Акафист святым праотцам Адаму и Еве, прародителям рода человеческого
Не утвержден для общецерковного использования.
Избранному творению Божию, Адаму первому, прародителю нашему, со Евою, яже плоть от плоти и кость от костей его есть, воспоим, вернии, похвальная словеса. Вы же, аще и падшии иногда и рая лишеннии, обаче подвигом Новаго Адама, Евою второю в мир пришедшаго, спасеннии и на небеса возведеннии, молитеся о нас, чадех ваших, взывающих вам:
Ангели Божии прославиша Зиждителя, шестию деньми вся сотворшаго и напоследок дний тех человека создавшаго, поселившаго же сего во Эдеме на востоце и да-ровавшаго ему жену помощницу, и глаголаша Адаму с женою:
Видя Творец творение Свое, яко вся добра зело, почи в день седмый от дел Своих, не престает обаче и в оный день промышляти о вселенней, приимает же поклонение от ангел небесных и рода человеча, поющих Ему: Аллилуия.
Разум недоразумеваемый еже человеков творения разумети Денница иский, соблазнися о толицей славе перстнаго Адама и помрачися умом. Глаголяй прежде: «На небо взыду, выше звезд небесных поставлю престол мой, сяду на горе высоце, на горах высоких, яже к северу, взыду выше облак, буду подобен Вышнему», ныне дух злобы бысть, и падеся с небесе, бысть же падение его великое. Тварь же вся, Премудрость Отчую прославляющи, ко Адаму и Еве взываху:
Сила Вышняго всемощна есть, не хотяше обаче Творец творения Своего разумнаго свободную волю утеснити, сего ради попусти врагу рода человеча, зрак змия приявшему, искусити Еву, еже не пети ей: Аллилуия.
Имый мысль лукавую, рече змий жене: «Что яко рече Бог, да не ясте от всякаго древа райскаго?» И рече жена змию: «От всякаго древа райскаго ясти будем, от плода же древа, еже есть посреде рая, рече Бог, да не ясте от него, ниже прикоснетеся к нему, да не умрете». И рече змий жене: «Не смертию умрете, обаче весть Бог, яко воньже аще день снесте от него, отверзутся очи ваши, и будете, яко бози, ведяще доброе и лукавое». Сия вся льстивыя глаголы глаголаше змий жене, вместо еже пети ей и мужеви ея:
Бурю помышлений сумнительных имяше внутрь жена, не ведящи, каково есть слово сие. Видящи же, яко добро древо в снедь и яко угодно очима видети и красно есть, еже разумети, и вземши от плода его яде, и даде мужу своему, и ядоста. И отверзошася очи обема, и разумеша, яко нази беша, и сшиста листвие смоковное, и сотвориста себе препоясания, Богу же забыша пети: Аллилуия.
Слышаста Адам со Евою глас Господа Бога, ходяща в раи по полудни, и скрыстася Адам и жена его от лица Господа Бога посреде древ райских. И призва Господь Бог Адама и рече ему: «Адаме, где еси?» И рече Адам: «Глас слышах Тебе, ходяща в раи, и убояхся, яко наг есмь, и скрыхся». И рече ему Бог: «Кто возвести тебе, яко наг еси? Не ял ли еси от древа, от негоже единаго заповедах тебе не ясти?» И рече Адам: «Жена, юже дал ми еси, та ми даде от плодов древа, и ядох». И рече Господь Бог жене: «Что сие сотворила еси?» И рече жена: «Змий прельсти мя, и ядох». И проклят Господь Бог змия и рече ему: «Вражду положу между тобою и между женою, и между семенем твоим и Семенем тоя: Той сотрет главу твою, и ты блюсти будеши Его пяту». Жене же рече: «Умножая умножу печали твоя: в болезнех родиши чада, и к мужу твоему влечение твое, и той тобою обладати будет». И Адаму рече: «Проклята земля в делех твоих: терния и волчцы произрастит тебе, в поте лица твоего снеси хлеб твой, дондеже возвратишися в землю, от неяже взят еси, яко земля еси, и в землю отыдеши. И не имаши слышати ктому ты, ниже жена твоя, дондеже Избавитель приидет, глаголов сих:
Богопоставленный херувим, держай оружие пламенное обращаемое, храняше древо жизни райское, еже како не быша пришли человецы согрешившии и яли от древа того и жили быша во веки: изгна бо Бог из рая сладости Адама со Евою и даде им ризы кожаны, сим, иже воспеваху иногда со ангелы: Аллилуия.
Виде Адам ангела изринувша и затворивша божественнаго сада дверь, воздохну вельми, седе же прямо рая и свою наготу рыдая плакаше: «Увы мне, прелестию лукавою увещанну бывшу и окрадену и славы удалену! увы мне, простотою нагу, ныне же недоуменну! Но, о раю, ктому твоея сладости не наслаждуся, ктому не узрю Господа моего и Создателя и не услышу званий сих:
Проповедницы быша Адам со Евою детем своим о имущем приити Спасителе их и Избавителе, Иже сотрет главу змиеву и свободит род человечь от власти тления; Каин же обаче не умилися, но завистию и злобою побеждаем, умножи грех в мире, убив брата своего Авеля, зверонравен сый и не ведый пети: Аллилуия.
Возсия свет Еве, егда роди третияго сына своего Сифа, от негоже род благочестив произыде: Енох, на небо пресельник, и Мафусал старец, и ковчегоплаватель Ной. И рече жена: «Воскреси мне Бог семя другое, вместо Авеля, егоже уби Каин. Обаче имам ли ублажаема быти пении сими:
Хотящу Создателю помиловати создание свое, посла человеком Авраама, Моисея же и Давида, последи же восхоте сам воплотитися от избранныя Девы народа избранного, да воспоют людие: Аллилуия.
Новую показа тварь, явлься Зиждитель нам от Него бывшим, из безсеменныя прозяб утробы и сохранив Ю, якоже бе, нетленну. Мы же, Новаго Адама от вторыя Евы пришедшаго зряще, ветхаго поминаем и глаголем к прародителем:
Странное рождество видевше, устранимся мира, ум на небеса преложше: сего бо ради высокий Бог является смиренный человек, хотяй привлещи к высоте Тому вопиющия: Аллилуия.
Весь любовию к творению своему объят, посла Божественное Слово прародителем в страну печали проповедника Своего к ним пришествия, Иоанна Предтечу, во еже взывати тому:
Всякое естество ангельское удивися великому Твоего вочеловечения делу: непреступнаго бо яко Бога, зряще всем приступнаго Человека, нам убо спребывающа, слышаща же от всех: Аллилуия.
Ветии суемудреннии глаголют дерзостне человеки от безсловесных произведены быти; мы же, Адама и Еву прародители наша быти добре ведуще, к сим глаголем:
Спасти хотя мир, сниде на землю Слово Божие, сый в лоне Отчи, от Девы плоть прияв, по нам бысть человек, и смертию Своею всему роду человечу живот вечный дарова; днесь Адам ликует и радуется Ева, и Спасителю согласно вопиют: Аллилуия.
Стена есте верным чадом вашим, догматы церковныя любовию облобызающим, Адаме и Ево; всем же во мраце века сего блуждающим и мнящим миру же и человеку самосотворенным быти, живое обличение есте и вразумление присное. Сего ради к вам взываем:
Пение наше немощное не довольно есть воспети чудная дела Господня, Иже Адама и Еву тли смертныя избави, и на небеса возведе, и содела я уды тела Своего, еже есть Церковь, и нас, чада их, в сию призва, и научи вопити немолчными гласы: Аллилуия.
Светосиятельная светила, от единаго истиннаго Света свет приемлющая, зрим вас, Адаме и Ево, верная чада ваша, светлостьми духовными независтно от вас освещаемии, и в веселии вам светле поем:
Благодать дати восхотев долгов древних всех долгов Решитель человеком, прииде Собою ко отшедшим Того благодати, и раздрав рукописание, слышит от всех иже от Адама: Аллилуия.
Поюще неизчетныя милости Господни, роду человеческому явленныя, зрим прародители наша, престолу Божию в раи сладости предстоящия, и сим с несумненною надеждою и радостию духовною глаголем:
О, святии прародителие наши Адаме и Ево! Приимите малое сие похваление наше и умолите Творца и Искупителя, еже быти нам с вами во Царствии Его и со всеми святыми воспевати Ему: Аллилуия.
Этот конда́к читается трижды, затем и́кос 1-й и конда́к 1-й.
Ангели Божии прославиша Зиждителя, шестию деньми вся сотворшаго и напоследок дний тех человека создавшаго, поселившаго же сего во Эдеме на востоце и да-ровавшаго ему жену помощницу, и глаголаша Адаму с женою:
Избранному творению Божию, Адаму первому, прародителю нашему, со Евою, яже плоть от плоти и кость от костей его есть, воспоим, вернии, похвальная словеса. Вы же, аще и падшии иногда и рая лишеннии, обаче подвигом Новаго Адама, Евою второю в мир пришедшаго, спасеннии и на небеса возведеннии, молитеся о нас, чадех ваших, взывающих вам:
К вам, прародителем нашим, о Адаме и Ево, прибегаем мы, немощная чада ваша. Воззрите милостивно на нас с высоты небесныя вашея славы и будите нам помощницы во искушениях и соблазнах, от врага рода человеческаго нам прибывающих. Аще и соблазнилися есте древле льстивными глаголы змиевыми и лишилися рая сладости, пребысте обаче остаток земныя жизни вашея в покаянии и сокрушении о неразумии своем, и тако снидосте во обители печали. В последок же дний прииде Обетованный, еже сокрушити державу князя мира сего. Пред спасительными же страданьми Своими предпосла ко отшедшим живота сего проповедника покаяния, иже бысть предтеча Его на земли и в преисподних земли. Вы же с радостию послушасте словес сего, разумевающе, яко о Семени вашем глаголет. По мале же времене потрясеся ад и огорчися, сниде бо Разрушитель ада. Огорчися ад, ибо упразднися, огорчися, ибо поруган бысть, огорчися, ибо умертвися, огорчися, ибо связася. Вы же возвеселистеся и взыграсте духом, зряще Искупителя вашего, по плоти от вас происшедшаго, Бога же суща безначальна и Отцу соприсносущна. Сице убо и нас сподобите земное сие и многоскорбное житие в покаянии преити, в будущей же жизни зрети выну Спасителя душ наших и Господа нашего Иисуса Христа, Емуже со Отцем и Духом подобает честь и поклонение ныне и присно и во веки веков. Аминь.