Канон Пресвятой Богородице пред иконой «Толгская»

Припев: Пресвята́я Богоро́дице, спаси́ на́с.

Для корректного отображения содержимого страницы необходимо включить JavaScript или воспользоваться браузером с поддержкой JavaScript.

Память: 29 мая (16 мая ст. ст.); 28 июня (15 июня ст. ст.)

Глас 8.

Пе́снь 1.

Ирмо́с: Во́ду проше́д, я́ко су́шу, и еги́петскаго зла́ избежа́в, изра́ильтянин вопия́ше: Изба́вителю и Бо́гу на́шему пои́м.

У́м мо́й, мно́гими напа́стьми помраче́нный, просвети́, Де́во, Све́т ро́ждшая Боже́ственный, во́лю, в доброде́тели уныва́ющую, воспламени́ свяще́нною любо́вию, па́мять, в славосло́вии изнемога́ющую, укрепи́, да пресве́тлое Твое́ на То́лге явле́ние воспою́ досто́йно, Чи́стая.

Хра́ме Трисо́лнечнаго Све́та прекра́сный, украси́ моя́ чу́вства, молю́ся, да, все́ми чу́вствы целому́дрен сы́й, честно́е Твое́ на То́лге явле́ние целому́дренно воспою́, Чи́стая.

К Твое́й пресве́тлаго зра́ка ико́не припа́даю, окая́нный: ду́шу мою́ просвети́, яви́ и те́ло нескве́рно и, от лю́тых мя́ неду́гов свободи́вши, покажи́ прича́стника насле́дия Небе́снаго, Богоневе́стная.

Я́коже столпо́м о́гненным зарю́ Твоего́ зра́ка яви́ла еси́ Богоно́сному святи́телю, та́ко и ны́не све́том благода́ти явля́еши ве́рным Твое́ ско́рое предста́тельство и заступле́ние. При́зри у́бо на рабы́, призыва́ющия Тя́ и тре́бующия Твоея́ по́мощи, Благода́тная, да́руй стране́ Росси́йстей на враги́ держа́вное одоле́ние, вино́вна бо еси́ все́х благи́х, ве́чную бла́гость на́м воплоти́вшая, Небеси́ хвало́ и ми́ру Помо́щнице.

Пе́снь 3.

Ирмо́с: Небе́снаго кру́га Верхотво́рче, Го́споди, и Це́ркве Зижди́телю, Ты́ мене́ утверди́ в любви́ Твое́й, жела́ний кра́ю, ве́рных утвержде́ние, Еди́не Человеколю́бче.

Низложи́ во мне́ нало́ги бесо́вския, го́рдость в доброде́телех, лицеме́рие в свя́тости, тщесла́вие во бде́нии, высокоу́мие в благогове́нии и неблагода́рность в благодея́ниих Сы́на Твоего́, Еди́на Всепе́тая Де́во.

Стра́нна мя́ любоче́стия сотвори́, молю́ Тя́, Де́во, и чу́жда любопы́тства о челове́ческих согреше́ниих, де́рзость и изли́шнее на ми́лость Сы́на Твоего́ упова́ние отдали́ от мене́, да досто́йны Сы́ну Твоему́ плоды́ принесу́, еди́на Пречи́стая.

Нача́ло и ху́дость моего́ естества́ познава́я, молю́ Тя́, Де́во, да́ждь ми́ презре́ние самолю́бия, бе́гство челове́ческия хвалы́, позна́ние со́бственнаго греха́ и со́бственныя не́мощи, Еди́на Богоблаже́нная.

Кра́ткий все́х веще́й и всего́ ми́ра сме́ртнаго коне́ц и муче́ние бу́дущее за суету́ дея́ний тщесла́вных помышля́ти сподо́би мя́, Де́во, да, благода́тию Сы́на Твоего́ к пути́ и́стиннаго покая́ния наста́влен, ве́чнаго избе́гну прокля́тия, Пренепоро́чная.

Конда́к, гла́с 8:

Стра́нное и богоприя́тное светоно́снаго зра́ка Твоего́ явле́ние, Пречи́стая Де́во, с ве́рою взира́ющим быва́ет изве́стное ча́яние спасе́ния, столпо́м бо о́гненным явля́ющи предста́тельство, неусы́пное и те́плое за ны́ к Бо́гу возсыла́еши моле́ние, и́мже от вся́ких бе́д изба́ви, мо́лимся, да ра́достными усты́ вопие́м Ти́ вси́: ра́дуйся, Хода́таице ве́чнаго блаже́нства.

Седа́лен, гла́с 4:

Сто́лп Тво́й о́гненный еди́ну печа́ть благода́ти Твоея́ сильне́йшую мни́м, Всенепоро́чная, се́ю бо в соблюде́ние за́поведей Сы́на Твоего́ и Бо́га печа́таеши ве́рных сердца́ прекре́пко, да не вра́г, ху́лящий и́мя Твое́, преодоле́в ле́стию, порабо́тит ны́, рабы́ Твоя́, в поги́бель кроме́шнюю. Но поспе́шеством бла́гости Твоея́, с Твои́м зна́мением, пока́жемся имени́ты насле́дницы Ца́рствия Нетле́ннаго, Пречи́стая Де́во.

Возбра́нное на́м и ди́вное избавле́ние дарова́ся, о́браз Тво́й честны́й, Преблагослове́нная Госпоже́ Де́во Богоро́дице, к нему́же мы́ взира́юще, си́це к Тебе́ зове́м: ра́дуйся, святи́телем благоле́пие; ра́дуйся, прибе́жище на́ше, и упова́ние, и спасе́ние; ра́дуйся, красото́ и сла́во оби́тели То́лгския и всея́ Росси́и прибе́жище и защище́ние; ра́дуйся, Неве́сто Неневе́стная.

Пе́снь 4.

Ирмо́с: Услы́шах, Го́споди, смотре́ния Твоего́ та́инство, разуме́х дела́ Твоя́ и просла́вих Твое́ Божество́.

Жестокосе́рдием отягче́ннаго мя́ облегчи́, немилосе́рдием к тре́бующим окамене́нную утро́бу мою́ умягчи́, бу́рею сребролю́бия объя́таго мя́ утиши́, Богоневе́стная Влады́чице.

Во упова́нии тле́нных и вре́менных веще́й не оста́ви мя́ и пла́мень хище́ния непра́веднаго, бе́здною милосе́рдия Твоего́ покры́вши, угаси́ во мне́, Еди́на Присноде́во.

Идолослуже́ние в лихоима́нии и безбо́жность в заблужде́нии и́стиннаго благоче́стия и Правосла́вныя ве́ры потреби́ от правосла́вных, Влады́чице, и вконе́ц разори́ от единове́рных, да единоду́шно восхва́лим Тя́, Еди́на Присноде́во.

У́м мо́й, молю́ Тя́, благоустро́й к позна́нию Еди́наго Су́щаго Бо́га, к разсмотре́нию ве́чных бла́г, и щедролю́бие да́руй ми́, я́коже Тави́фе, и благода́тию Христо́вою украси́ мя́, я́коже Корни́лия со́тника, Еди́на Присноде́во.

Пе́снь 5.

Ирмо́с: Просвети́ на́с повеле́нии Твои́ми, Го́споди, и мы́шцею Твое́ю высо́кою Тво́й ми́р пода́ждь на́м, Человеколю́бче.

О́гнь нечистоты́ и вся́кия скве́рны во мне́ разжиза́тельный мо́рем бла́гости Твоея́ потопи́, и мглу́ грехо́вную разжени́, и се́рдце мое́ ра́дости испо́лни, Всенепоро́чная.

Срамосло́вию безобра́зному не да́ждь во мне́ ме́ста, Влады́чице, селе́ние собла́знов разори́, хра́м мя́ чистоты́ и вся́каго благоче́стия соде́лай, да чи́стыми усты́ велича́ю Тя́ вы́ну, Всенепоро́чная.

Сме́рть, су́д, гее́нну, Ца́рствие Небе́сное в па́мяти мое́й углуби́, Влады́чице, да, поне́ после́дняя сия́ в па́мяти содержа́, нало́ги лю́тых беззако́ний оста́влю и по сме́рти мое́й получу́ Тобо́ю Ца́рство Небе́сное, ны́не же велича́ю Тя́ при́сно, Еди́но души́ моея́ упова́ние.

Любо́вь сея́ жи́зни преизли́шнюю, и вре́меннаго плотска́го поко́я раче́ние отложи́ от мене́, молю́ Тя́, Чи́стая, да, су́етнаго помышле́ния избе́г, Тобо́ю получу́ нетле́нное на Небеси́ бога́тство, Еди́но души́ моея́ упова́ние.

Пе́снь 6.

Ирмо́с: Моли́тву пролию́ ко Го́споду и Тому́ возвещу́ печа́ли моя́, я́ко зо́л душа́ моя́ испо́лнися и живо́т мо́й а́ду прибли́жися, и молю́ся, я́ко Ио́на: от тли́, Бо́же, возведи́ мя́.

Ра́дости, к преогорче́нию бли́жняго низвлеку́щия, чу́жда мя́ соде́лай, Пречу́дная Цари́це, о нестрое́ниих и́скренняго без печа́ли бы́ти не допуща́й мене́, Человеколюби́вая Влады́чице, и враго́в злоде́йствия изба́ви мя́, приле́жно молю́ Тя́, Всенепоро́чная.

За́висти в по́мысле мое́м не да́ждь вкореня́тися, ро́ждшаяся от ко́рене свя́та, Де́во, и братоненавиде́ния изба́ви мя́, Чи́стая, да не за́вистию диа́волею, прине́сшею сме́рть в ми́р, помраче́н бы́в, лишу́ся Бо́жия благода́ти и жи́зни ве́чныя, Всенепоро́чная.

Равноду́шие в беда́х положи́ во мне́, Всечи́стая, с ра́дующимися в благополу́чии духо́вную ра́дость, к се́тующим в злоключе́нии сожале́ние да́руй ми́, Пресвята́я, и братолю́бие по тому́жде естеству́ и по приобще́нию тоя́жде благода́ти Христо́вы низпосли́ ми́ свы́ше, любве́ пучи́ну ро́ждшая Де́во.

Жела́ние кра́йнее согре́й во мне́ вся́кому по естеству́ и по и́мени Христо́ву от души́ благотвори́ти, Блага́я, да не ка́ко зло́б лю́тых душа́ моя́ испо́лнится, и живо́т мо́й а́ду прибли́жится, и пре́дан бу́ду без ми́лости, я́ко не сотвори́вый ми́лости, во тьму́ кроме́шнюю, Всенепоро́чная.

Конда́к, гла́с 8:

Чу́дное и богоприя́тное светоно́снаго зра́ка Твоего́ явле́ние, Пречи́стая Де́во, с ве́рою взира́ющим быва́ет изве́стное ча́яние спасе́ния, столпо́м бо о́гненным явля́ющи предста́тельство, неусы́пное и те́плое за ны́ к Бо́гу возсыла́еши моле́ние, и́мже страну́ Росси́йскую от вся́ких бе́д изба́ви, мо́лимся, да ра́достными усты́ вопие́м Ти́ вси́: ра́дуйся, Предводи́тельнице ве́чнаго блаже́нства.

И́кос:

Лучеза́рная Твоего́ явле́ния на То́лге све́тлость ди́вно блиста́нием свои́м все́х осиява́ет, Бо́жиею бо в Тебе́ су́щею благода́тию ближа́йшая Бо́гу бы́вши, все́м позна́вшим Тя́ и́стинную Богоро́дицу земноро́дным подае́ши незави́стную исцеле́ния ра́дость, е́юже вся́ земля́ Росси́йская преизоби́льно обогати́вшися ны́не, весели́тся непреста́нно и вопие́т Тебе́ с единове́рными: ра́дуйся, Предводи́тельнице ве́чнаго блаже́нства.

Пе́снь 7.

Ирмо́с: От Иуде́и доше́дше, о́троцы, в Вавило́не иногда́, ве́рою Тро́ическою пла́мень пе́щный попра́ша, пою́ще: отце́в Бо́же, благослове́н еси́.

Весе́лие мирско́е пресецы́ и душетле́нное пристра́стие умертви́ во мне́, Де́во, презре́ние вре́менных, жела́ние ве́чных бла́г и нетле́нную ра́дость пода́ждь ми́ с пою́щими: отце́в Бо́же, благослове́н еси́.

Безчи́нное утеше́ние и изли́шество, у́м вредя́щее, душе́ скве́рну ражда́ющее, отлучи́ от мене́, Де́во, и сподо́би, те́лу здра́вие ну́ждное подава́ющи, житию́ же утеше́ние дово́льное, предвкуше́нием ве́чных бла́г наслажда́тися ку́пно с пою́щими: отце́в Бо́же, благослове́н еси́.

Грехо́м, сме́рть лю́тую ражда́ющим, оскверни́х и окаля́х ду́шу мою́, но Ты́, Пречи́стая Влады́чице, очи́сти мя́ от сего́, и наста́ви на богоуго́дное житие́, украси́ же воздержа́нием и благогове́нием, и да́ждь ми́ чи́стым се́рдцем пе́ти: отце́в Бо́же, благослове́н еси́.

Обнови́ мя́, омраче́ннаго самолю́бием, просвети́ све́том зра́ка Твоего́ Влады́чице, и, по́хоти плотски́я укроти́вши во мне́, сподо́би мя́ Ро́ждшемуся от Тебе́ непреста́нно чи́стыми усты́ пе́ти: отце́в Бо́же, благослове́н еси́.

Пе́снь 8.

Ирмо́с: Царя́ Небе́снаго, Его́же пою́т во́и А́нгельстии, хвали́те и превозноси́те во вся́ ве́ки.

Возмуще́ние души́ моея́ утоли́, Всенепоро́чная, от клеветы́ наве́тующих изба́ви мя́, вражду́ грехо́вную во мне́ укроти́ и не́нависть с памятозло́бием отврати́ от мене́, Де́во, да прославля́ю Тя́, Чи́стая, во ве́ки.

О́гнь я́рости, во мне́ зело́ разжже́нный, росо́ю благода́ти Твоея́ угаси́, хулу́, умножа́ющую души́ моея́ озлобле́ние, и вся́кий ви́д зло́бы, гнездя́щийся в се́рдце мое́м, искорени́, Де́во, да прославля́ю Тя́, Чи́стая, во ве́ки.

О́браз благода́ти Бо́жия напиши́, Всечи́стая, в души́ мое́й и печа́тию ми́лости Твоея́ укрепи́ и утверди́ мя́, да, все́х зло́б изба́влен, ми́рными усты́ прославля́ю Тя́, Чи́стая, во ве́ки.

Кро́тости и незло́бия Твоего́ не отыми́ от мене́, Пренепоро́чная Де́во, терпе́ние ми́ да́руй тве́рдое во искуше́нии, да, ра́дуяся, прославля́ю Тя́, Чи́стая, во ве́ки.

Пе́снь 9.

Ирмо́с: Вои́стинну Богоро́дицу, Тя́ испове́дуем, спасе́ннии Тобо́ю, Де́во Чи́стая, с безпло́тными ли́ки Тя́ велича́юще.

Ско́рби се́рдца моего́ отложи́, уны́ние, презира́ющее благода́ть, отыми́ от мене́ и ле́ность ко взыска́нию доброде́тели потреби́ огне́м благода́ти Твоея́, Чи́стая.

Малоду́шием уныва́ющаго мя́ оживи́, отча́янием па́дшаго возста́ви, лише́нием и нераде́нием до́брых ме́ртваго воскреси́, Де́во, Жи́знь безсме́ртную ро́ждшая.

Усе́рдие во мне́ к Бо́жией во́ли сози́жди благода́тию Сы́на Твоего́, ре́вность ко сла́ве Бо́жией воспламени́ в се́рдце мое́м, благогове́ние ко святы́ни Бо́жией устро́й и постоя́нство в благодея́нии да́руй ми́, Де́во, Предводи́тельнице моего́ спасе́ния.

Любо́вь Небе́сныя сла́дости в не́дра души́ моея́ всади́, попече́ние ве́чных бла́г свы́ше посли́ ми́, умиле́ние к покая́нию и сокруше́ние к исправле́нию да́ждь ми́, Де́во, лучеза́рным сия́нием чуде́сне я́вльшаяся.

Свети́лен, гла́с 6:

Досто́йное дне́сь Ма́тери, Творца́ все́х ро́ждшей, почте́ние воздади́м, ве́рнии, Сия́ бо явле́нием Свои́м две́рь ра́йскую отверза́ет, и на́с от скве́рны очища́ет, и на враги́ стране́ на́шей подае́т одоле́ние.

Му­че­ни­ки Вит, Мо­дест и мученица Кри­с­кен­тия-питательница

Свя­тые му­че­ни­ки Вит, Мо­дест и Кри­с­кен­тия-пи­та­тель­ни­ца по­стра­да­ли за Хри­ста в цар­ство­ва­ние им­пе­ра­то­ра Дио­кли­ти­а­на (284–305). Свя­той му­че­ник Вит был сы­ном знат­но­го си­ци­лий­ско­го вель­мо­жи, языч­ни­ка Ги­ла­са. Еще юным от­ро­ком свя­той Вит воз­го­рел­ся пла­мен­ной лю­бо­вью к Гос­по­ду Иису­су Хри­сту и непре­стан­но мо­лил­ся Ему. Гос­подь да­ро­вал ему бла­го­дать чу­до­тво­ре­ния. Он ис­це­лял боль­ных и об­ра­тил ко Хри­сту мно­же­ство языч­ни­ков. Узнав об этом, пра­ви­тель Ва­ле­ри­ан при­звал Ги­ла­са и со­ве­то­вал ему от­вра­тить сы­на от ве­ры во Хри­ста. Как раз в то вре­мя им­пе­ра­тор из­дал указ о го­не­нии на хри­сти­ан, и по­это­му не толь­ко от­рок, но и весь дом Ги­ла­са мог по­стра­дать. Но Ги­лас не смог убе­дить свя­то­го Ви­та и стал из­би­вать от­ро­ка. Пра­ви­тель Ва­ле­ри­ан узнал, что свя­той Вит от­ка­зал­ся при­не­сти жерт­ву бо­гам, и по­тре­бо­вал его к се­бе на суд. Пе­ред су­дом свя­той от­рок стой­ко ис­по­ве­дал свою ве­ру и на­от­рез от­ка­зал­ся при­не­сти идо­лам жерт­ву. Его опять би­ли. Ко­гда пра­ви­тель, да­вая рас­по­ря­же­ние об уси­ле­нии му­че­ний, про­тя­нул ру­ку, она тот­час от­сох­ла. По мо­лит­ве свя­то­го пра­ви­тель по­лу­чил ис­це­ле­ние и, пре­кра­тив суд, от­дал свя­то­го от­ро­ка Ги­ла­су, при­ка­зав во что бы то ни ста­ло от­вра­тить его от ве­ры во Хри­ста.

Чтобы со­вра­тить сы­на в плот­ский грех, Ги­лас окру­жил его рос­ко­шью, при­вел к нему кра­си­вых де­виц. Свя­то­му по­да­ва­ли са­мую вкус­ную пи­щу, устра­и­ва­ли пи­ры и за­ба­вы, но же­ла­е­мых ре­зуль­та­тов не до­би­лись. Свя­той Вит не пе­ре­ста­вал мо­лить­ся и про­сить по­мо­щи Бо­жи­ей в ис­ку­ше­ни­ях. Ему яви­лись Ан­ге­лы и мо­ли­лись вме­сте с ним. Ко­гда Ги­лас во­шел к сы­ну и взгля­нул на Ан­ге­лов, он сра­зу ослеп. Ги­лас дал обе­ща­ние от­речь­ся от ку­ми­ров, и свя­той Вит ис­це­лил его. Но, оже­сто­чив­шись серд­цем, Ги­лас не ис­пол­нил сво­е­го обе­ща­ния. При­вя­зан­ность к сы­ну об­ра­ти­лась в нем в нена­висть, и он ре­шил умерт­вить его. Чтобы спа­сти маль­чи­ка, его вос­пи­та­тель свя­той Мо­дест и кор­ми­ли­ца свя­тая Кри­с­кен­тия, ко­то­рые бы­ли хри­сти­а­на­ми, тай­но уве­ли его из ро­ди­тель­ско­го до­ма. У ре­ки они уви­де­ли лод­ку. Ан­гел во­шел вме­сте с ни­ми в лод­ку и до­ста­вил их в ита­льян­скую об­ласть Лу­ка­нию, где свя­тые, скры­ва­ясь от му­чи­те­лей, жи­ли тай­но. Свя­той от­рок не пе­ре­ста­вал ис­це­лять боль­ных и об­ра­щать языч­ни­ков в хри­сти­ан­ство. Мол­ва о нем рас­про­стра­ни­лась и здесь.

Свя­тым Ви­ту и Мо­де­сту при­шлось пред­стать пе­ред Дио­кли­ти­а­ном. По­ра­жен­ный кра­со­той от­ро­ка, он на­сто­я­тель­но уго­ва­ри­вал его при­не­сти жерт­ву бо­гам. Свя­той от­рок об­ли­чил безу­мие идо­ло­по­кло­не­ния и ис­це­лил бес­но­вав­ше­го­ся сы­на Дио­кли­ти­а­на. Им­пе­ра­тор под усло­ви­ем от­ре­че­ния от Хри­сто­вой ве­ры пред­ло­жил свя­то­му Ви­ту ве­ли­кие по­че­сти, сла­ву и бо­гат­ство. От­рок от­ка­зал­ся и с преж­ним му­же­ством ис­по­ве­дал се­бя хри­сти­а­ни­ном. Его за­клю­чи­ли в тем­ни­цу вме­сте со свя­тым Мо­де­стом. Ко­гда уз­ни­кам явил­ся Иисус Хри­стос, укреп­ляя их в по­дви­ге и да­руя Свою по­мощь, око­вы спа­ли с их рук. Счи­тая чу­до волх­во­ва­ни­ем, Дио­кли­ти­ан рас­по­ря­дил­ся бро­сить свя­то­го Ви­та в ко­тел с ки­пя­щим оло­вом. Свя­той сто­ял в нем, как в про­хлад­ной во­де, и остал­ся невре­дим. То­гда на него был вы­пу­щен огром­ный лев. От­рок осе­нил се­бя крест­ным зна­ме­ни­ем, и зверь по­кор­но лег у его ног и стал ли­зать ему ступ­ни. Свя­тых му­че­ни­ков по­ве­си­ли на стол­бах и стро­га­ли же­лез­ны­ми ког­тя­ми. Свя­тая Кри­с­кен­тия вы­шла из тол­пы зри­те­лей, ис­по­ве­да­ла се­бя хри­сти­ан­кой и уко­ри­ла им­пе­ра­то­ра за же­сто­кость. Ее под­верг­ли та­ко­му же му­че­нию. Свя­той Вит воз­звал к Бо­гу: "Бо­же, спа­си нас си­лою Тво­ею и из­ба­ви нас". На­ча­лось зем­ле­тря­се­ние. Мно­гие языч­ни­ки по­гиб­ли под об­ру­шив­ши­ми­ся зда­ни­я­ми, Дио­кли­ти­ан в стра­хе убе­жал в свой дво­рец. Ан­гел снял му­че­ни­ков со стол­бов и пе­ре­нес в Лу­ка­нию. Свя­той му­че­ник Вит по­мо­лил­ся Бо­гу, чтобы Он в ми­ре при­нял их ду­ши и не ли­шил Сво­их бла­го­де­я­ний всех, ко­то­рые бу­дут тво­рить их па­мять. С неба был го­лос: "Услы­ша­на мо­лит­ва твоя". Свя­тые с ра­до­стью пре­да­ли Бо­гу свои ду­ши. Стра­да­ния свя­тых му­че­ни­ков Ви­та, Мо­де­ста и Кри­с­кен­тии со­вер­ши­лись око­ло 303 го­да. Па­мять этих свя­тых со­вер­ша­ет­ся так­же 16 мая. Мо­щи свя­то­го Ви­та бы­ли пе­ре­не­се­ны в Пра­гу. Свя­той бла­го­вер­ный князь Вя­че­слав Чеш­ский (па­мять 28 сен­тяб­ря) со­здал в честь свя­то­го му­че­ни­ка Ви­та храм, в ко­то­ром был впо­след­ствии по­гре­бен.

См. так­же: "Стра­да­ние свя­тых му­че­ни­ков Ви­та, Мо­де­ста и Кри­с­кен­тии" в из­ло­же­нии свт. Ди­мит­рия Ро­стов­ско­го.