Канон происхождению (изнесению) Честны́х Древ Животворящего Креста Господня
Память: 14 (1) августа
Глас 6.
Припев: Сла́ва, Го́споди, Кресту́ Твоему́ Честно́му.
Пе́снь 1.
Ирмо́с: Я́ко по су́ху, пешеше́ствовав Изра́иль по бе́здне стопа́ми, гони́теля фарао́на ви́дя потопля́ема, Бо́гу побе́дную пе́снь пои́м, вопия́ше.
Кресту́, ве́рных спасе́нию, покланя́юся, и те́пле облобыза́ю, и, объе́мля, вопию́: Дре́во всеблаже́нное Христо́во, ду́шу мою́ и у́м просвети́, молю́ся.
Победоно́сно яви́ся на стра́сти и бе́сы дне́сь зна́мение Креста́. Те́мже, ве́рнии вси́, све́тло просве́щше ду́ши, ны́не облобыза́ем.
Лучеза́рная облиста́ет сия́ния Кре́ст Честны́й и просвеща́ет ве́рно покланя́ющияся ему́ дне́сь, освяща́я ду́ши на́ша и телеса́.
Жизнода́тельный Кре́ст предлежа́щ и зри́мь светови́дную зарю́ препосыла́ет благода́тей: присту́пим и прии́мем просвеще́ние, весе́лие, и спасе́ние, и оставле́ние, хвале́ние Го́сподеви принося́ще.
Богоро́дичен: Пресвята́я Де́во, Я́же Христа́ пло́тию ро́ждши, пострада́вшаго на́с ра́ди во́лею на Кресте́, Тя́ блажа́щия че́стно, спаса́й мольба́ми Твои́ми.
Пе́снь 3.
Ирмо́с: Не́сть свя́т, я́коже Ты́, Го́споди Бо́же мо́й, вознесы́й ро́г ве́рных Твои́х, Бла́же, и утверди́вый на́с на ка́мени испове́дания Твоего́.
Ору́жие дре́вле жи́зни блаже́нное дре́во дарова́ся храни́ти, за преслуша́ние первозда́ннаго Ада́ма, Кре́ст же сему́ пу́ть сотвори́.
Очи́ма, устна́ми и душа́ми, ли́цы и сердцы́ поклони́мся вси́ Пресвято́му Кресту́ Жизнода́вца Христа́, и́мже ми́р ве́сь освяща́ется.
Хра́мы Бо́гу проро́чески дне́сь бы́вше, покланя́ющеся дре́ву Пресвята́го Креста́, и насле́дницы Его́, со стра́хом вси́ целу́ем.
Песносло́вим тя́, Кре́сте, и ве́рою моля́щиися си́ле твое́й: изми́ на́с сете́й вра́жиих, и упра́ви на́с к приста́нищу все́х спасе́ния, пою́щих тя́.
Богоро́дичен: Де́вою родила́ еси́ Сы́на, пре́жде Тебе́ рожде́ннаго от Отца́ пре́жде ве́к, без ма́тере от Бо́га, распя́таго пло́тию, да спасе́т пре́жде согре́шшия.
Седа́лен, гла́с 6:
Кре́ст Тво́й, Го́споди, освяти́ся, в не́м бо быва́ют исцеле́ния немощны́м во гресе́х, его́же ра́ди припа́даем Ти́: поми́луй на́с.
Пе́снь 4.
Ирмо́с: Христо́с моя́ си́ла, Бо́г и Госпо́дь, честна́я Це́рковь боголе́пно пое́т, взыва́ющи, от смы́сла чи́ста, о Го́споде пра́зднующи.
Да кропи́т вся́ земля́ ра́дование, да веселя́тся древа́ дубра́вная, дне́сь обоже́на Всечестны́м Кресто́м, сия́ющи конце́м.
Показа́вый орга́н умерщвле́ния, живоно́сно ми́рови, победотво́рное ору́жие непобеди́мое, пресла́вный Кре́сте, сердца́ на́ша просвети́.
Ты́ Боже́ственная побе́да, ты́ соде́лование на́шего спасе́ния, ты́ ве́рным соодоле́ние и Боже́ственная же́ртва, о, Всечестны́й Кре́сте, пою́щия тя́ освяти́!
Не́бо все́й земли́ свесели́тся, страстоте́рпцы, му́ченицы, апо́столи, ду́ши пра́ведных ра́достно ны́не ра́дуются, и вся́ спаса́ет зри́мо предлежа́щее посреде́ жизнода́тельное Дре́во, и ве́рныя освяща́ет благода́тию.
Богоро́дичен: Вои́стинну Ты́ яви́лася еси́, вои́стинну родила́ еси́ Сы́на Вы́шняго, на Кресте́ ру́це просте́ршаго, Де́во Ма́ти Мари́е, и ми́р призва́вшаго.
Пе́снь 5.
Ирмо́с: Бо́жиим све́том Твои́м, Бла́же, у́тренюющих Ти́ ду́ши любо́вию озари́, молю́ся, Тя́ ве́дети, Сло́ве Бо́жий, и́стиннаго Бо́га, от мра́ка грехо́внаго взыва́юща.
Подъи́мем с ра́достию преблаже́нный Кре́ст, в це́рквах и граде́х се́й предложе́нный, и поклони́мся, да долго́в прии́мем оставле́ние.
Умерщвля́ется зми́й лука́вый ны́не, и́же тмы́ нача́льник, сия́ния не терпя́, е́же облиста́ет Живоно́сный Кре́ст, Боже́ственнаго Царя́ ски́птро честно́е.
Я́ко пресве́тла звезда́ и я́ко би́сер благоле́пен и пресия́нное со́лнце, вся́ озаря́ет земли́ концы́ Кре́ст Госпо́день, его́же облобыза́ем.
Воскли́кните, язы́цы, воспо́йте, игра́йте, коле́на, и по́йте Бо́гу, да́вшему Креста́ неруши́мое утвержде́ние, е́же ны́не предлежи́т; вси́ ве́рнии, ра́дуемся, я́ко того́ ра́ди блага́я прие́млюще.
Богоро́дичен: Спасе́нию Тя́ нача́ло, вси́ ве́рнии, ве́дуще, ублажа́ем, Чи́стая: Ты́ бо пре́жде Су́щаго пло́тию родила́ еси́, хоте́нием Свои́м пригвожде́нна на Кресте́.
Пе́снь 6.
Ирмо́с: Жите́йское мо́ре, воздвиза́емое зря́ напа́стей бу́рею, к ти́хому приста́нищу Твоему́ прите́к, вопию́ Ти: возведи́ от тли́ живо́т мо́й, Многоми́лостиве.
Я́ко Боже́ствен сосу́д, я́ко свети́льник све́тел, в це́рквах дне́сь, и в хра́мех, и граде́х Кре́ст предлежи́мь ви́дяще, и Уясни́вшаго сего́ воспое́м.
Умерщвля́ется сме́рть, и уморя́ется тле́ние, и бесо́встии полцы́ отбега́ют, побе́дный и стра́шный дне́сь предлежа́щь ви́дяще Кре́ст Христо́в, не сме́юще прикосну́тися ему́.
Воспева́юще Тя́, Бо́га, и Царя́, и Го́спода, я́ко дарова́л еси́ на́м Кре́ст — сте́ну неруши́му, его́же ны́не облобыза́ем ра́достию, и лю́тых отбега́ем.
Богоро́дичен: Я́дом змии́ным пра́баба пи́щею, я́же во Еде́ме, пома́зася; Де́ва же, ро́ждши Нача́льника жи́зни, источи́ ми́ру нетле́ние и воскресе́ние.
Конда́к, гла́с 4.
Вознесы́йся на Кре́ст во́лею, тезоимени́тому Твоему́ но́вому жи́тельству щедро́ты Твоя́ да́руй, Христе́ Бо́же, возвесели́ на́с си́лою Твое́ю побе́ды дая́ на́м на сопоста́ты, посо́бие иму́щим Твое́, ору́жие ми́ра непобеди́мую побе́ду.
И́кос:
И́же до тре́тияго небесе́ восхище́н бы́сть в ра́й, и глаго́лы слы́шав неизрече́нныя и боже́ственныя, и́хже не ле́ть язы́ки челове́ческими глаго́лати, что́ Гала́том пи́шет, я́ко рачи́телие писа́ний прочто́сте и позна́сте: мне́, глаго́лет, хвали́тися да не бу́дет, то́кмо во еди́ном Кресте́ Госпо́дни, на не́мже страда́в, уби́ стра́сти. Того́ у́бо и мы́ изве́стно да держи́м, Кре́ст Госпо́день, хвалу́ вси́: е́сть бо на́м спаси́тельное сие́ Дре́во, ору́жие ми́ра, непобеди́мая побе́да.
Пе́снь 7.
Ирмо́с: Росода́тельну у́бо пе́щь соде́ла а́нгел преподо́бным отроко́м, халде́и же опаля́ющее веле́ние Бо́жие мучи́теля увеща́ вопи́ти: благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.
Спаси́тельному дре́ву поклони́мся, Кресту́ пресвято́му, ему́же слу́жат а́нгельская вся́ во́инства, предлежа́щь ви́дяще, ве́рнии, источа́ющ на́м освяще́ние и жи́знь.
Победоно́сный яви́ся пресвяты́й Кре́ст, Животода́вца Христа́, свы́ше же бесо́м все́х мно́жество отгоня́, ва́рварское шата́ние, и победи́теля явля́я во́инство на́ше.
Я́ко одушевле́ну, тебе́, припа́дая, взыва́ю, Кре́сте мо́й пресвяты́й: ты́ ми просвети́ ду́шу, и у́м, и слу́х, и устне́, и язы́к, и дыха́ние, и о́чи к путе́м Ца́рства Христо́ва.
Пое́м, сла́вим, и покланя́емся, и велича́ем Твою́, Христе́, держа́ву, я́ко подаде́ на́м, рабо́м Твои́м, Кре́ст Боже́ственный, сла́дость неисчерпа́емую и храни́лище душа́м и те́лом на́шим.
Богоро́дичен: Ю́ноши три́ пе́щь не опали́, Рождество́ прообразу́ющи Твое́: и́бо Боже́ственный о́гнь Тя́ не опали́, всели́вся в Тя́ и вся́ научи́в пе́ти: благослове́н Бо́г оте́ц на́ших.
Пе́снь 8.
Ирмо́с: Ужасни́ся, боя́йся, не́бо, и да подви́жатся основа́ния земли́: се́ бо в мертвеце́х вменя́ется в вы́шних Живы́й, и во гро́б ма́л странноприе́млется. Его́же, о́троцы, благослови́те, свяще́нницы, воспо́йте, лю́дие, превозноси́те во вся́ ве́ки.
Тво́й Кре́ст прообразу́я Иа́ков иногда́, на вну́ки поло́жь дла́ни преме́нно и благослови́в и́х, благода́ти во язы́цех науча́я: о́троцы, благослови́те, свяще́ннии, по́йте, лю́дие, превозноси́те Его́ во ве́ки.
О, неизрече́ннаго Твоего́, Христе́, сни́тия и неизглаго́ланных благи́х! Воплоти́ся и, ра́спят бы́в, сме́рть прие́м, и реши́ши челове́ки от кля́твы, источи́в нетле́ние на треблаже́ннем Дре́ве, препросла́вленный Кре́ст се́й во ве́ки.
Пресвяты́й Кре́ст, Боже́ственную побе́ду, жи́зни нача́льника, ле́сти потреби́теля, дне́сь похва́лим Кре́ст всесвяты́й Госпо́день, бесо́в губи́теля и ва́рваров прогони́теля, ве́рных победотво́рца и покрови́теля.
Богоро́дичен: Гвоздьми́ пригвожде́на Христа́, копие́м прободе́на в нетле́нная ре́бра, тро́стием в главу́ бие́ма, же́лчь вкуша́юща, зря́щи, Де́ва вопия́ше: где́ Твоя́ добро́та за́йде, прекра́сное Сло́во, Препросла́вленне па́че сыно́в челове́ческих?
Пе́снь 9.
Ирмо́с: Бо́га челове́ком невозмо́жно ви́дети, на Него́же не сме́ют чи́ни а́нгельстии взира́ти; Тобо́ю бо, Всечи́стая, яви́ся челове́ком Сло́во воплоще́нно, Его́же велича́юще, с небе́сными во́и, Тя́ ублажа́ем.
Тле́нни от преслуша́ния бы́хом, Бо́жия за́поведи престу́пницы я́вльшеся: сего́ ра́ди сме́рть прии́де челове́ком. Те́мже безсме́ртие процвете́ дне́сь — побе́дный Кре́ст Христо́в, его́же целу́ем.
Се́ Дре́во пресвято́е, кре́пкая наде́жда ве́рным яви́ся, кля́твы избавле́ние, челове́ком ра́дость предлежи́т, облича́я тмы́ нача́льника, сему́ поклони́мся, ве́рнии, с весе́лием.
Нача́ло благослове́ния, и утвержде́ние христиа́н, и стена́, и тве́рдое заступле́ние, и кля́твы избавле́ние яви́ся на́м Дре́во вожделе́нное, ору́жие непобеди́мое, просвети́ и освяти́ на́с, покланя́ющихся тебе́.
Богоро́дичен: Хра́ме и две́ре освяще́ния, Престо́ле Бо́жий, о́блаче и све́щниче всесве́тлый и ковче́же благода́ти, Всенепоро́чная, че́стне покланя́ющияся о́бразу честно́му Единоро́днаго Твоего́ Сы́на, покры́й и сохрани́.
Свети́лен:
Кре́ст — храни́тель всея́ вселе́нныя, Кре́ст — красота́ Це́ркве, Кре́ст — на́ша держа́ва, Кре́ст — ве́рных утвержде́ние, Кре́ст — а́нгелов сла́ва и де́монов я́зва.