похва́льная пе́ния возно́сим ва́м, глаго́люще:
Бо́же вели́кий, хва́льный и непостижи́мый, и неисповеди́мый, созда́вый челове́ка руко́ю Твое́ю, пе́рсть взе́м от земли́, и о́бразом Твои́м почти́вый его́, Иису́се Христе́, прежела́емое и́мя, со Безнача́льным Твои́м Отце́м и с Пресвяты́м, и Благи́м, и Животворя́щим Твои́м Ду́хом, яви́ся на рабе́ Твое́м (и́мярек), и посети́ его́ ду́шу и те́ло, умоля́ем от пресла́вныя Влады́чицы на́шея Богоро́дицы и Присноде́вы Мари́и, святы́х Небе́сных Си́л Безпло́тных, и честна́го сла́внаго проро́ка, и Предте́чи и Крести́теля Иоа́нна, святы́х сла́вных и всехва́льных апо́столов, и́же во святы́х оте́ц на́ших, и вселе́нских учи́телей, Васи́лия Вели́каго, Григо́рия Богосло́ва, Иоа́нна Златоу́стаго, Афана́сия и Кири́лла, Никола́я и́же в Ми́рех, Спиридо́на чудотво́рца, и все́х святы́х священнонача́льников, свята́го апо́стола первому́ченика и архидиа́кона Стефа́на, святы́х сла́вных великому́чеников Гео́ргия Победоно́сца, Дими́трия Мирото́чца, Фео́дора Стратила́та, и все́х святы́х му́чеников, преподо́бных и богоно́сных оте́ц на́ших Анто́ния, Евфи́мия, Са́ввы Освяще́ннаго, Феодо́сия о́бщаго жития́ нача́льника, Ону́фрия, Арсе́ния, Афана́сия Афо́нскаго, и все́х преподо́бных, святы́х и исцели́телей, безсре́бренников Космы́ и Дамиа́на, Ки́ра и Иоа́нна, Фалале́я и Три́фона и про́чих, свята́го пра́веднаго Иоа́нна Кроншта́дтскаго, свята́го преподо́бнаго Иоа́нна Ры́льскаго, святы́я блаже́нныя Ксе́нии Петербу́ржской и все́х Твои́х святы́х. И да́ждь ему́ со́н упокое́ния, со́н теле́сный здра́вия и спасе́ния и живота́, и кре́пость душе́вную и теле́сную, я́коже посети́л еси́ иногда́ Авимеле́ха уго́дника Твоего́ во хра́ме Агри́ппове, и да́л еси́ ему́ со́н утеше́ния, е́же не ви́дети паде́ния Иерусали́мова, и сего́ успи́вый сно́м пита́тельным, и па́ки сего́ воскреси́вый во еди́ном мгнове́нии вре́мене, в сла́ву Твоея́ бла́гости. Но и святы́я Твоя́ сла́вныя се́дмь о́троки, испове́дники и свиде́тели Твоего́ явле́ния показа́вый, во дни́ Де́кия царя́ и отсту́пника, и сия́ успи́вый в верте́пе на ле́т сто́ и о́смьдесят, я́ко младе́нцы согрева́емыя в ложесна́х ма́тере своея́, и ника́коже претерпе́вшыя тле́ния, в похвалу́ и сла́ву человеколю́бия Твоего́, и в показа́ние, и извеще́ние на́шего пакибытия́, и воскресе́ния все́х. Са́м у́бо Человеколю́бче Царю́, предста́ни и ны́не наи́тием Свята́го Твоего́ Ду́ха, и посети́ раба́ Твоего́ (и́мярек), и да́руй ему́ здра́вие, кре́пость, и благомо́щие, Твое́ю бла́гостию, я́ко от Тебе́ е́сть вся́ко дая́ние бла́го, и вся́к да́р соверше́н. Ты́ бо еси́ вра́ч ду́ш и теле́с на́ших, и Тебе́ сла́ву и благодаре́ние и поклоне́ние возсыла́ем, со Безнача́льным Твои́м Отце́м, и с Пресвяты́м, и Благи́м, и Животворя́щим Твои́м Ду́хом, ны́не и при́сно, и во ве́ки веко́в. Ами́нь.
О пречу́днии святи́и седмочи́сленнии о́троцы, Ефе́са гра́да похвало́ и всея́ вселе́нныя упова́ние! Воззри́те с высоты́ небе́сныя сла́вы на на́с, любо́вию па́мять ва́шу чту́щих, наипа́че же на младе́нцы христиа́нския, ва́шему заступле́нию от роди́телей свои́х препоруче́нныя. Низведи́те на ня́ благослове́ние Христа́ Бо́га, ре́кшаго: оста́вите дете́й приходи́ти ко Мне́. Боля́щия у́бо в ни́х исцели́те, скорбя́щия уте́шите; сердца́ и́х в чистоте́ соблюди́те, кро́тостию испо́лните я́, и в земли́ серде́ц и́х зе́рно испове́дания Бо́жия насади́те и укрепи́те, во е́же от си́лы в си́лу и́м возраста́ти. И все́х на́с, святе́й ико́не ва́шей предстоя́щих рабо́в Бо́жиих (и́мярек), и те́пле ва́м моля́щихся, сподо́бите Ца́рствие Небе́сное улучи́ти и немо́лчными гла́сы ра́дования та́мо прославля́ти великоле́пое и́мя Пресвяты́я Тро́ицы, Отца́ и Сы́на и Свята́го Ду́ха, во ве́ки веко́в. Ами́нь.