Канон святому мученику Севастиану Медиоланскому, Римскому

Припев: Святы́й му́чениче Севастиáне, моли́ Бо́га о на́с.

Для корректного отображения содержимого страницы необходимо включить JavaScript или воспользоваться браузером с поддержкой JavaScript.

Память: 31 декабря (18 декабря ст. ст.); 31 декабря (18 декабря ст. ст.)

Глас 1.

Пе́снь 1.

Ирмо́с: Твоя́ победи́тельная десни́ца боголе́пно в кре́пости просла́вися: та́ бо, Безсме́ртне, я́ко всемогу́щая проти́вныя сотре́, изра́ильтяном пу́ть глубины́ новосоде́лавшая.

Боже́ственными уясня́емь заря́ми честны́я Тро́ицы, приснопа́мятне, ве́рою чту́щия твое́ светоза́рное и свяще́нное торжество́ твои́ми моли́твами све́та прича́стники покажи́.

Име́я по́мысл светови́ден и прия́тен честны́х осия́ний, Еди́наго возжеле́л еси́, вои́стинну Су́щаго, я́ко смы́слен и му́др, му́чениче страстоте́рпче, и Сего́ ве́рою получи́л еси́.

По́ты боже́ственными и́стинно плотска́я мудрова́ния очерни́л еси́, кровьми́ страда́ния му́тныя пото́ки изсуши́л еси́ многобо́жия, богому́дре му́чениче пребога́те.

По́лк приве́л еси́ страда́льцев уче́нии твои́ми боже́ственными Зижди́телю, вся́кое злоче́стие гони́телей низложи́в благода́тию Свята́го Ду́ха, с ни́миже мо́лишися спасти́ся на́м.

Богоро́дичен: Мла́да породила́ еси́ Сы́на, пре́жде ве́к со Отце́м Су́щаго, естества́ обно́вльшая зако́ны, Чи́стая Де́во, Ма́ти Пречи́стая, преесте́ственным честны́м и боже́ственным Рождество́м Твои́м.

Пе́снь 3.

Ирмо́с: Еди́не, ве́дый челове́ческаго существа́ не́мощь и ми́лостивно в не́ вообра́жся, препоя́ши мя́ с высоты́ си́лою, е́же вопи́ти Тебе́, Святы́й, одушевле́нный хра́ме неизрече́нныя сла́вы Твоея́, Человеколю́бче.

Во́инство веды́й честно́е, боже́ственными ору́жии ве́ры утвержде́нно, му́чениче непобеди́ме, ополче́ния борца́ и кова́рствия мучи́телей вся́ низложи́сте си́лою Ду́ха.

Утверди́в на ка́мени у́мнем восхожде́ния се́рдца твоего́ благочестному́дренно, му́чениче многострада́льне, не преврати́лся еси́ кова́рствы льсти́ваго зми́я, но все́м утвержде́ние благоче́стия в Ду́се бы́л еси́.

Члено́в боде́ния лю́тая претерпе́л еси́, свя́зан и на дре́ве, му́чениче, протяза́емь, Бо́га же Боже́ственною си́лою, сла́вне, неврежде́н, всеце́л а́бие показа́лся еси́, посрамля́я вра́жия кова́рствия.

Богоро́дичен: Свяще́ние яви́лася еси́ мы́сленное вся́ Освяща́ющаго и чи́сто, Всенепоро́чная, селе́ние: из Тебе́ бо яви́ся Бо́г воплоща́емь и сугу́б естество́м ми́ру познава́емь во еди́ной ипоста́си, Богоневе́сто.

Седа́лен, гла́с 4.

Крове́й твои́х обагре́нии омочи́л еси́ страда́ния оде́жду, оде́ялся еси́, я́коже багряни́цею честно́ю, Севастиа́не. Те́мже и всели́лся еси́ со Христо́м в Вы́шнее безконе́чное Ца́рство, с страда́вшими с тобо́ю и венцы́ прия́л еси́, му́дре, с ни́миже лику́я, на́с при́сно помина́й.

Богоро́дичен: И́же на престо́ле херуви́мстем седя́й и в не́дрех О́тчих водворя́яся, я́ко на престо́ле святе́м седи́т Свое́м, Влады́чице, в не́дрех Твои́х: вопло́щся бо Бо́г вои́стинну, воцари́ся над все́ми язы́ки, и разу́мно ны́не пои́м Ему́. Его́же умоли́ спасти́ся рабо́м Твои́м.

Крестобогоро́дичен: Из Безнача́льнаго Отца́ Рожде́ннаго, напосле́док Тя́ пло́тию Ро́ждшая, на Кресте́ ви́сяща зря́щи, Христе́, увы́ Мне́, Любе́знейший Иису́се, вопия́ше, ка́ко сла́вимый я́ко Бо́г от а́нгел, от беззако́нных ны́не челове́к, Сы́не, хотя́ распина́ешися? пою́ Тя́, Долготерпели́ве.

Пе́снь 4.

Ирмо́с: Го́ру Тя́, благода́тию Бо́жиею приосене́нную, прозорли́выма Авваку́м усмотри́в очи́ма, из Тебе́ изы́ти Изра́илеву провозглаша́ше Свято́му, во спасе́ние на́ше и обновле́ние.

Мо́щь тебе́, Тиву́ртие, да́рует Госпо́дь не́мощию плотско́ю побори́ти врага́: огню́ бо распаля́ему, ю́ношески вше́л еси́, му́чениче крепча́йше, и небе́сную ро́су восприя́л еси́.

Совокупи́лся еси́ с го́рними служи́тели, о Тиву́ртие! я́ко послужи́в Христу́ и возне́сл еси́ чи́сты же́ртвы в Ду́се, священноде́телю, му́чеников сла́ва и хвала́; сего́ ра́ди ра́достно тя́ почита́ем.

Пра́ве пове́шен, и остны́ стру́жемь, и зе́льными ра́н окружа́емь стремле́ньми, и в ро́ве засыпа́емь, и в не́м боже́ственную кончи́ну прие́м, доблему́дренный ра́довашеся Касту́л.

Врачева́ния в Ду́се Святе́м, блаже́нне, соверша́я, ко просвеще́нию зря́щим благоче́стно лю́дем спасе́ние благоле́пно, Севастиа́не, возвести́л еси́, му́ченически же тече́ние соверши́л еси́.

Богоро́дичен: Еди́ну Тя́ от все́х родо́в избра́ пресу́щественный Бо́г и осуществова́ся ра́ди на́с, бы́в Челове́к, Зижди́тель челове́ческаго существа́, Богороди́тельнице Пренепоро́чная, Влады́чице.

Пе́снь 5.

Ирмо́с: Просвети́вый сия́нием прише́ствия Твоего́, Христе́, и освети́вый Кресто́м Твои́м ми́ра концы́, сердца́ просвети́ све́том Твоего́ богоразу́мия, правосла́вно пою́щих Тя́.

Стези́ твоя́ и ше́ствия, к еди́ному веду́щия Го́споду, безпу́тия враго́в уклони́ша и мно́гим бы́ша пу́ть пра́в и тве́рд, му́чениче Христо́в всече́стне.

Вити́йствует Маркелли́н и Ма́рко мудре́йшая пред суди́щем, Христо́во спаси́тельное прише́ствие; привя́зана же бы́ша вку́пе, остна́ми в но́зе пригвожда́ются, му́ченически украша́ема.

Страда́ние, стра́сти на́ша умертви́вшаго, Маркелли́н и Ма́рко кре́пко образу́юще, копие́м пробода́ются, и венцено́сцы с ли́ки страда́лец совокупля́ются.

Богоро́дичен: Пресве́тлый со́лнца о́блаче, Всенепоро́чная, отжени́ души́ моея́ о́блаки моли́твами Твои́ми и у́м мо́й просвети́, нераде́нием омрачи́вшийся, я́ко да пою́ Тя, Всепе́тая.

Пе́снь 6.

Ирмо́с: Обы́де на́с после́дняя бе́здна, не́сть избавля́яй, вмени́хомся, я́ко о́вцы заколе́ния, спаси́ лю́ди Твоя́, Бо́же на́ш, Ты́ бо кре́пость немощству́ющих и исправле́ние.

Тве́рдостию ума́, честне́йше, показа́лся еси́ неутомле́н, егда́ бия́ху тя́ па́лицами неща́дно и стреца́ху мно́гими стрела́ми. Те́мже к Све́ту преше́л еси́, ра́дуяся, му́чениче, невече́рнему.

Вжиля́ше тя́ Христо́с, подвиза́ющася, и де́моны ра́тующа, и ра́нам приобща́ющася лю́тым, Севастиа́не му́чениче непобеди́ме, и к Нему́ смотря́юща серде́чными очесы́.

Заво́рами тве́рдыми прему́дрых слове́с твои́х пре́лесть сокруши́л еси́, и чти́лища разори́л еси́ враго́в, и и́дольския хра́мы потреби́л еси́, и тебе́ сама́го хра́м Боже́ственнаго Ду́ха воздви́гл еси́.

Богоро́дичен: Истле́вшее на́ше от преступле́ния существо́ обнови́ла еси́, Обновля́ющаго вся́ Боже́ственною во́лею ро́ждши, еди́на в жена́х Благослове́нная, Богора́дованная.

Пе́снь 7.

Ирмо́с: Тебе́, у́мную, Богоро́дице, пе́щь, разсмотря́ем, ве́рнии, я́коже бо о́троки спасе́ три́ Превозноси́мый, ми́р обнови́, во чре́ве Твое́м всеце́л, хва́льный отце́в Бо́г и препросла́влен.

Си́лою Твое́ю держа́вною укрепля́еми, страстоте́рпцы Твои́, Христе́, победи́ша врага́, ле́сть попра́ша, телеса́ преда́ша ра́нам, воспева́юще: хва́льный отце́в Бо́г и препросла́влен.

Богоза́рнии страстоно́сцы му́ченицы, подви́гшеся до́бре, Маркелли́н, и сла́вный Ма́рк, и Тиву́ртий, и Касту́л всему́дрый к небеси́ преста́вишася, хва́льнаго воспева́юще Бо́га и препросла́вленнаго.

Ю́ношески, страда́льче Тиву́ртие, я́коже о́троцы, на пла́мень наступи́л еси́ мы́сленно, ро́су Ду́ха свы́ше прие́м и песнопоя́ усе́рдно: хва́льный отце́в Бо́г и препросла́влен.

Я́коже а́гница пове́шена, сла́вная, удави́ла еси́ врага́ жи́лами терпели́вных боле́зней твои́х, всехва́льная, живе́ши же по сме́рти, му́ченице Зои́, воспева́ющи: хва́льный отце́в Бо́г и препросла́влен.

Богоро́дичен: Ста́мну злату́ю, всесвяту́ю трапе́зу Боже́ственнаго хле́ба жи́зни, имену́ем Тя́, Чи́стая, ме́сто свяще́ния, престо́л высоча́йший, на не́мже Бо́г почи́, хва́льный отце́в Бо́г и препросла́влен.

Пе́снь 8.

Ирмо́с: В пещи́ о́троцы Изра́илевы, я́коже в горни́ле, добро́тою благоче́стия чисте́е зла́та блеща́хуся, глаго́люще: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода, по́йте и превозноси́те во вся́ ве́ки.

Умертви́тися ми́ру восхоте́в и су́щим в ми́ре все́м, су́щия сподо́бился еси́, всече́стне, жи́зни, вопия́ усе́рднейше: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода, по́йте и превозноси́те во вся́ ве́ки.

Положи́ша тя́ беззако́ннии лю́те, в ро́ве преиспо́днейшем, посыпа́юще и умерщвля́юще, воспева́юща те́пле, приснопа́мятне Касту́ле: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода, по́йте и превозноси́те во вся́ ве́ки.

Блаже́нныя улучи́ла еси́ жи́зни, я́ко тезоимени́та сея́, удавле́нием бо ну́жднейшим тле́нную жи́знь оста́вила еси́, пою́щи: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода, по́йте и превозноси́те во вся́ ве́ки.

Богоро́дичен: Украси́лася еси́, ро́ждши Бо́га кра́снаго и Влады́ку, Боже́ственными уясня́ющаго ро́д челове́ческий, Чи́стая, красота́ми, Ему́же вопие́м: благослови́те, вся́ дела́ Госпо́дня, Го́спода, по́йте и превозноси́те во вся́ ве́ки.

Пе́снь 9.

Ирмо́с: О́браз чи́стаго рождества́ Твоего́ огнепали́мая купина́ показа́ неопа́льная; и ны́не на на́с напа́стей свире́пеющую угаси́ти, мо́лимся, пе́щь, да Тя́, Богоро́дице, непреста́нно велича́ем.

Да Боже́ственныя све́тлости, и ве́чныя сла́вы и красоты́, Севастиа́не, сподо́бишися, всеблаже́нне, муче́ния, боле́зни и сме́рть претерпе́л еси́ му́жественне; те́мже тя́ вси́ велича́ем.

Яви́лся еси́ среди́ зве́зд со́лнце, стра́ждущих с тобо́ю, му́чениче, и ны́не просвеща́ете страда́нии свяще́нными, чи́стыми светлостьми́, Це́ркве Боже́ственное утвержде́ние, и все́ диа́воле разоря́ете киче́ние.

Лю́бяще Христа́, Тиву́ртий, и Маркелли́н, и Ма́рк, Зои́ и Касту́л с Севастиа́ном наста́вником и богому́дрым стра́ждут и ра́вныя прие́млют побе́ды венцы́, о на́с при́сно моля́щеся.

Взя́тся ко оби́телем, вселя́емь, светови́дным му́чеников ли́к боже́ственный, и небеса́ обхо́дит, ра́дуяся, о все́х на́с Человеколю́бца при́сно умоля́юще, блажа́щих и́х всегда́.

Богоро́дичен: Ужаса́ются мы́сленная во́инства, О́тчее зря́ща Боже́ственное озаре́ние, на Твои́х рука́х несказа́нно держи́мо и Твое́ иму́щее подо́бие, да земны́я обожи́т, Де́во Ма́ти Всенепоро́чная.

Пѣ́снь а҃.

І҆рмо́съ: Твоѧ̀ побѣди́тельнаѧ десни́ца бг҃олѣ́пнѡ въ крѣ́пости просла́висѧ: та́ бо, безсме́ртне, ꙗ҆́кѡ всемогꙋ́щаѧ, проти̑вныѧ сотрѐ, і҆и҃льтѧнѡмъ пꙋ́ть глꙋбины̀ новосодѣ́лавшаѧ.

Бжⷭ҇твенными ᲂу҆ѧснѧ́емь зарѧ́ми честны́ѧ трⷪ҇цы, приснопа́мѧтне, вѣ́рою чтꙋ́щыѧ твоѐ свѣтоза́рное и҆ свѧще́нное торжество̀, твои́ми моли́твами свѣ́та прича́стники покажѝ.

И҆мѣ́ѧ по́мыслъ свѣтови́денъ, и҆ прїѧ́тенъ честны́хъ ѡ҆сїѧ́нїй, є҆ди́наго возжелѣ́лъ є҆сѝ вои́стиннꙋ сꙋ́щаго, ꙗ҆́кѡ смы́сленъ и҆ мꙋ́дръ, мꙋ́чениче страстоте́рпче, и҆ сего̀ вѣ́рою полꙋчи́лъ є҆сѝ.

Пѡ́ты бжⷭ҇твенными и҆́стиннѡ плотска̑ѧ мꙋдрова̑нїѧ ѡ҆черни́лъ є҆сѝ, кровьмѝ страда́нїѧ мꙋ̑тныѧ пото́ки и҆зсꙋши́лъ є҆сѝ многобо́жїѧ, бг҃омꙋ́дре мꙋ́чениче пребога́те.

По́лкъ приве́лъ є҆сѝ страда́льцєвъ ᲂу҆чє́нїи твои́ми бжⷭ҇твенными зижди́телю, всѧ́кое ѕлоче́стїе гони́телей низложи́въ бл҃года́тїю ст҃а́гѡ дх҃а, съ ни́миже мо́лишисѧ спасти́сѧ на́мъ.

Бг҃оро́диченъ: Мла́да породила̀ є҆сѝ сн҃а, пре́жде вѣ̑къ со ѻ҆ц҃е́мъ сꙋ́щаго, є҆стества̀ ѡ҆бно́вльшаѧ зако́ны, чⷭ҇таѧ дв҃о мт҃и пречⷭ҇таѧ, преесте́ственнымъ честны́мъ и҆ бжⷭ҇твеннымъ ржⷭ҇тво́мъ твои́мъ.

Пѣ́снь г҃.

І҆рмо́съ: Є҆ди́не вѣ́дый человѣ́ческагѡ сꙋщества̀ не́мощь, и҆ ми́лостивнѡ въ нѐ воѡбра́жсѧ, препоѧ́ши мѧ̀ съ высоты̀ си́лою, є҆́же вопи́ти тебѣ̀, ст҃ы́й, ѡ҆дꙋшевле́нный хра́ме, неизрече́нныѧ сла́вы твоеѧ̀, чл҃вѣколю́бче.

Во́инство веды́й честно́е, бжⷭ҇твенными ѻ҆рꙋ̑жїи вѣ́ры ᲂу҆твержде́нно, мꙋ́чениче непобѣди́ме, ѡ҆полчє́нїѧ борца̀ и҆ кова̑рствїѧ мꙋчи́телей всѧ̑ низложи́сте си́лою дх҃а.

Оу҆тверди́въ на ка́мени ᲂу҆́мнѣмъ восхождє́нїѧ се́рдца твоегѡ̀ благочестномꙋ́дреннѡ, мꙋ́чениче многострада́льне, не преврати́лсѧ є҆сѝ кова̑рствы льсти́вагѡ ѕмі́ѧ: но всѣ̑мъ ᲂу҆твержде́нїе благоче́стїѧ въ дꙋ́сѣ бы́лъ є҆сѝ.

Членѡ́въ бодє́нїѧ лю̑таѧ претерпѣ́лъ є҆сѝ свѧ́занъ, и҆ на дре́вѣ, мꙋ́чениче, протѧза́емь: бг҃а же бжⷭ҇твенною си́лою, сла́вне, неврежде́нъ, всецѣ́лъ а҆́бїе показа́лсѧ є҆сѝ, посрамлѧ́ѧ вра̑жїѧ кова̑рствїѧ.

Бг҃оро́диченъ: Свѧще́нїе ꙗ҆ви́ласѧ є҆сѝ мы́сленное, всѧ̑ ѡ҆свѧща́ющагѡ и҆ чи́сто, всенепоро́чнаѧ, селе́нїе: и҆зъ тебє́ бо ꙗ҆ви́сѧ бг҃ъ воплоща́емь, и҆ сꙋгꙋ́бъ є҆стество́мъ мі́рꙋ познава́емь, во є҆ди́ной ѵ҆поста́си, бг҃оневѣ́сто.

Сѣда́ленъ, гла́съ д҃.

Крове́й твои́хъ ѡ҆багрє́нїи ѡ҆мочи́лъ є҆сѝ страда́нїѧ ѻ҆де́ждꙋ, ѡ҆дѣ́ѧлсѧ є҆сѝ, ꙗ҆́коже багрѧни́цею честно́ю, севастїа́не. тѣ́мже и҆ всели́лсѧ є҆сѝ со хрⷭ҇то́мъ въ вы́шнее безконе́чное црⷭ҇тво, съ страда́вшими съ тобо́ю, и҆ вѣнцы̀ прїѧ́лъ є҆сѝ, мꙋ́дре, съ ни́миже ликꙋ́ѧ, на́съ при́снѡ помина́й.

Бг҃оро́диченъ: И҆́же на прⷭ҇то́лѣ херꙋві́мстѣмъ сѣдѧ́й, и҆ въ нѣ́дрѣхъ ѻ҆́ч҃ихъ водворѧ́ѧсѧ, ꙗ҆́кѡ на прⷭ҇то́лѣ ст҃ѣ́мъ сѣди́тъ свое́мъ, влⷣчце, въ нѣ́дрѣхъ твои́хъ: вопло́щсѧ бо бг҃ъ вои́стиннꙋ, воцр҃и́сѧ надъ всѣ́ми ꙗ҆зы̑ки, и҆ разꙋ́мнѡ ны́нѣ пои́мъ є҆мꙋ̀: є҆го́же ᲂу҆молѝ спасти́сѧ рабѡ́мъ твои̑мъ.

Крⷭ҇тобг҃оро́диченъ: И҆зъ безнача́льнагѡ ѻ҆ц҃а̀ рожде́ннаго, напослѣ́докъ тѧ̀ пло́тїю ро́ждшаѧ, на крⷭ҇тѣ̀ ви́сѧща зрѧ́щи, хрⷭ҇тѐ, ᲂу҆вы̀ мнѣ̀, любе́знѣйшїй і҆и҃се, вопїѧ́ше: ка́кѡ сла́вимый ꙗ҆́кѡ бг҃ъ ѿ а҆́гг҃лъ, ѿ беззако́нныхъ ны́нѣ человѣ̑къ, сн҃е, хотѧ̀ распина́ешисѧ; пою́ тѧ, долготерпѣли́ве.

Пѣ́снь д҃.

І҆рмо́съ: Го́рꙋ тѧ̀, бл҃года́тїю бж҃їею приѡсѣне́ннꙋю, прозорли́выма а҆ввакꙋ́мъ ᲂу҆смотри́въ ѻ҆чи́ма, и҆зъ тебє̀ и҆зы́ти і҆и҃левꙋ провозглаша́ше ст҃о́мꙋ, во спасе́нїе на́ше и҆ ѡ҆бновле́нїе.

Мо́щь тебѣ̀, тївꙋ́ртїе, да́рꙋетъ гдⷭ҇ь не́мощїю плотско́ю побори́ти врага̀: ѻ҆гню́ бо распалѧ́емꙋ, ю҆́ношески вше́лъ є҆сѝ, мꙋ́чениче крѣпча́йше, и҆ нбⷭ҇нꙋю ро́сꙋ воспрїѧ́лъ є҆сѝ.

Совокꙋпи́лсѧ є҆сѝ съ го́рними слꙋжи́тєли, ѽ тївꙋ́ртїе! ꙗ҆́кѡ послꙋжи́въ хрⷭ҇тꙋ̀, и҆ возне́слъ є҆сѝ чи̑сты жє́ртвы въ дꙋ́сѣ, свѧщеннодѣ́телю, мꙋ́ченикѡвъ сла́ва и҆ хвала̀: сегѡ̀ ра́ди ра́достнѡ тѧ̀ почита́емъ.

Пра́вѣ повѣ́шенъ, и҆ ѻ҆стны̀ стрꙋ́жемь, и҆ ѕѣ́льными ра̑нъ ѡ҆крꙋжа́емь стремле́ньми, и҆ въ ро́вѣ засыпа́емь, и҆ въ не́мъ бжⷭ҇твеннꙋю кончи́нꙋ прїе́мъ, доблемꙋ́дренный ра́довашесѧ кастꙋ́лъ.

Врачєва́нїѧ въ дс҃ѣ ст҃ѣ́мъ, бл҃же́нне, соверша́ѧ, ко просвѣще́нїю зрѧ́щымъ благоче́стнѡ лю́демъ, спасе́нїе благолѣ́пнѡ, севастїа́не, возвѣсти́лъ є҆сѝ, мꙋ́ченически же тече́нїе соверши́лъ є҆сѝ.

Бг҃оро́диченъ: Є҆ди́нꙋ тѧ̀ ѿ всѣ́хъ родѡ́въ и҆збра̀ пресꙋ́щественный бг҃ъ и҆ ѡ҆сꙋществова́сѧ ра́ди на́съ бы́въ чл҃вѣ́къ, зижди́тель человѣ́ческагѡ сꙋщества̀, бг҃ороди́тельнице пренепоро́чнаѧ влⷣчце.

Пѣ́снь є҃.

І҆рмо́съ: Просвѣти́вый сїѧ́нїемъ прише́ствїѧ твоегѡ̀, хрⷭ҇тѐ, и҆ ѡ҆свѣти́вый крⷭ҇то́мъ твои́мъ мі́ра концы̀, сердца̀ просвѣтѝ, свѣ́томъ твоегѡ̀ бг҃оразꙋ́мїѧ, правосла́внѡ пою́щихъ тѧ̀.

Стези̑ твоѧ̑ и҆ шє́ствїѧ, къ є҆ди́номꙋ ведꙋ́щыѧ гдⷭ҇ꙋ безпꙋ̑тїѧ врагѡ́въ ᲂу҆клони́ша, и҆ мнѡ́гимъ бы́ша пꙋ́ть пра́въ и҆ тве́рдъ, мꙋ́чениче хрⷭ҇то́въ всече́стне.

Виті́йствꙋетъ маркеллі́нъ и҆ ма́рко мꙋдрѣ̑йшаѧ предъ сꙋди́щемъ, хрⷭ҇то́во спаси́тельное прише́ствїе: привѧ̑зана же бы́ша вкꙋ́пѣ, ѻ҆стна́ми въ но́зѣ пригвожда́ютсѧ, мꙋ́ченически ᲂу҆краша́єма.

Страда́нїе, стра̑сти на́шѧ ᲂу҆мертви́вшагѡ, маркеллі́нъ и҆ ма́рко крѣ́пкѡ ѡ҆бразꙋ́юще, копїе́мъ пробода́ютсѧ, и҆ вѣнцено́сцы съ ли̑ки страда́лєцъ совокꙋплѧ́ютсѧ.

Бг҃оро́диченъ: Пресвѣ́тлый со́лнца ѻ҆́блаче, всенепоро́чнаѧ, ѿженѝ дꙋшѝ моеѧ̀ ѻ҆́блаки моли́твами твои́ми, и҆ ᲂу҆́мъ мо́й просвѣтѝ, нерадѣ́нїемъ ѡ҆мрачи́вшїйсѧ, ꙗ҆́кѡ да пою́ тѧ, всепѣ́таѧ.

Пѣ́снь ѕ҃.

І҆рмо́съ: Ѡ҆бы́де на́съ послѣ́днѧѧ бе́здна, нѣ́сть и҆збавлѧ́ѧй, вмѣни́хомсѧ ꙗ҆́кѡ ѻ҆́вцы заколе́нїѧ, спасѝ лю́ди твоѧ̑, бж҃е на́шъ: ты́ бо крѣ́пость немощствꙋ́ющихъ и҆ и҆справле́нїе.

Тве́рдостїю ᲂу҆ма̀ честнѣ́йше показа́лсѧ є҆сѝ неꙋтомле́нъ, є҆гда̀ бїѧ́хꙋ тѧ̀ па́лицами неща́днѡ, и҆ стреца́хꙋ мно́гими стрѣла́ми. тѣ́мже къ свѣ́тꙋ преше́лъ є҆сѝ ра́дꙋѧсѧ, мꙋ́чениче, невече́рнемꙋ.

Вжилѧ́ше тѧ̀ хрⷭ҇то́съ подвиза́ющасѧ, и҆ де́мѡны ра́тꙋюща, и҆ ра́намъ приѡбща́ющасѧ лю̑тымъ, севастїа́не мꙋ́чениче непобѣди́ме, и҆ къ немꙋ̀ смотрѧ́юща серде́чными ѻ҆чесы̀.

Заво́рами тве́рдыми премꙋ́дрыхъ слове́съ твои́хъ пре́лесть сокрꙋши́лъ є҆сѝ, и҆ чти̑лища разори́лъ є҆сѝ врагѡ́въ, и҆ і҆́дѡльскїѧ хра́мы потреби́лъ є҆сѝ, и҆ тебѐ сама́го хра́мъ бжⷭ҇твеннагѡ дх҃а воздви́глъ є҆сѝ.

Бг҃оро́диченъ: И҆стлѣ́вшее на́ше ѿ престꙋпле́нїѧ сꙋщество̀ ѡ҆бнови́ла є҆сѝ, ѡ҆бновлѧ́ющаго всѧ̀ бжⷭ҇твенною во́лею ро́ждши, є҆ди́на въ жена́хъ бл҃гослове́ннаѧ бг҃ора́дованнаѧ.

Пѣ́снь з҃.

І҆рмо́съ: Тебѐ ᲂу҆́мнꙋю, бцⷣе, пе́щь, разсмотрѧ́емъ, вѣ́рнїи, ꙗ҆́коже бо ѻ҆́троки спасѐ трѝ превозноси́мый, мі́ръ ѡ҆бновѝ, во чре́вѣ твое́мъ всецѣ́лъ, хва́льный ѻ҆тцє́въ бг҃ъ и҆ препросла́вленъ.

Си́лою твое́ю держа́вною ᲂу҆крѣплѧ́еми страстоте́рпцы твоѝ, хрⷭ҇тѐ, побѣди́ша врага̀, ле́сть попра́ша, тѣлеса̀ преда́ша ра́намъ, воспѣва́юще: хва́льный ѻ҆тцє́въ бг҃ъ и҆ препросла́вленъ.

Бг҃оза́рнїи страстонѡ́сцы мꙋ́чєницы, подви́гшесѧ до́брѣ, маркеллі́нъ, и҆ сла́вный ма́ркъ, и҆ тївꙋ́ртїй и҆ кастꙋ́лъ всемꙋ́дрый, къ нб҃сѝ преста́вишасѧ, хва́льнаго воспѣва́юще бг҃а и҆ препросла́вленнаго.

Ю҆́ношески, страда́льче тївꙋ́ртїе, ꙗ҆́коже ѻ҆́троцы на пла́мень настꙋпи́лъ є҆сѝ мы́сленнѡ, ро́сꙋ дх҃а свы́ше прїе́мъ, и҆ пѣснопоѧ̀ ᲂу҆се́рднѡ: хва́льный ѻ҆тцє́въ бг҃ъ и҆ препросла́вленъ.

Ꙗ҆́коже а҆́гница повѣ́шена, сла́внаѧ, ᲂу҆дави́ла є҆сѝ врага̀ жи́лами терпѣли́вныхъ болѣ́зней твои́хъ, всехва́льнаѧ, живе́ши же по сме́рти, мꙋ́ченице зѡѝ, воспѣва́ющи: хва́льный ѻ҆тцє́въ бг҃ъ и҆ препросла́вленъ.

Бг҃оро́диченъ: Ста́мнꙋ златꙋ́ю всест҃ꙋ́ю трапе́зꙋ бжⷭ҇твеннагѡ хлѣ́ба жи́зни, и҆менꙋ́емъ тѧ̀, чⷭ҇таѧ, мѣ́сто свѧще́нїѧ, престо́лъ высоча́йшїй, на не́мже бг҃ъ почѝ, хва́льный ѻ҆тцє́въ бг҃ъ и҆ препросла́вленъ.

Пѣ́снь и҃.

І҆рмо́съ: Въ пещѝ ѻ҆́троцы і҆и҃левы, ꙗ҆́коже въ горни́лѣ, добро́тою бл҃гоче́стїѧ чистѣ́е зла́та блеща́хꙋсѧ, гл҃го́люще: бл҃гослови́те, всѧ̑ дѣла̀ гдⷭ҇нѧ, гдⷭ҇а, по́йте и҆ превозноси́те во всѧ̑ вѣ́ки.

Оу҆мертви́тисѧ мі́рꙋ восхотѣ́въ, и҆ сꙋ́щымъ въ мі́рѣ всѣ̑мъ, сꙋ́щїѧ сподо́билсѧ є҆сѝ, всече́стне, жи́зни, вопїѧ̀ ᲂу҆се́рднѣйше: благослови́те, всѧ̑ дѣла̀ гдⷭ҇нѧ, гдⷭ҇а, по́йте и҆ превозноси́те во всѧ̑ вѣ́ки.

Положи́ша тѧ̀ беззако́ннїи лю́тѣ, въ ро́вѣ преиспо́днѣйшемъ, посыпа́юще и҆ ᲂу҆мерщвлѧ́юще, воспѣва́юща те́плѣ, приснопа́мѧтне кастꙋ́ле: благослови́те, всѧ̑ дѣла̀ гдⷭ҇нѧ, гдⷭ҇а, по́йте и҆ превозноси́те во всѧ̑ вѣ́ки.

Бл҃же́нныѧ ᲂу҆лꙋчи́ла є҆сѝ жи́зни, ꙗ҆́кѡ тезоимени́та сеѧ̀: ᲂу҆давле́нїемъ бо нꙋ́жднѣйшимъ тлѣ́ннꙋю жи́знь ѡ҆ста́вила є҆сѝ, пою́щи: благослови́те, всѧ̑ дѣла̀ гдⷭ҇нѧ, гдⷭ҇а, по́йте и҆ превозноси́те во всѧ̑ вѣ́ки.

Бг҃оро́диченъ: Оу҆краси́ласѧ є҆сѝ, ро́ждши бг҃а кра́снаго и҆ влⷣкꙋ, бжⷭ҇твенными ᲂу҆ѧснѧ́ющаго ро́дъ человѣ́ческїй, чⷭ҇таѧ, красота́ми, є҆мꙋ́же вопїе́мъ: благослови́те всѧ̑ дѣла̀ гдⷭ҇нѧ, гдⷭ҇а, по́йте и҆ превозноси́те во всѧ̑ вѣ́ки.

Пѣ́снь ѳ҃.

І҆рмо́съ: Ѻ҆́бразъ чи́стагѡ рождества̀ твоегѡ̀ ѻ҆гнепали́маѧ кꙋпина̀ показа̀ неѡпа́льнаѧ: и҆ ны́нѣ на на́съ напа́стей свирѣ́пѣющꙋю ᲂу҆гаси́ти, мо́лимсѧ, пе́щь, да тѧ̀, бцⷣе, непреста́ннѡ велича́емъ.

Да бжⷭ҇твенныѧ свѣ́тлости, и҆ вѣ́чныѧ сла́вы и҆ красоты̀, севастїа́не, сподо́бишисѧ, всеблаже́нне, мꙋчє́нїѧ, болѣ̑зни, и҆ сме́рть претерпѣ́лъ є҆сѝ мꙋ́жественнѣ: тѣ́мже тѧ̀ всѝ велича́емъ.

Ꙗ҆ви́лсѧ є҆сѝ средѝ ѕвѣ́здъ со́лнце, стра́ждꙋщихъ съ тобо́ю, мч҃ниче: и҆ ны́нѣ просвѣща́ете страда̑нїи сщ҃е́нными, чи́стыми свѣтлостьмѝ, цр҃кве бжⷭ҇твенное ᲂу҆твержде́нїе, и҆ всѐ дїа́воле разорѧ́ете киче́нїе.

Лю́бѧще хрⷭ҇та̀ тївꙋ́ртїй, и҆ маркеллі́нъ и҆ ма́ркъ, зѡѝ и҆ кастꙋ́лъ, съ севастїа́номъ наста́вникомъ и҆ бг҃омꙋ́дрымъ стра́ждꙋтъ, и҆ ра̑вныѧ прїе́млютъ побѣ́ды вѣнцы̀, ѡ҆ на́съ при́снѡ молѧ́щесѧ.

Взѧ́тсѧ ко ѻ҆би́телємъ вселѧ́емь свѣтови̑днымъ, мч҃никѡвъ ли́къ бжⷭ҇твенный, и҆ нб҃са̀ ѡ҆бхо́дитъ ра́дꙋѧсѧ, ѡ҆ всѣ́хъ на́съ чл҃вѣколю́бца при́снѡ ᲂу҆молѧ́юще блажа́щихъ и҆̀хъ всегда̀.

Бг҃оро́диченъ: Оу҆жаса́ютсѧ мы́слєннаѧ вѡ́инства, ѻ҆́ч҃ее зрѧ́щѧ бжⷭ҇твенное ѡ҆заре́нїе, на твои́хъ рꙋка́хъ несказа́ннѡ держи́мо, и҆ твоѐ и҆мꙋ́щее подо́бїе, да земны̑ѧ ѡ҆божи́тъ, дв҃о мт҃и всенепоро́чнаѧ.

Мученик Севастиан Медиоланский и дружина его: Никострат, Зоя, Касторий, Транквиллин, пресвитер, Маркеллин и Марк, диаконы, Клавдий, Симфориан, Викторин, Тивуртий и Кастул

Свя­той му­че­ник Се­ва­сти­ан ро­дил­ся в го­ро­де Нар­боне (Гал­лия), а об­ра­зо­ва­ние по­лу­чил в Ме­дио­лане. При им­пе­ра­то­рах-со­пра­ви­те­лях Дио­кли­ти­ане и Мак­си­ми­ане (284–305) он за­ни­мал долж­ность на­чаль­ни­ка двор­цо­вой стра­жи. Свя­той Се­ва­сти­ан поль­зо­вал­ся ав­то­ри­те­том и лю­бо­вью у во­и­нов и при­двор­ных, ибо был че­ло­ве­ком храб­рым, ис­пол­нен­ным пре­муд­ро­сти, прав­ди­вым в сло­вах, спра­вед­ли­вым в су­де, преду­смот­ри­тель­ным в со­ве­те, вер­ным на служ­бе и во всех по­ру­че­ни­ях. Бу­дучи сам тай­ным хри­сти­а­ни­ном, свя­той мно­го по­мо­гал бра­тьям по ве­ре. За­то­чен­ные в тем­ни­цу бра­тья-хри­сти­ане Мар­кел­лин и Марк, сна­ча­ла твер­до ис­по­ве­до­вав­шие ис­тин­ную ве­ру, под вли­я­ни­ем слез­ных уго­во­ров сво­их ро­ди­те­лей-языч­ни­ков (от­ца Тран­квил­ли­на и ма­те­ри Мар­кии), жен и де­тей по­ко­ле­ба­лись в сво­ем на­ме­ре­нии по­стра­дать за Хри­ста. Свя­той Се­ва­сти­ан при­шел к цар­ско­му каз­но­хра­ни­те­лю, в до­ме ко­то­ро­го со­дер­жа­лись в за­клю­че­нии Мар­кел­лин и Марк, и про­из­нес вдох­но­вен­ную про­по­ведь.

«Доб­лест­ные во­и­ны Хри­сто­вы! Не бро­сай­те зна­ме­ни ва­ших по­бед ра­ди жен­ских слез и не да­вай­те ослаб­ле­ния низ­ло­жен­но­му под ва­ши но­ги вра­гу, дабы он, по­лу­чив опять си­лу, не на­чал с ва­ми борь­бу. Воз­двиг­ни­те же над зем­ны­ми при­стра­сти­я­ми слав­ную хо­ругвь ва­ше­го по­дви­га. Ес­ли бы те, ко­го вы ви­ди­те пла­чу­щи­ми, зна­ли, что есть дру­гая жизнь – бес­смерт­ная и без­бо­лез­нен­ная, в ко­то­рой цар­ству­ет непре­ста­ю­щая ра­дость, то непре­мен­но по­же­ла­ли бы вой­ти в нее с ва­ми и, пре­зи­рая вре­мен­ную жизнь, ста­ра­лись бы по­лу­чить веч­ную. Кто не хо­чет быть слу­жи­те­лем веч­ной жиз­ни, тот и эту вре­мен­ную жизнь по­гу­бит на­прас­но».

Свя­той Се­ва­сти­ан убе­дил бра­тьев ид­ти на му­че­ни­че­ский по­двиг. Речь его по­тряс­ла всех при­сут­ство­вав­ших. Они уви­де­ли, что ли­цо свя­то­го си­я­ет, как у Ан­ге­ла, явив­ши­е­ся семь Ан­ге­лов об­лек­ли его в свет­лую одеж­ду, а Пре­крас­ный Юно­ша бла­го­сло­вил про­по­вед­ни­ка и ска­зал: «Ты все­гда бу­дешь со Мною». Же­на цар­ско­го каз­но­хра­ни­те­ля Ни­ко­стра­та, Зоя, 6 лет на­зад по­те­ряв­шая дар ре­чи, при­па­ла к но­гам свя­то­го Се­ва­сти­а­на и зна­ка­ми про­си­ла ис­це­лить ее. Свя­той осе­нил жен­щи­ну крест­ным зна­ме­ни­ем, – она тот­час же за­го­во­ри­ла и про­сла­ви­ла Гос­по­да Иису­са Хри­ста и ска­за­ла, что ви­де­ла Ан­ге­ла с рас­кры­той кни­гой, по ко­то­рой свя­той Се­ва­сти­ан чи­тал свою про­по­ведь. То­гда все при­сут­ство­вав­шие уве­ро­ва­ли в Спа­си­те­ля ми­ра. Ни­ко­страт снял око­вы с Мар­кел­ли­на и Мар­ка и пред­ло­жил им скрыть­ся, но бра­тья от­ка­за­лись.

Марк ска­зал: «Пусть тер­за­ют на­ши те­ла лю­бы­ми му­ка­ми; они мо­гут убить те­ло, но ду­шу, во­ин­ству­ю­щую за ве­ру, по­бе­дить не в си­лах». Ни­ко­страт и его су­пру­га про­си­ли Кре­ще­ния. Свя­той Се­ва­сти­ан по­со­ве­то­вал Ни­ко­стра­ту устро­ить так, чтобы Кре­ще­ние со­вер­ши­лось над воз­мож­но боль­шим чис­лом лю­дей. То­гда Ни­ко­страт по­про­сил на­чаль­ни­ка тю­рем Ри­ма, Клав­дия, при­слать к нему в дом всех за­клю­чен­ных. Бе­се­дуя с уз­ни­ка­ми, Се­ва­сти­ан убе­дил­ся, что все они до­стой­ны Кре­ще­ния, и при­звал пре­сви­те­ра По­ли­кар­па, ко­то­рый при­го­то­вил их к та­ин­ству огла­си­тель­ным сло­вом, пред­пи­сал им по­стить­ся, на­зна­чив со­вер­ше­ние та­ин­ства на ве­чер.

В это вре­мя Клав­дий из­ве­стил Ни­ко­стра­та, что его вы­зы­ва­ет рим­ский епарх Агре­стий Хро­ма­тий для объ­яс­не­ния, по ка­кой при­чине в его до­ме со­бра­ны уз­ни­ки. Ни­ко­страт рас­ска­зал Клав­дию об ис­це­ле­нии сво­ей же­ны, и тот при­вел к свя­то­му Се­ва­сти­а­ну сво­их боль­ных сы­но­вей, Сим­фо­ри­а­на и Фе­лик­са. Ве­че­ром свя­щен­ник По­ли­карп кре­стил Тран­квил­ли­на, его род­ных и дру­зей, Ни­ко­стра­та и его се­мью, Клав­дия и его сы­но­вей, а так­же 16 осуж­ден­ных уз­ни­ков. Все­го но­во­кре­щен­ых бы­ло 64 че­ло­ве­ка.

Пред­став пе­ред епар­хом Хро­ма­ти­ем, Ни­ко­страт рас­ска­зал ему, как свя­той Се­ва­сти­ан об­ра­тил их в хри­сти­ан­скую ве­ру и мно­гих ис­це­лил от бо­лез­ней. Сло­ва Ни­ко­стра­та убе­ди­ли епар­ха. Он при­звал к се­бе свя­то­го Се­ва­сти­а­на и пре­сви­те­ра По­ли­кар­па, про­све­тил­ся от них и уве­ро­вал во Хри­ста. Вме­сте с Хро­ма­ти­ем при­ня­ли Свя­тое Кре­ще­ние его сын Ти­вур­тий и все до­мо­чад­цы. Ко­ли­че­ство но­во­про­све­щен­ных воз­рос­ло до 1400 че­ло­век. По со­ве­ту хри­сти­ан Хро­ма­тий оста­вил долж­ность епар­ха. В это вре­мя епи­ско­пом Ри­ма был свя­той Га­ий (впо­след­ствии па­па рим­ский, с 283 по 296 год; па­мять его 11 ав­гу­ста). Свя­ти­тель бла­го­сло­вил Хро­ма­тия, чтобы он уехал в свои по­ме­стья на юге Ита­лии вме­сте с пре­сви­те­ром По­ли­кар­пом. Хри­сти­ане, ко­то­рые бы­ли не в си­лах ид­ти на му­че­ни­че­ство, уеха­ли с ни­ми. Свя­щен­ник По­ли­карп был по­слан для утвер­жде­ния но­во­об­ра­щен­ных в ве­ре и со­вер­ше­ния Та­инств. Сын Хро­ма­тия, Ти­вур­тий, же­лал при­нять му­че­ни­че­ство и остал­ся в Ри­ме при свя­том Се­ва­сти­ане. Оста­лись так­же по­свя­щен­ный свя­ти­те­лем Га­и­ем в сан пре­сви­те­ра Тран­квил­лин, Мар­кел­лин и Марк, по­свя­щен­ные в диа­ко­ны, Ни­ко­страт, же­на его Зоя и брат Ка­сто­рий, Клав­дий, сын его Сим­фо­ри­ан и брат Вик­то­рин. Они со­би­ра­лись во двор­це им­пе­ра­то­ра у тай­но­го хри­сти­а­ни­на, са­нов­ни­ка Ка­сту­ла, но вско­ре для них на­ста­ло вре­мя по­стра­дать за ве­ру.

Пер­вой языч­ни­ки схва­ти­ли свя­тую Зою, мо­лив­шу­ю­ся у гроб­ни­цы апо­сто­ла Пет­ра. На су­де она му­же­ствен­но ис­по­ве­да­ла ве­ру во Хри­ста и по­чи­ла, по­ве­шен­ная за во­ло­сы над гни­ю­щи­ми от­бро­са­ми; те­ло ее бы­ло бро­ше­но в ре­ку Тибр. Явив­шись в ви­де­нии свя­то­му Се­ва­сти­а­ну, она со­об­щи­ла о сво­ей смер­ти. По­сле нее по­стра­дал пре­сви­тер Тран­квил­лин: его языч­ни­ки по­би­ли кам­ня­ми у гроб­ни­цы свя­то­го апо­сто­ла Пет­ра, а те­ло его так­же бро­си­ли в Тибр. Свя­тых Ни­ко­стра­та, Ка­сто­рия, Клав­дия, Вик­то­ри­на и Сим­фо­ри­а­на схва­ти­ли на бе­ре­гу ре­ки, ко­гда они отыс­ки­ва­ли те­ла му­че­ни­ков. Их при­ве­ли к епар­ху, и свя­тые от­ка­за­лись ис­пол­нить его по­ве­ле­ние – при­не­сти жерт­ву идо­лам. То­гда свя­тым му­че­ни­кам при­вя­за­ли кам­ни на шеи и уто­пи­ли в мо­ре. Свя­то­го Ти­вур­тия пре­дал лжехри­сти­а­нин Торк­ват. Не до­бив­шись от­ре­че­ния от Хри­ста, су­дья ве­лел по­ста­вить юно­го Ти­вур­тия на рас­ка­лен­ные уг­ли, но Гос­подь со­хра­нил его: Ти­вур­тий хо­дил по го­ря­щим уг­лям, не чув­ствуя жа­ра. Му­чи­те­ли обез­гла­ви­ли свя­то­го Ти­вур­тия. Неиз­вест­ный хри­сти­а­нин по­хо­ро­нил свя­то­го.

Торк­ват вы­дал так­же свя­тых диа­ко­нов Мар­кел­ли­на и Мар­ка и са­нов­ни­ка Ка­сту­ла. По­сле ис­тя­за­ний Ка­сту­ла бро­си­ли в ров и жи­во­го за­сы­па­ли зем­лей, а Мар­кел­ли­ну и Мар­ку при­гвоз­ди­ли но­ги к пню. Они про­сто­я­ли всю ночь в мо­лит­ве, а утром их прон­зи­ли ко­пья­ми.

По­след­ним был взят на му­че­ния свя­той Се­ва­сти­ан. Его до­пра­ши­вал лич­но им­пе­ра­тор Дио­кли­ти­ан и, убе­див­шись в непо­ко­ле­би­мо­сти свя­то­го му­че­ни­ка, при­ка­зал от­ве­сти его за го­род, при­вя­зать к де­ре­ву и прон­зить стре­ла­ми. Же­на са­нов­ни­ка Ка­сту­ла, Ири­на, при­шла но­чью, чтобы по­хо­ро­нить свя­то­го Се­ва­сти­а­на, но на­шла его жи­вым и при­нес­ла в свой дом. Свя­той Се­ва­сти­ан вско­ре из­ле­чил­ся от ран. Хри­сти­ане уго­ва­ри­ва­ли его уда­лить­ся из Ри­ма, но он от­ка­зал­ся. По­дой­дя к язы­че­ско­му хра­му, свя­той уви­дел на­прав­ляв­ших­ся ту­да им­пе­ра­то­ров и пуб­лич­но об­ли­чил их в нече­стии. Дио­кли­ти­ан при­ка­зал от­ве­сти свя­то­го му­че­ни­ка на ип­по­дром и каз­нить. Свя­то­го Се­ва­сти­а­на уби­ли, а те­ло его бро­си­ли в му­сор­ный ров. Свя­той му­че­ник в сон­ном ви­де­нии явил­ся хри­сти­ан­ке Лу­кине и по­ве­лел ей взять те­ло и по­хо­ро­нить в ка­та­ком­бах. Бла­го­че­сти­вая хри­сти­ан­ка с че­стью по­хо­ро­ни­ла те­ло свя­то­го.


См. так­же: "Жи­тие и стра­да­ние свя­то­го му­че­ни­ка Се­ва­сти­а­на и дру­жи­ны его" в из­ло­же­нии свт. Ди­мит­рия Ро­стов­ско­го.