Канон святителю Иоанну Златоустому
Память: 9 февраля (27 января), 27 (14) сентября, 26 (13) ноября
Глас 8.
Припев: Святи́телю о́тче Иоа́нне, моли́ Бо́га о на́с.
Пе́снь 1.
Ирмо́с: Колесницегони́теля фарао́на погрузи́ чудотворя́й иногда́ Моисе́йский же́зл, крестообра́зно порази́в и раздели́в мо́ре, Изра́иля же беглеца́, пешехо́дца, спасе́, пе́снь Бо́гови воспева́юща.
Покая́ния бы́в тепле́йший пропове́дник, Златоу́сте, пока́ятися мне́, о́тче, Бо́гу моли́ся от всего́ се́рдца моего́ и дре́вних прегреше́ний исцели́ти я́звы твои́м страда́тельством умоли́.
Всю́ зарю́ Свята́го Ду́ха, о́тче, прии́м, всесве́тел яви́лся еси́ сто́лп, предводи́телен Це́ркве, преподо́бне, све́тел же о́блак, всеблаже́нне, осеня́ющ правосла́вных собо́ры.
От Христа́ рукоположе́н учи́тель, Боже́ственная уче́ния златови́дным язы́ком, мы́слию же Богому́дрою бога́тно ты́ источи́л еси́: Бо́жия бо река́, во́д испо́лнен Ду́ха, яви́лся еси́, Богоявле́нне Златоу́сте.
Богоро́дичен: Преукра́шена разли́чием благода́ти, Богора́дованная, О́тчее Сло́во, пло́ть бы́вшее за благоутро́бие мно́гое па́че ума́ и словесе́, Благослове́нная, родила́ еси́, пребы́вши Де́ва нескве́рная.
Пе́снь 3.
Ирмо́с: Утвержде́й в нача́ле Небеса́ ра́зумом и зе́млю на вода́х основа́вый, на ка́мени мя́, Христе́, за́поведей Твои́х утверди́, я́ко не́сть свя́т, па́че Тебе́, Еди́не Человеколю́бче.
Умо́м Ты́ Христо́вым обога́щся, твои́м чи́стым житие́м челове́ком спасе́ния бы́л еси́ споспе́шник и повествова́тель, де́йствитель, Златоу́сте, учи́тельства точа́ спаси́тельная, Богодохнове́нне.
От невеще́ственных сокро́вищ Ду́ха ты́ обогати́вся, от исто́чников спасе́ния поче́рпл еси́ приснотеку́щий исто́чник уче́ний и напои́л еси́ все́ Це́ркве, преподо́бне о́тче, лице́.
Олядене́вшия душе́вныя, Златоу́сте, ни́вы, прему́дрым земледе́ланием слове́с изчи́стил еси́, му́дре, и плодоно́сны показа́л еси́, Небе́сными ту́чами сия́ напая́я, Богоприя́тне.
Богоро́дичен: Поро́ка в Тебе́ и скве́рны не́сть отню́д, Де́во, оби́тель же па́че яви́лася еси́ Небе́сных бла́гостей, в Тебе́ бо всели́ся доброде́телей вся́ святы́ня, Всенепоро́чная.
Седа́лен.
Неизрече́нныя му́дрости Богови́дно поче́рпл еси́ бога́тство ра́зума, все́м сокро́вищствовал еси́ Правосла́вия во́ды, ве́рных у́бо сердца́ Боже́ственне веселя́щия, неве́рных же мне́ния досто́йно погружа́ющия: те́м отобою́ду благоче́стия по́тами показа́лся еси́ непобе́дный Тро́ицы побо́рник, Иоа́нне Златоу́сте. Моли́ Христа́ Бо́га грехо́в оставле́ние дарова́ти пра́зднующим любо́вию святу́ю па́мять твою́.
Пе́снь 4.
Ирмо́с: Ты́ моя́ кре́пость, Го́споди, Ты́ моя́ и си́ла, Ты́ мо́й Бо́г, Ты́ мое́ ра́дование, не оста́вль не́дра О́тча, и на́шу нищету́ посети́в. Те́м с проро́ком Авваку́мом зову́ Ти́: си́ле Твое́й сла́ва, Человеколю́бче.
Ина́го на́м апо́столов единонра́внаго, и́же промышле́нием все́х промышля́я, я́ко Бла́г, даде́ Христо́с тя́, Небе́снаго тайново́дства пропове́дника и Боже́ственнаго сказа́теля та́ин Го́рних, Иоа́нне всеблаже́нне Златоу́сте.
Златоза́рнаго и златослове́снаго, почти́м Златоу́стаго Иоа́нна, вся́ позлати́вшаго златови́дными сия́нии уче́ния и ми́р язы́ком просвети́вша, зла́та светле́йшим и све́та полне́йшим, источа́ющим благода́ть Боже́ственную.
Ве́сь бы́л еси́ Бо́жие жили́ще, ве́сь яви́лся еси́ орга́н Ду́ха, возглаша́ющ вся́кия доброде́тели Богодохнове́нную пе́снь, и спасе́ния вину́, и добро́ту явля́я Небе́снаго Ца́рствия, Иоа́нне всеблаже́нне Златоу́сте.
Ты́ Бо́жие благоутро́бие пропове́дал еси́, покая́ния о́бразы излага́я, и злы́х отбежа́ния изя́щнейше поуча́я, преблаже́нне и всесоверше́ннейше, и о де́лех изря́дных поуче́ния источа́я, всече́стне о́тче Златоу́сте.
Богоро́дичен: По Бо́зе предста́тельницу Тя́ стяжа́хом, Ты́ бо Бо́жия Ма́ти была́ еси́ Творца́ и Соде́теля, и на́ш зра́к прие́мшаго, Всенепоро́чная, и се́й спа́сшаго от тли́ и сме́рти и сла́вою Боже́ственною просла́вившаго.
Пе́снь 5.
Ирмо́с: Вску́ю мя́ отри́нул еси́ от лица́ Твоего́, Све́те Незаходи́мый, и покры́ла мя́ е́сть чужда́я тьма́, окая́ннаго; но обрати́ мя́ и к све́ту за́поведей Твои́х пути́ моя́ напра́ви, молю́ся.
Церко́внаго свети́льника вси́ тя́ ве́мы светови́днейшаго и душа́м спаси́тельнаго, восхища́ющаго сия́ из горта́ни смертоно́сныя и к жи́зни путеводя́ща ве́чней, о́тче приснопева́емый.
Разруша́еши ополче́ния ерети́чествующих, треблаже́нне, огради́вся благоче́стия ору́жии и му́жеством души́, свяще́ннейше, собира́еши же, ра́дуяся пресве́тло, правосла́вных ли́ки сою́зом Ду́ха.
Испо́лнены, я́коже фиа́лы, Боже́ственных арома́т лани́ты твоя́ и вселе́нную у́мными благово́нии веселя́т мирова́рным тайново́дством разуме́ний и добро́тою слове́с твои́х, всему́дре.
Богоро́дичен: Я́ко Бо́га заче́нши, Соде́теля же, и Зижди́теля, и Го́спода, ро́ди Тя́ вси́ челове́честии, Чи́стая, ублажа́ют, и Безтеле́сных разу́мная чинонача́лия я́ко Ма́терь Бо́жию Тя́ сла́вят.
Пе́снь 6.
Ирмо́с: Очи́сти мя́ Спа́се, мно́га бо беззако́ния моя́, и из глубины́ зо́л возведи́, молю́ся: к Тебе́ бо возопи́х, и услы́ши мя́, Бо́же спасе́ния моего́.
Му́дростию духо́вною ми́р ве́сь обогати́л еси́, словесе́ раздава́тель бы́в бога́тый: бога́та бо свы́ше, иера́рше, благода́ть излия́ся твои́м устна́м.
Во всю́, я́ко мо́лния, зе́млю изы́де веща́ние твое́, и си́ла же твои́х глаго́л, Златоу́сте, я́ко труба́ велегла́сная, вселе́нныя вся́ огласи́ концы́.
Свы́ше во истка́нную ри́зу оде́явся, всеблаже́нне, доброде́телей и слове́с красото́ю обложи́вся, и́стины яви́лся еси́ сла́вное утвержде́ние.
Богоро́дичен: Вседержи́тельною си́лою нося́й вся́ческая, в немощну́ю пло́ть из Тебе́ оде́явся, Де́во Пренепоро́чная, на благодея́ние челове́ков Человеколю́бец.
Конда́к, гла́с 6.
От Небе́с прия́л еси́ Боже́ственную благода́ть, и твои́ми устна́ми вся́ учи́ши покланя́тися в Тро́ице еди́ному Бо́гу, Иоа́нне Златоу́сте, всеблаже́нне преподо́бне, досто́йно хва́лим тя́: еси́ бо наста́вник, я́ко Боже́ственная явля́я.
И́кос.
Все́х Творцу́ преклоня́ю коле́на, преве́чному Сло́ву ру́ки простира́ю, сло́ва ища́ дарова́ние, да воспою́ преподо́бнаго, его́же Са́м возвели́чи, глаго́лет бо проро́ком Живы́й во ве́ки: просла́влю ве́рою сла́вящия Мя́. И́же у́бо в дре́вних Самуи́ла возвы́сивый, просла́ви ны́не иера́рха: тала́нт бо, ему́же вве́рися, до́бре ку́пльствовав, Царю́ принесе́, те́м и превозвы́шши его́ Пресу́щественный. Сего́ благода́ти прошу́ недосто́йный а́з сло́во прия́ти ми́, да возмогу́ благоче́стно воспе́ти того́: конце́й бо то́й е́сть наста́вник, я́ко Боже́ственная явля́я.
Пе́снь 7.
Ирмо́с: Бо́жия снизхожде́ния о́гнь устыде́ся в Вавило́не иногда́, сего́ ра́ди о́троцы в пещи́ ра́дованною ного́ю, я́ко во цве́тнице, лику́юще, поя́ху: благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.
Бла́гости бе́здну и благоутро́бия навы́к Бо́жия, пору́чник яви́лся еси́ спасе́ния ка́ющимся те́пле и вседу́шно Го́споду зову́щим: благослове́н Бо́г оте́ц на́ших.
Управля́еши, Златоу́сте, уче́нии твои́ми вся́кую мы́сль, и душе́вныя врачу́еши не́мощи, я́ко сострада́тельнейший, и благотеку́щим спое́ши, веселя́ся: благослове́н Бо́г оте́ц на́ших.
Возвы́сился еси́, бы́в избра́н, преподо́бен, незло́бив, свяще́нник Высоча́йшаго, пра́вдою оде́ян све́тло и весе́лием, зовы́й, всебога́те: благослове́н Бо́г оте́ц на́ших.
Богоро́дичен: Зачала́ еси́, Пречи́стая, Су́щаго над все́ми Бо́га и Го́спода, благоволи́вшаго спасти́ челове́ческий ро́д от тле́ния и сме́рти. Его́же, досто́йно пою́ще, зове́м: благослове́н Бо́г оте́ц на́ших.
Пе́снь 8.
Ирмо́с: Седмери́цею пе́щь халде́йский мучи́тель Богочести́вым неи́стовно разжже́, си́лою же лу́чшею спасе́ны, сия́ ви́дев, Творцу́ и Изба́вителю вопия́ше: о́троцы, благослови́те, свяще́нницы, воспо́йте, лю́дие, превозноси́те во вся́ ве́ки.
И́же разу́мно словесе́м твои́м бесе́дующе, Златоу́сте, Богосло́вия честно́му у́чимся, и всепло́дствуем благи́х поле́зное, и зло́бы отбега́ем вре́да: о́бщий бо строи́тель спасе́ния бы́л еси́, вопия́: превозноси́те Христа́ во ве́ки.
За ны́ моли́ Влады́ку, Златоу́сте, сострада́тельнейшее дерзнове́ние име́я и ми́лостивною и человеколю́бною твое́ю, о́тче, любо́вию: тя́ бо ко Спа́су предлага́ем, ве́рнии, хода́тая же, и предста́теля, и тепле́йша моли́твенника, Богому́дре иера́рше, всеблаже́нне Иоа́нне.
Ю́ношское противле́ние, и непрекло́нное мудрова́ние, и ца́рствующих непра́вду обличи́л еси́, те́пле предста́тельствуя оби́димыя, преподо́бне; и сиро́т, и вдо́в, и ни́щих оте́ц бы́л еси́ любо́вным предложе́нием, превозноси́те, вопия́, Христа́ во ве́ки.
Богоро́дичен: Теле́сными образова́нии, и разли́чными гада́нии, и символи́ческими, и знамена́тельными предъявле́ньми, Твое́ провозвести́ша Богоглаго́ливии рождество́, преесте́ственное и чу́дное, Де́во; те́м Тя́, веселя́щеся, благоче́стно воспева́ем, Христа́ превознося́ще во вся́ ве́ки.
Пе́снь 9.
Ирмо́с: Ужасе́ся о се́м Не́бо, и земли́ удиви́шася концы́, я́ко Бо́г яви́ся челове́ком пло́тски, и чре́во Твое́ бы́сть простра́ннейшее Небе́с: те́м Тя́, Богоро́дицу, А́нгелов и челове́к чинонача́лия велича́ют.
И́стинно наслажда́яся, о́тче, жи́зни, о не́йже подвиза́лся еси́, ели́ко мо́щно, на земли́ житие́м преизя́ществовав А́нгельским и Христо́в стяжа́в язы́к и уста́ ти́хая: спасти́ся, Богоглаго́ливе, моли́ тя́ ве́рою изя́щне блажа́щим.
Словеса́ твоя́, треблаже́нне, словеса́ жи́зни, жи́знь хода́тайствующая неконе́чную: тя́ бо исто́чника теку́ща показа́ Христо́с и реку́, пролива́ющу Боже́ственных пото́ки уче́ний, сла́дости и́стинно пото́к, оставле́ния же струю́ и покая́ния све́тла пропове́дника.
Хода́тай яви́лся еси́, священнонача́льниче, Бо́га и челове́ков пресве́тлый, ты́ бо свети́льник яви́лся еси́ благоче́стия Богосве́тлый и Боже́ственнаго зна́ния и ми́лостыни наказа́тель: те́м тя́, златосло́ве, серде́чною любо́вию ны́не досто́йно велича́ем.
Богоро́дичен: Чи́стая препросла́вленная Ма́ти Бо́жия, пою́щия Тя́ любо́вию спаса́й, искуше́ний молву́ разреша́ющи ми́лостивно. Я́ко бо Бо́га ро́ждши, вся́, ели́ко хо́щеши, соверша́еши, успева́еши невозбра́нно и мо́жеши, Де́во. Те́м Тя́ вси́ велича́ем.
Свети́лен.
Златоза́рными словесы́ твои́ми Христо́ва Це́рковь светле́ется я́сно, о Златоу́сте о́тче! Ду́ши же веселя́тся ве́рных, почита́ющия всесвяту́ю твою́ па́мять, ты́ бо все́м показа́лся еси́ покая́ния наста́вник и во́ждь спасе́ния.