Акафист Рождеству Пресвятой Богородицы
Утвержден Св. Синодом 29 декабря 2022 года (журнал № 130).
Память: 21 (8) сентября
Утвержден для общецерковного использования.
Избра́нней от все́х родо́в Бо́жией Ма́тери, Небесе́ и земли́ Цари́це, освяти́вшей ро́д челове́ческий прише́ствием к на́м во всечестне́м рождестве́ Свое́м, благогове́йная пе́ния прино́сим Ти́ раби́ Твои́, Богоро́дице. Ты́ же, я́ко прише́дшая на утеше́ние и спасе́ние на́ше, от вся́ких на́с бе́д свободи́, да зове́м Ти́:
Арха́нгел Гаврии́л по́слан бы́сть к пра́ведней А́нне, егда́ та́ в ско́рби непло́дства своего́ возопи́ ко Го́споду из глубины́ серде́чныя, узре́вши в са́де свое́м гнездо́ пти́чие, птенцы́ ма́лыя иму́щее, и благовести́ е́й ра́дость ве́лию, глаго́ля: «Услы́шана моли́тва твоя́, сле́зы же твоя́ пред Бо́гом внидо́ша, и се́ роди́ши Дще́рь преблагослове́нную, о Не́йже возблагословя́тся вся́ коле́на земна́я, нарече́тся же и́мя Е́й — Мари́я». Сему́ ра́достному обетова́нию чудя́щеся, возопие́м Преблагослове́нней:
Ви́дящи пра́ведная А́нна вели́каго Арха́нгела явле́ние, и слы́шавши глаго́лы его́, поклони́ся Бо́гу и рече́: «Жи́в Госпо́дь Бо́г, я́ко а́ще рожду́ отроча́, да́м е́ в слу́жбу Ему́, да бу́дет служа́ и хваля́ и́мя Его́ свято́е де́нь и но́щь во вся́ ле́та живота́ своего́». Испо́лнися же ра́дости неизглаго́ланныя и тече́ во Иерусали́м со тща́нием, да та́мо в це́ркви воспое́т Бо́гу благода́рственно: Аллилу́иа.
Ра́зум чи́ст имя́ше пред Бо́гом пра́ведный Иоаки́м, оба́че от люде́й отве́ржен бы́сть во хра́ме безча́дия ра́ди, и в ско́рби се́й и́де в пусты́ню, и та́мо моля́ся со слеза́ми, рече́: «Не вложу́ во уста́ моя́ пи́щи, ни в до́м мо́й возвращу́ся, но сле́зы моя́ пи́щею ми́ да бу́дут и пусты́ня — до́мом, до́ндеже посети́т мя́ Госпо́дь Бо́г Изра́илев». И се́ А́нгел Госпо́день яви́ся ему́ и благовести́, я́ко роди́тся ему́ Дще́рь, о Ея́же рождестве́ ра́дость бу́дет всему́ ми́ру. Се́ю ра́достию испо́лнився, и́де в Иерусали́м, и та́мо ку́пно с А́нною просла́виша Бо́га, глаго́люще Обетова́нней:
Си́ла Вы́шняго осени́ тогда́ к зача́тию заматоре́вшую во дне́х свои́х пра́ведную А́нну, и непло́дная тоя́ ложесна́ я́ко ни́ву показа́ благопло́дную, да прозя́бнет от нея́ на ра́дость всему́ ми́ру, в ско́рби погиба́ющему, село́ сла́дкое, Преблагослове́нная Де́ва Мари́я, все́м хотя́щим жа́ти спасе́ние и воспева́ти из глубины́ душе́вныя: Аллилу́иа.
Иму́ще, Пречи́стая, роди́тели Твои́ житие́ непоро́чное, зача́ша Тя́ в ста́рости до́брей, не плотски́м сласте́м прилежа́ще, но в целому́дрии и воздержа́нии подвиза́ющеся, да яви́тся в рождестве́ Твое́м не естества́ произволе́ние, но благода́ти Бо́жия си́ла, естества́ чи́н побежда́ющая, и да позна́ют вси́, я́ко моли́тва вку́пе и воздыха́ние непло́дства прозябе́ Тя пло́д живоно́сен ми́ру. Сего́ ра́ди почита́юще всесла́вное зача́тие Твое́, пое́м Тебе́ сицева́я:
Бу́рею печа́лей и скорбе́й мно́гих одержи́ми бы́вше пра́веднии роди́тели Твои́, Пречи́стая, я́ко до ста́рости безпло́дни бы́ша, мня́ху себе́ недосто́йны име́ти насле́дие во Ца́рствии Бо́жием. Сострада́ше же с ни́ми от ве́ка о непло́дстве естества́ на́шего вся́ тва́рь, суете́ повину́вшися: стене́т у́бо Ада́м, я́ко проклята́ бы́сть земля́ его́ ра́ди; рыда́ет же и Е́ва, я́ко умно́жишася печа́ли и боле́зни ея́; совоздыха́ет же с ни́ми и ве́сь ро́д челове́чь, тле́нию приобщи́вся. Егда́ же, о Богома́ти, рождество́м Твои́м разреши́ся дре́внее непло́дство и тле́ние потреби́ся, вся́ тва́рь благода́рственне о Тебе́ возопи́ Бо́гу: Аллилу́иа.
Услы́ша Госпо́дь Бо́г пра́ведных Иоаки́ма и А́нны воздыха́ния и дарова́ и́м, по обетова́нию Арха́нгелову, Дще́рь Пречи́стую и Преблагослове́нную, Де́ву Мари́ю, спасе́ния на́шего нача́ло и Хода́таицу, о Ея́же рождестве́ Не́бо и земля́ возра́довастася, А́нгели и Арха́нгели возвесели́шася, лю́дие же, просла́вивше Бо́га, воспе́ша си́це:
Боготе́чную звезду́, от Назаре́та возсия́вшую и ве́сь ми́р просвети́вшую, зри́м Тя́, Пресвята́я Де́во; ма́л бо бе́ гра́д, его́же освяти́ла еси́ рождество́м Твои́м, и презира́емь бе́ у люде́й, я́коже все́м глаго́лати: «От Назаре́та мо́жет ли что́ добро́ бы́ти?» — оба́че немощна́я и уничиже́нная избра́ Бо́г, да кре́пкая посрами́т, и яви́ от Назаре́та Тя́ всему́ ми́ру цве́т неувяда́емый, де́вством присноцвету́щий, все́х святы́х святе́йшую Де́ву, греха́ во все́м житии́ Свое́м ни еди́наго же позна́вшую, да вси́ о Тебе́ благода́рственно воспое́м Бо́гу: Аллилу́иа.
Ви́девше роди́тели Твои́ чу́дное рождество́ Твое́, Пречи́стая, принесо́ша Бо́гу да́ры вели́кия, и благослове́ни бы́ша от свяще́нник и от все́х люде́й, я́ко восприя́вшии благослове́ние Бо́жие, и сотвори́ша учрежде́ние ве́лие в дому́ свое́м, веселя́щеся ду́хом и прославля́юще Бо́га. Помина́юще же обетова́ние А́нгельское, почита́ху Тя́, я́ко Госпожу́ Свою́, и поклони́вшеся, воспе́ша Тебе́ си́це:
Пропове́дница прише́ствия Христо́ва в ми́р Тобо́ю, Богоро́дице, бы́сть пра́ведная Елисаве́та, егда́, узре́вши Тя́, в до́м ея́ гряду́щую, изы́де на сре́тение Твое́ и возопи́ гла́сом ве́лиим: «Благослове́нна Ты́ в жена́х, и благослове́н Пло́д чре́ва Твоего́. И отку́ду мне́ сие́, да прии́де Ма́ти Го́спода моего́ ко мне́?» Си́це и мы́, пресла́вное рождество́ Твое́ я́ко посеще́ние земли́ на́шея пра́зднующе, срета́ем Тя́ приве́тствием си́м: благослове́нна Ты́ в жена́х, и благослове́н Пло́д чре́ва Твоего́, Ему́же вси́ благода́рственно да воспое́м: Аллилу́иа.
Возсия́ ра́дость рождества́ Твоего́, Пречи́стая, не то́чию пра́ведным роди́телем Твои́м, но и все́м бли́жним и дале́че су́щим, и да́же до коне́ц вселе́нныя: я́ко Бо́г на разу́мных Престо́лех почива́яй Престо́л Свя́т Себе́ предугото́ва уже́ на земли́, и Заря́ но́вая яви́ся, предвозвеща́ющи Со́лнца пра́вды Христа́ прише́ствие ско́рое. Сего́ ра́ди воспое́м Ти́, Чи́стая, си́це:
Хотя́й долготерпели́вый Госпо́дь яви́ти бе́здну человеколю́бия Своего́ к па́дшему дре́вле в раи́ ро́ду челове́ческому, даде́ та́мо прароди́телем на́шим обетова́ние, я́ко се́мя жены́ сотре́т главу́ зми́я, в после́дняя же времена́ испо́лни на Тебе́, Пречи́стая, первообетова́ние Свое́, избра́в Тя́ Еди́ну от все́х родо́в в Ма́терь Себе́, да рождество́м Твои́м сотре́ши главу́ дре́вняго зми́я, сего́ ра́ди благода́рственно воспое́м Бо́гу: Аллилу́иа.
Но́вая стра́шная и чу́дная та́инства Твоя́, Богоро́дице, и но́вый яви́лся е́сть Исто́чник жи́зни вме́сто Е́вы чу́вственныя: та́ бо, повину́вшися зми́ю, нача́ло положи́ отвраще́ния лица́ Бо́жия от челове́к и печа́ль роди́ жена́м. Тво́й же Сы́н, о Де́во, И́же Е́вину утро́бу осуди́ ражда́ти ча́да в боле́знех, во Твое́ чре́во всели́ся безболе́зненно, ключи́ де́вства невреди́вый в рождестве́ Твое́м. Сего́ ра́ди Тобо́ю ра́дуется па́дшее челове́ческое естество́, вме́сто дре́вния кля́твы свобо́ду Христо́ву получи́вше: Тебе́ после́дующа, жены́ я́ве враги́ побежда́ти начина́ют, де́вства держа́щася и вопию́ща Тебе́ такова́я:
Стра́нное рождество́ Твое́ от непло́дове ви́дяще сла́сти неприча́стное, но от целому́дрия и воздержа́ния просия́вшее, устрани́мся су́етнаго ми́ра, и вся́каго нецелому́дрия душе́внаго и теле́снаго, умы́ и сердца́ на Небеса́ прело́жше. На сие́ бо пришла́ еси́ в ми́р, Ма́ти целому́дрия, да ни́жняя возведе́ши к го́рней высоте́, и да научи́ши все́х чи́стыми усты́ и нескве́рным се́рдцем воспева́ти Бо́гу: Аллилу́иа.
«Вся́ добра́ еси́, бли́жняя Моя́, и поро́ка не́сть в Тебе́. Воста́ни, прииди́, Голуби́це Моя́, яви́ Ми зра́к Тво́й и услы́шан сотвори́ Ми гла́с Тво́й, я́ко гла́с Тво́й сла́док и о́браз Тво́й красе́н. Еди́на еси́ ма́тере Твоея́, избра́нна еси́ роди́вшей Тя́», — та́ко глаго́лаше Сы́н Тво́й и Госпо́дь, Пречи́стая, срета́я е́же от непло́дове рождество́ Твое́. Сему́ Боже́ственному гла́су вне́млюще, дерза́ем воспева́ти Тебе́ такова́я:
Вся́кое естество́ А́нгельское ра́достию возра́довася, прославля́юще Бо́га, егда́ по рождестве́ Твое́м, Пречи́стая, святи́тель вели́кий со иере́и и людьми́ избра́нными прии́де в до́м роди́телей Твои́х, моли́твы благода́рственныя возсыла́юще. Егда́ же благослови́ Тя, воздви́же гла́с сво́й, глаго́ля: «Бо́же оте́ц на́ших, благослови́ младе́нца сего́ и да́руй Е́й и́мя, да бу́дет просла́влено во вся́ ро́ды». И нарече́ Тебе́ и́мя Мари́я, вели́кое и благода́тное, лю́дем пресла́достное, де́моном же стра́ха испо́лнено, и возопи́ с весе́лием: Аллилу́иа.
Вети́и многовеща́ннии, я́ко ры́бы безгла́сныя, недоумева́ют, ка́ко воспе́ти Твою́ равноа́нгельскую от младе́нческих пеле́н чистоту́, Пречи́стая, ю́же дарова́ Ти Госпо́дь, да предста́вит Тя́ Ма́терь Свою́, не иму́щу скве́рны, или́ поро́ка, или́ не́что от таковы́х, но да бу́деши свя́та и непоро́чна. Сего́ ра́ди ма́ти Твоя́ со тща́нием соблюда́ше Тя́ в непоро́чней чистоте́, да ника́коже одушевле́нному киво́ту Бо́жию ко́снется рука́ скве́рных: та́ бо освяти́ ло́же Твое́ и себе́ саму́ отчужда́ше от вся́кия скве́рны и призва́ чи́стыя де́вы храни́ти поко́й Тво́й. И егда́ сосца́ми пита́ше Тя́, моли́тву де́яше, да с млеко́м ма́терним наипа́че напита́ешися Бо́жиим сло́вом. Такове́й непоро́чней чистоте́ Твое́й чудя́щеся, вопие́м Ти́ си́це:
Спасти́ хотя́й ми́р от пре́лести вра́жия, Человеколю́бец Госпо́дь избра́ Тя от земна́го ро́да, от ма́лаго гра́да и от непло́дныя утро́бы в Ма́терь Себе́, от ве́ка предопределе́нную, проро́ки же дре́вле пропове́данную, Хода́таицу бы́ти на́шего спасе́ния, да бу́деши печа́льным и в беда́х су́щим ско́рое утеше́ние и мирска́го непло́дства разреше́ние, все́м же во мра́це греха́ блужда́ющим да яви́ши Со́лнце пра́вды Христа́, во е́же пе́ти Ему́: Аллилу́иа.
Стена́ еси́ и прибе́жище все́м челове́ком, Богоро́дице Де́во, Твое́ рождество́ пра́зднующим: Ты́ бо от черто́га ма́лаго гра́д Бо́жий су́щая, е́же бы́ти начина́еши, и от утро́бы неражда́ющия исхо́д соверша́еши, да угото́ваеши вхо́д Святи́телю Вели́кому: Еди́н бо Бо́г Тобо́ю про́йде стра́нною стезе́ю, неопа́льну Тя́ сохрани́в. Сего́ ра́ди со дерзнове́нием зове́м Ти́, еди́ней чи́стей и благослове́нней, такова́я:
Пе́ние благода́рственное воспева́ют ду́хом Иоаки́м чу́дный и пра́ведная А́нна, я́ко ви́деша на земли́ Ма́терь Созда́теля, Ю́же роди́ша, Дще́рь Мари́ю. С ни́ми же и мы́, Влады́чице, равночи́сленныя песка́ морска́го пе́сни прино́сим Ти́, восхваля́юще пресла́вное от непло́дных ложе́сн рождество́ Твое́, благода́рственно воспева́юще Бо́гу: Аллилу́иа.
Светоприе́мную свещу́, в нощи́ богоневе́дения рождество́м Твои́м пресла́вно возжже́нную, ви́дим Тя́, Пресвята́я Де́во: все́м бо во тьме́ греха́ и се́ни сме́ртней седя́щим возсия́ла еси́ све́т, ра́дость, благода́ть и разреше́ние дре́вния кля́твы, Е́вы ра́ди бы́вшия: из Тебе́ бо возсия́ Со́лнце пра́вды Христо́с Бо́г на́ш, просвеща́яй су́щия во тьме́, вопию́щия в похвалу́ Тебе́ такова́я:
Благода́ти тезоимени́тая блаже́нная А́нна весели́тся и хва́лящися вопие́т: «Непло́ды су́щи, роди́х Бо́жию Ма́терь, Ея́же ра́ди осужде́ние Е́вино разреши́ся и я́же в печа́лех боле́знь». И та́ко ра́дующися, даде́ обе́т привести́ Дще́рь свою́ ро́ждшуюся Бо́гови, да бу́дет Ему́ в да́р соверше́н от все́х родо́в земны́х, челове́ком же в ве́чное утеше́ние и ра́дование, во е́же пе́ти и́м вы́ну: Аллилу́иа.
Пое́м Твое́ пречи́стое рождество́, чти́м и несказа́нное зача́тие, покланя́емся са́мым пелена́м Твои́м, Неве́сто Богозва́нная и Де́во; славосло́вят же с на́ми вку́пе Твое́ в ми́р прише́ствие А́нгелов и Арха́нгелов чи́ни и ду́ш святы́х собо́ри: о́бщая бо ра́дость возсия́ на Небеси́ и на земли́ от пра́ведных Иоаки́ма и А́нны рождество́м Твои́м, Богоро́дице, его́же прославля́юще, вопие́м Ти́ такова́я:
О всепе́тая Ма́ти, от непло́дове ро́ждшаяся на спасе́ние ми́ру, ны́нешняя на́ша о всечестне́м рождестве́ Твое́м прие́мши приноше́ния, не оста́ви на́с во вре́мя живота́ на́шего, от вся́кия напа́сти и пле́на вра́жия изба́ви на́с и от непло́дства душе́внаго разреши́ все́х, о Тебе́ вопию́щих: Аллилу́иа.
Этот конда́к читается трижды, затем и́кос 1-й и конда́к 1-й.
Арха́нгел Гаврии́л по́слан бы́сть к пра́ведней А́нне, егда́ та́ в ско́рби непло́дства своего́ возопи́ ко Го́споду из глубины́ серде́чныя, узре́вши в са́де свое́м гнездо́ пти́чие, птенцы́ ма́лыя иму́щее, и благовести́ е́й ра́дость ве́лию, глаго́ля: «Услы́шана моли́тва твоя́, сле́зы же твоя́ пред Бо́гом внидо́ша, и се́ роди́ши Дще́рь преблагослове́нную, о Не́йже возблагословя́тся вся́ коле́на земна́я, нарече́тся же и́мя Е́й — Мари́я». Сему́ ра́достному обетова́нию чудя́щеся, возопие́м Преблагослове́нней:
Избра́нней от все́х родо́в Бо́жией Ма́тери, Небесе́ и земли́ Цари́це, освяти́вшей ро́д челове́ческий прише́ствием к на́м во всечестне́м рождестве́ Свое́м, благогове́йная пе́ния прино́сим Ти́ раби́ Твои́, Богоро́дице. Ты́ же, я́ко прише́дшая на утеше́ние и спасе́ние на́ше, от вся́ких на́с бе́д свободи́, да зове́м Ти́:
О Пресвята́я и Богоизбра́нная Де́во, Влады́чице на́ша Богоро́дице, Небеси́ и земли́ Цари́це, на ра́дость и утеше́ние всему́ ми́ру от безпло́дных и безча́дных роди́телей Бо́гом дарова́нная! Роди́вшися Бо́жиим Промышле́нием, Ты́ разреши́ла еси́ непло́дствие ро́ждшия Тя́, и ны́не непло́дная сердца́ на́ша плодоно́сна сотвори́ предста́тельством Твои́м у Престо́ла Вседержи́телева, непло́дствовати же соде́лай ны́ злы́ми де́лы, гнилы́ми словесы́ и нечи́стыми помышле́ньми. О Всеблаже́нная, да яви́мся ча́да Бо́жия, доброде́телей благопло́дие при́сно принося́щая. Ты́ утоли́ла еси́ пречи́стым рождество́м Твои́м пла́ч прама́тере на́шея Е́вы и пра́ведныя роди́тели Твоя́ изба́вила еси́ поноше́ния безча́дства, и ны́не утоли́ пла́ч и воздыха́ния многоболе́зненных ду́ш на́ших и изба́ви все́х на́с поноше́ния злы́х де́л на́ших, страсте́й безче́стия и вся́каго порабоще́ния вра́жескаго. Наипа́че же да́руй на́м, Пресвята́я Богоро́дице Де́во, во всесве́тлый де́нь Рождества́ Твоего́ чи́стым се́рдцем разуме́ти и па́мятовати, с коли́кою ра́достию и благодаре́нием непло́дная утро́ба святы́я пра́ведныя А́нны ноша́ше Тя́, да и мы́ не то́чию словесы́, но наипа́че де́лы свои́ми вы́ну бу́дем со умиле́нием серде́чным прославля́ти Тя́, вопию́ще: сла́ва рождеству́ Твоему́, Чи́стая; сла́ва де́вству Твоему́, Ма́ти Безневе́стная. Ку́пно же с Тобо́ю сподо́би на́с непреста́нно сла́вити и велича́ти Всесвяты́й Пло́д Тво́й, Сло́во воплоще́нно, Ему́же сла́ва подоба́ет, че́сть и поклоне́ние, со Безнача́льным Его́ Отце́м, и с Пресвяты́м, и Благи́м, и Животворя́щим Его́ Ду́хом, ны́не и при́сно, и во ве́ки веко́в. Ами́нь.