Канон святителю Василию Острожскому
Память: 12 мая (29 апреля)
Глас 6.
Припев: Святи́телю о́тче Васи́лие, моли́ Бо́га о на́с.
Пе́снь 1.
Ирмо́с: Я́ко по су́ху пешеше́ствовав Изра́иль, по бе́здне стопа́ми, гони́теля фарао́на ви́дя потопля́ема, Бо́гу побе́дную пе́снь пои́м, вопия́ше.
С вы́шними ли́ки, я́ко святи́тель и служи́тель Бо́жий, предста́л еси́, па́стырю до́брый Захо́лмии, до́бре упа́сши вруче́нное ти́ ста́до, о на́с приле́жно моли́ся, получи́ти ве́чных бла́г моли́твами твои́ми, о́тче Васи́лие.
Избра́н бы́в от Го́спода служи́ти свято́му Ева́нгелию че́стно, преблаже́нне, захо́лмийстии лю́дие, стяжа́в тя́ па́стыря, вразумля́хуся уче́нии твои́ми, свя́те Васи́лие.
Ра́зумом Бо́жиим обогаща́емь, сло́во живо́тно от се́рдца источи́л еси́, напая́я ду́ши и сердца́ ве́рных, олядене́вшия страстьми́, чуде́с заря́ми твои́ми, богоблаже́нне Васи́лие.
Просвети́ ду́шу и се́рдце мое́, молю́ся Ти́, Светода́вче, тва́ри Соде́телю, пода́ждь мне́ да́р пе́ния воспева́ти Твоего́ уго́дника, пресла́внаго Васи́лия, научи́вшаго на́с твори́ти во́лю Твою́, Бо́же мо́й.
Обре́л еси́ небе́сную прему́дрость, я́ко вруче́нный ти́ тала́нт, и́же умножа́я, богоно́сне Васи́лие, разори́л еси́ де́монов ле́сти и умудри́л лю́ди боже́ственным уче́нием.
Зачина́ется Преве́чный, и обновля́ется естество́ на́ше, рожде́ннаго от Отрокови́цы пропове́дуя, име́ющаго два́ естества́ во еди́ней ипоста́си.
Богоро́дичен: Свяще́ннейший ли́к проро́чески проявля́ше издале́ча хотя́щей Ти́ бы́ти и́стинней Ма́тери Бо́жией, те́мже и мы́, сла́вяще Тя́, воспева́ем, я́ко Вы́шшую херуви́м и всея́ тва́ри, Богома́ти.
Пе́снь 3.
Ирмо́с: Да утверди́тся се́рдце мое́ в во́ли Твое́й, Христе́ Бо́же, И́же над вода́ми Не́бо утвержде́й второ́е, основа́вый на вода́х зе́млю, Всеси́льне.
Иска́пает Боже́ственная сла́дость из у́ст твои́х, о́тче Васи́лие, па́ству твою́ напои́л еси́, христоимени́тыя лю́ди, блаже́нне Васи́лие.
Гро́б, иде́же лежи́т честно́е те́ло твое́, благово́ние источа́ет, я́коже ра́й Бо́жий, облагоуха́я ве́рныя и служа́щия в оби́тели твое́й, те́мже, ра́дуяся, пресла́вне, не забу́ди и на́с, о́тче Васи́лие.
Скендери́йская у́бо страна́ прие́млет те́ло твое́, ду́х же тво́й отхо́дит в Вы́шний Иерусали́м, иде́же лику́ет с проро́ки, апо́столы и все́ми святы́ми, с ни́ми же ку́пно моли́ся о на́с Человеколю́бцу Бо́гу, богоблаже́нне Васи́лие.
Святи́телю Васи́лие, уче́ньми свои́х святы́х у́ст, из у́ст неприя́зненных волко́в, лю́ди своя́ изба́вил еси́ и приве́л Творцу́, подава́я все́м да́р исцеле́ния.
Сло́во Безнача́льное, во пло́ти явле́нное, дарова́вшее на́м па́стыря и учи́теля, я́коже просла́вил еси́, Христе́, Своего́ слугу́, не забу́ди па́ству его́, я́же прославля́ет своего́ иера́рха, ди́внаго во святы́х Твои́х, блаже́ннаго Васи́лия.
Богоро́дичен: Разуме́ти, Чи́стая, рождества́ Твоего́ неизрече́нныя глуби́ны недоуме́ет у́м челове́ческий, Бо́г бо Себе́ смири́в щедро́ты ра́ди, во чре́ве Твое́м, всего́ мя́ обнови́.
Седа́лен:
Правосла́вно, свя́те Васи́лие, Це́рковь Христо́ву упа́сл еси́, ерети́ческия отгоня́я го́рькия пле́велы, сего́ ра́ди в вы́шних водворя́ешися, блаже́нне.
Богоро́дичен: Сло́во О́тчее, Христа́ Бо́га на́шего, из Тебе́ воплоти́вшагося, Богоро́дице Де́во, велича́я, ублажа́ем Тя́, Чи́стая Богоневе́сто.
Пе́снь 4.
Ирмо́с: Христо́с моя́ си́ла, Бо́г и Госпо́дь, честна́я Це́рковь боголе́пно пое́т, взыва́ющи, от смы́сла чи́ста о Го́споде пра́зднующи.
Ты́, о́тче свяще́нне Васи́лие, испо́лнен Свята́го Ду́ха, лука́выя ду́хи отгна́л еси́, духо́вными ве́ры уче́ньми твои́ми просвеща́я ста́до твое́.
Еди́ницу Несозда́нную богосло́вствуя, в Трие́х Ли́цы разделя́ему, несеко́мую и несме́сну, просвеща́еши свяще́нным богосло́вием ста́до твое́, блаже́нне Васи́лие.
Нача́льный богогла́сен Бо́жиим прича́стием яви́лся еси́, о́тче Васи́лие, просвеща́еши омраче́нныя, я́ко рачи́тель доброде́тели, науча́я сла́вящия па́мять твою́.
Возше́л еси́ на ле́ствицу доброде́телей, блаже́нне, показу́я пу́ть спасе́ния своему́ ста́ду, сего́ ра́ди правосла́внии лю́дие от Захо́лмии, Скенде́рии и Че́рныя Го́ры, почита́я тя́, лобыза́ют святы́я мо́щи твоя́, о́тче Васи́лие.
Естество́м несказа́ннаго, милосе́рдием пребога́таго, Христа́ просла́вил еси́ на земли́, пребога́те о́тче, те́мже и просла́влен, наслажда́ешися блаже́нства, свя́те Васи́лие.
Богоро́дичен: Кля́тва прама́тере на́шея Е́вы разори́ся Тобо́ю, Богома́ти, Ты́ бо на́м Исто́чника спасе́ния родила́ еси́, И́стины присносу́щаго Живота́.
Пе́снь 5.
Ирмо́с: Бо́жиим све́том Твои́м, Бла́же, у́тренюющих Ти́ ду́ши любо́вию озари́, молю́ся, Тя́ ве́дети, Сло́ве Бо́жий, и́стиннаго Бо́га, от мра́ка грехо́внаго взыва́юща.
Бо́жиим све́том озаря́емь, лю́бящих Бо́га ду́ши озари́л еси́, свя́те, просвеща́я и́х богове́дением сло́ва открове́нна, и́мже просвети́ и на́с, чту́щих святоле́пную па́мять твою́, Васи́лие.
Боже́ственным све́том и чи́стым по́мыслом возвыша́яся, непоро́чен яви́лся еси́ слуга́ Христа́ Спа́са, о́тче Васи́лие, сего́ ра́ди моли́ся и о ста́де свое́м, спасти́ся ему́ от злы́х наве́тов ага́рянских.
Благода́тию призыва́емь, разруши́л еси́ и́дольския безбо́жия словесы́ Ева́нгельскими; я́коже име́я дерзнове́ние, защити́ и на́с моли́твами твои́ми, блаже́нне Васи́лие, от злы́х обстоя́ний, наве́тующих на ны́.
Мно́гим чудотворе́нием утеша́я ста́до свое́ правосла́вное, ше́ствовал еси́ ко Афо́нстей горе́, и отту́ду возвраща́яся, благовести́л еси́ лю́дем свято́е уче́ние Христо́во, и́мже просвеща́й и на́с, священнотаи́нниче Васи́лие.
Бо́жиим определе́нием прише́л еси́ в Остро́жскую страну́, пото́м же посети́л еси́ Скендери́йскую о́бласть, поучи́в ю́ зако́ну Бо́жию, те́мже и лю́дие ве́рнии, живу́щии в ни́х, прие́мше тя́, хва́лят тя́ и велича́ют я́ко своего́ предста́теля, о́тче Васи́лие.
Щито́м Правосла́вия охраня́еши лю́ди своя́ от па́губных е́ресей, блаже́нне Васи́лие, огражда́я и́х от злово́ния благоуха́нием богоно́сных моще́й твои́х, до́брый па́стырю Васи́лие.
Богоро́дичен: По стра́ннем рождестве́ Твое́м, пребыла́ еси́ де́вою, Мари́е Богоневе́сто, мо́лимся Ти́: чу́дным покро́вом Твои́м спаси́ неду́гующия и защити́ правосла́вныя лю́ди Твоя́.
Пе́снь 6.
Ирмо́с: Проро́ка Ио́ну подража́я, вопию́: живо́т мо́й, Бла́же, свободи́ из тли́, и спаси́ мя, Спа́се ми́ра, зову́ща: сла́ва Тебе́.
Язы́к тво́й, Ду́хом изощре́н разу́мно, я́ко тро́сть скоропи́сца, написа́ в се́рдца благочести́вых сло́во бога́тное и всесвяще́нное Бо́жиим манове́нием, о́тче блаже́ннейший Васи́лие.
Поуча́яся Боже́ственным, вше́л еси́ во Свята́я святы́х, просвеща́я Ду́хом ве́рныя, я́ко Тро́ическою заре́ю освяще́н, о́тче Васи́лие.
Ко спасе́нию устроя́я люде́й Бо́жиих, Я́вльшагося во пло́ти пропове́дуеши, па́стырю, и я́ко учи́тель Захолми́йский и Черного́рский, наставля́еши ста́до твое́, Те́мже, уго́дниче Бо́жий, спаси́ служа́щия и приходя́щия в оби́тели твое́й, и́же усе́рдно лобыза́ют честну́ю ра́ку моще́й твои́х.
От напа́стей и разли́чных бе́д и скорбе́й, наноси́мых ве́рным от лука́вых, изба́ви ны́, о́тче, я́ко уго́дник Христо́в, чту́щия свято́е твое́ успе́ние, блаже́нне Васи́лие.
Заступле́ние ве́рным и весе́лие ра́достное печа́льным, обогати́ ны духо́вною ра́достию, жела́ющия и прося́щия твоего́ заступле́ния, новоявле́нне Васи́лие.
Богоро́дичен: Ты́ была́ еси́, Де́во Всепе́тая, две́рь Царя́ Небе́снаго и хра́м сла́вы Его́, отве́рзи и на́м две́ри милосе́рдия и введи́ на́с моли́твами Твои́ми в жили́ще сла́вы Небе́сныя.
Конда́к:
Я́ко от младе́нства себе́ порабо́тив Го́сподеви, посто́м и бде́нием свое́ те́ло удруча́я, му́дре, сосу́д че́стен Ду́ху Пресвято́му яви́лся еси́, сего́ ра́ди поставля́ет тя́ па́стырем Своея́ Це́ркви, ю́же до́бре па́сл еси́. Те́мже ко Го́споду отхо́диши, Его́же возлюби́л еси́. Мо́лимся ти́, помяни́ и на́с, ве́рою чту́щих святу́ю па́мять твою́, да вси́ зове́м ти́: ра́дуйся, всече́стне о́тче Васи́лие.
И́кос:
Воспое́м ны́не хвала́ми святи́теля, па́стыря и учи́теля Захолми́йскаго, Скендери́йскаго, Че́рныя горы́ и Примо́рия, я́ко да моли́твами его́ изба́вимся нече́стия и наве́тов лука́ваго, и́бо о́н яви́ся лю́дем свои́м нескве́рнен и нетле́нен, прине́сши Христу́ себе́ в непоро́чную же́ртву, Бо́гу благоприя́тну, я́ко святи́тель, освяще́н те́лом и душе́ю, те́мже, ве́рнии лю́дие, прииди́те и восхвали́те Це́ркви и́стиннаго предста́теля, до́бляго побо́рника ве́ры Правосла́вныя, преди́внаго чудотво́рца, ми́лостиваго моли́твенника о душа́х на́ших, пресла́внаго Васи́лия.
Пе́снь 7.
Ирмо́с: Росода́тельну у́бо пе́щь соде́ла а́нгел преподо́бным отроко́м, халде́и же опаля́ющее веле́ние Бо́жие мучи́теля увеща́ вопи́ти: благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.
Просвеща́емь благода́тию по Боже́ственному манове́нию, бы́л еси́ светода́тельная звезда́, в после́днее вре́мя просия́в заря́ми, му́дре, пою́щим: благослове́н Бо́г оте́ц на́ших.
Святе́йшая Це́рковь озари́ тя, во е́же украси́ти ю́ доброде́тельными дея́ньми, живу́щей в тебе́ Неразде́льней Тро́ице, Е́йже вопие́м: благослове́н Бо́г оте́ц на́ших.
Вещми́ су́етными ве́сь у́м челове́ческий обуя́, ему́же да́ждь цельбу́ сло́вом твои́м, Васи́лие, науча́я лю́ди пе́ти: благослове́н Бо́г оте́ц на́ших.
Диви́мся пресла́вным чудесе́м твои́м, блаже́нне Васи́лие, и́миже неду́ги исцеля́еши и от бе́д избавля́еши, те́мже, повину́яся веле́нию твоему́, вопие́м Го́сподеви: благослове́н Бо́г оте́ц на́ших.
На́шему смире́нию бу́ди засту́пник, о́тче Васи́лие, и науча́й на́с всегда́ пе́ти: благослове́н еси́, Бо́же оте́ц на́ших.
Богоро́дичен: Седя́й в не́дрех неопи́санно Бо́га Отца́, ны́не, Пречи́стая, почи́ в не́дрех Твои́х опи́санно, Твои́м обложе́н зра́ком спасе́ния ра́ди на́шего, Ему́же усе́рдно вопие́м: Препе́тый и Превозноси́мый во ве́ки.
Пе́снь 8.
Ирмо́с: Из пла́мене преподо́бным ро́су источи́л еси́ и пра́веднаго же́ртву водо́ю попали́л еси́: вся́ бо твори́ши, Христе́, то́кмо е́же хоте́ти. Тя́ превозно́сим во вся́ ве́ки.
Го́рдаго зми́я твои́м смире́нием сте́рл еси́, блаже́нне Васи́лие, возвыша́яся Бо́гу свои́м честны́м ра́зумом; те́мже тя́ чти́м, Христа́ превознося́ще во ве́ки.
Богосло́вствуя о воплоще́нном Сло́ве, лю́ди своя́ от рабо́ты и ле́сти спа́сл еси́, отгони́вый ага́рянская безбо́жия, о́тче Васи́лие.
Возра́сл еси́, я́ко цве́т благоуха́ния, в Захо́лмии, о́тче богоно́сне, Скенде́рия же, тя́ прие́мля, все́м прино́сит, я́ко во́ни, целе́бныя да́ры.
Иска́павый Бо́жия благода́ти сла́дость, я́ко гора́ ма́слина, те́ло твое́ слу́жит оби́тели твое́й, е́юже хва́лимся, воспева́юще дела́ Бо́жия.
Лико́в преми́рных приснотеку́щий светоно́сный исто́чник, благода́ти хра́м, Пречи́стая Де́во, сохрани́ на́с моли́твами уго́дника Бо́жия Васи́лия.
Богоро́дичен: Избавля́еши на́с пе́рвыя кля́твы Твои́м Рождество́м, Благослове́нная Отрокови́це, сего́ ра́ди вопие́м Ти́ гла́сом Гаврии́ла: ра́дуйся, Вино́вная все́х спасе́нию.
Пе́снь 9.
Ирмо́с: Бо́га челове́ком невозмо́жно ви́дети, на Него́же не сме́ют чи́ни а́нгельстии взира́ти; Тобо́ю бо, Всечи́стая, яви́ся челове́ком Сло́во воплоще́нно, Его́же велича́юще, с небе́сными во́и Тя́ ублажа́ем.
В земли́ кро́тких яви́лся еси́, о́тче Васи́лие, кро́ток, и незло́бив бы́в, с вы́шними совокупля́яся во́инствы, я́ко доброде́тельными светлостьми́ укра́шен, блаже́нне.
Престо́л украша́я све́тло во все́х, да́же посреде́ злочести́вых градо́в, в ни́хже пожи́в, я́ко А́нгел, святи́тельством пома́зан, о́тче богому́дре.
Па́мять твоя́ дне́сь составля́ет пра́здник, апо́стольский ли́к и му́ченический собо́р ра́дуется, пра́ведных похвало́, свети́ло Черного́рское, е́же ве́рнии, пе́сньми восхваля́юще, вопию́т ти́: изба́ви на́с от вся́ких напа́стей и бе́д, блаже́нне Васи́лие.
Пресла́вная па́мять твоя́ на́м возсия́, просвеща́ющи ве́рных, и́же мо́лятся ти́, да помяне́ши и́х и моли́твами твои́ми изба́виши вся́ лю́ди твоя́, о́тче му́дре Васи́лие.
Умертви́ на́ша плотски́я стра́сти и по́хоти, уста́ви бу́рю душе́вных волне́ний, укрепи́ же все́х на́с, и́же ве́рою и любо́вию почита́ют блаже́нную па́мять твою́, новоявле́нне Васи́лие.
Богоро́дичен: Я́коже ка́пля небе́сная, во Твое́ чре́во, о Пресвята́я Де́во, до́ждь сни́де, изсуша́я пото́ки льсти́выя, и все́м ве́рующим избавле́ние Тобо́ю, Пречи́стая, дарова́ся.
Свети́лен:
Сла́вно красу́ется дне́сь светоза́рное торжество́ во святе́й сла́ве лица́ Бо́жия, я́ко прии́де де́нь па́мяти святи́теля, его́же велича́юще, мо́лим: да помяне́т по и́мени служа́щих во оби́тели его́ и все́х на́с, хва́лящих па́мять его́.
Богоро́дичен: На Тя́, Пречи́стая, упова́ние к Бо́гу возлага́ем, моля́щеся Ти́: да от Христа́ Го́спода испро́сиши на́м невреди́мым до конца́ сохрани́тися.