Канон святому преподобному Иоанникию Великому
Память: 17 (4) ноября
Глас 4.
Припев: Преподо́бне о́тче Иоанни́кие, моли́ Бо́га о на́с.
Пе́снь 1.
Ирмо́с: Отве́рзу уста́ моя́, и напо́лнятся Ду́ха, и сло́во отры́гну Цари́це Ма́тери, и явлю́ся, све́тло торжеству́я, и воспою́, ра́дуяся, Тоя́ чудеса́.
Све́том благода́ти озаря́емь, преподо́бне, ве́рою па́мять твою́ торжеству́ющия просвети́ и тмы́ грехо́вныя моли́твами твои́ми изба́ви, Иоанни́кие.
Пу́ть вводя́щий невозвра́тно ше́ствовал еси́ ко гра́ду небе́сному, Иоанни́кие, Святы́й бо наста́ви тя́ Ду́х, почива́яй в се́рдцы твое́м.
Вышша́ющее смире́ние, Иоанни́кие, име́л еси́, те́м мо́лимся тебе́: уще́дри, преподо́бне, смире́ние на́ше и боле́зни вся́ облегчи́ серде́ц на́ших.
Богоро́дичен: Па́дших воззва́ние и стоя́щих укрепле́ние су́щи, Всенепоро́чная, те́м молю́ся Тебе́: па́дший мо́й у́м грехо́м, испра́ви, Влады́чице, я́ко да сла́влю Тя́.
Пе́снь 3.
Ирмо́с: Твоя́ песносло́вцы, Богоро́дице, живы́й и незави́стный Исто́чниче, ли́к Себе́ совоку́пльшия, духо́вно утверди́, в боже́ственней Твое́й сла́ве, венце́в сла́вы сподо́би.
Теку́щая пребыва́ющими измени́л еси́, смы́сленно прие́м тво́й кре́ст, Иоанни́кие, и на невосходи́мыя го́ры, я́ко Илия́ вели́кий, возше́д, пребы́л еси́.
Пу́ть тебе́, зело́ жела́емый, отце́в показа́ дво́ица, ю́же обре́л еси́ ле́ты множа́йшими сокрове́нну в гора́х, проро́ческим да́ром просвеще́н, блаже́нне.
Коле́блеми страстьми́ разли́чными, ве́рою притека́ем к твоему́ покро́ву, Иоанни́кие, святы́ми твои́ми хода́тайствы вся́ ны́ посети́, моля́ся Человеколю́бцу.
Богоро́дичен: Кропле́нием ми́лости Твоея́, Де́во, у́глие погаси́ мои́х страсте́й, Богора́дованная, и уга́сший возжзи́ свети́льник се́рдца моего́, златы́й свети́льниче, Всенепоро́чная.
Седа́лен, гла́с 8.
Страсте́й мра́к очи́стив, Христо́вых повеле́ний я́ко и́стинно све́т прие́м, в посте́ просия́л еси́ и, умертви́в те́ло, ду́хом ожи́л еси́, вра́жия се́ти попра́л еси́, блаже́нне. Те́м и вы́шних безпло́тных а́нгелов соприча́стник бы́л еси́ Ду́ха благода́тию, Иоанни́кие, о́тче на́ш, моли́ Христа́ Бо́га грехо́в оставле́ние дарова́ти пра́зднующим любо́вию святу́ю па́мять твою́.
Богоро́дичен: Обнови́ла еси́, Чи́стая, Боже́ственным рождество́м Твои́м истле́вшее во страсте́х земноро́дных ме́ртвенное существо́ и воздви́гла еси́ вся́ от сме́рти к животу́ нетле́ния. Те́мже Тя́ по до́лгу блажи́м вси́, Де́во Препросла́вленная, я́коже прорекла́ еси́.
Крестобогоро́дичен: Де́во Пренепоро́чная, Ма́ти Христа́ Бо́га, ору́жие про́йде Твою́ пресвяту́ю ду́шу, егда́ распина́ема ви́дела еси́ во́лею Сы́на и Бо́га Твоего́. Его́же, Благослове́нная, моля́щи не преста́й проще́ние прегреше́ний на́м дарова́ти.
Пе́снь 4.
Ирмо́с: Неизсле́дный Бо́жий сове́т, е́же от Де́вы воплоще́ния Тебе́, Вы́шняго, проро́к Авваку́м усмотря́я, зовя́ше: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.
Го́ры высоча́йшия пости́г, верхи́ де́монов возвыша́емыя, смире́нием смири́л еси́, му́дре, и на ни́х му́жествовал еси́, сла́ва мона́шествующих и утвержде́ние.
Я́ко мече́м обоюдоо́стрым, Христо́вым стра́хом вооружи́вся, зми́я отсту́пника низложи́л еси́ разу́мно и чу́вственно, блаже́нне, свяще́нными побе́дами прославля́емь.
Ве́сь Боже́ственным Ду́хом распали́вся, о́тче, мра́з претерпе́л еси́, мно́жайшими ле́ты в пусты́нях вселя́яся, ища́й Го́спода, благода́тию тя́ Боже́ственною согрева́юща.
Богоро́дичен: Тя́, очище́ние все́х земны́х, ве́рою молю́ и припа́даю, Благослове́нная: ми́лостива ми́ Судию́ и Сы́на Твоего́ сотвори́, я́ко да по до́лгу сла́влю Тя́.
Пе́снь 5.
Ирмо́с: Ужасо́шася вся́ческая о Боже́ственней сла́ве Твое́й: Ты́ бо, неискусобра́чная Де́во, име́ла еси́ во утро́бе над все́ми Бо́га, и родила́ еси́ Безле́тнаго Сы́на, все́м, воспева́ющим Тя́, ми́р подава́ющая.
Ше́ствовал еси́, преподо́бне, те́сный и приско́рбный пу́ть боже́ственными восхожде́ньми се́рдца, и виде́нии разширя́емь, и положе́нием обожа́емь я́ве. Те́м бы́сть мона́шествующим утвержде́ние и украше́ние.
О́ко очи́стившу помышле́ния, преподо́бне, благода́ть тебе́ даде́ся проро́чества, я́ко настоя́щая глаго́лати бу́дущая, зре́ти же да́льняя, я́ко бли́жняя. О, Иоанни́кие, Бо́жие оби́телище!
Боле́зни мя́ изба́ви грехо́в и скорбе́й, утоли́ се́рдца моего́ боле́знь и грехопаде́ний разреше́ние да́руй, Благоде́теля Бо́га име́я, послу́шающа честны́х твои́х моли́тв.
Богоро́дичен: Ума́ моего́ уврачу́й изступле́ния, Всенепоро́чная, и уврачи́ стра́сти души́ моея́, и уны́ния тму́ отжени́, я́ко да восхваля́ю Тя́ пе́сненно, Присноблаже́нная Богоро́дице Всепе́тая.
Пе́снь 6.
Ирмо́с: Боже́ственное сие́ и всечестно́е соверша́юще пра́зднество, богому́дрии, Богома́тере, прииди́те, рука́ми воспле́щим, от Нея́ ро́ждшагося Бо́га сла́вим.
Увяди́в стра́сти теле́сныя, я́ко дре́во узре́лся еси́ высокове́рхое, плоды́ чуде́сныя и честна́я исправле́ния свяще́ннейше нося́, богоблаже́нне.
Уврачи́ тя Госпо́дь явле́нием Евста́фия му́ченика, я́д всепа́губный испи́вша, всеблаже́нне, чрез ру́ку непра́ведную и бе́дствующа.
Тма́м боле́зней приобщи́лся еси́, те́лом не́мощен пребы́в, Иоанни́кие. Те́м ве́рою зову́ ти: боле́зни утоли́ се́рдца моего́.
Богоро́дичен: Еди́на все́х по́моще, помози́ на́м, бе́дствующим, и ру́ку пода́ждь, и к приста́нищем введи́ спасе́ния, Отрокови́це Богоблагода́тная.
Конда́к, гла́с 8.
Звезда́ яви́лся еси́ всесве́тлая, в ми́ре просвеща́яй и су́щия во мра́це страсте́й облистава́яй, вра́чь же крепча́йший яви́лся еси́, но я́ко прия́л еси́ благода́ть исцеле́ний, прося́щим тя́ пода́ждь исцеле́ние, да зове́м: ра́дуйся, о́тче Иоанни́кие.
И́кос:
Други́й, о́тче, яви́лся еси́ вра́чь и предста́тель, неду́ги одержи́мым и скорбьми́, Иоанни́кие чу́дне, исцеля́я все́х, ве́рно притека́ющих под боже́ственный кро́в тво́й. Те́м и от на́с слы́шиши: ра́дуйся, отца́ блага́го ко́рене о́трасль; ра́дуйся, ма́тере блага́я ве́твь; ра́дуйся, и́же те́х любо́вь отри́нувый; ра́дуйся, и́же еди́наго Бо́га прие́мый; ра́дуйся, я́ко оста́вил еси́ земно́е во́инство; ра́дуйся, я́ко низложи́л еси́ ва́рварскую горды́ню; ра́дуйся, стена́ и храни́тель царе́м бы́вый; ра́дуйся, ору́жие и сто́лп ми́рови я́влься; ра́дуйся, язы́ческия разруша́я бра́ни; ра́дуйся, свети́льниче, сия́я чудесы́; ра́дуйся, наги́х покрови́телю; ра́дуйся, плене́нных изба́вителю; ра́дуйся, о́тче Иоанни́кие.
Пе́снь 7.
Ирмо́с: Не послужи́ша тва́ри богому́дрии, па́че Созда́вшаго, но, о́гненное преще́ние му́жески попра́вше, ра́довахуся, пою́ще: препе́тый отце́в Госпо́дь и Бо́г, благослове́н еси́.
Се́рдце твое́ Тро́ицы жили́ще соде́лал еси́, три́ созда́в хра́мы, в ни́хже Боже́ственною благода́тию, Иоанни́кие, ми́ро источа́еши в просвеще́ние и очище́ние ве́рно тебе́ приходя́щих.
Душа́ твоя́, светозаре́нием Боже́ственнаго Ду́ха освеща́ема при́сно, ду́ш зря́ше ве́рно приходя́щих тебе́ сове́ты, блаже́нне, проро́ческими прозна́ньми свяще́нно удивля́ема.
Неду́гов, обурева́ющих мя́, блаже́нне, души́ же и телесе́ твои́ми святы́ми моли́твами ско́ро изба́ви и пе́ти сотвори́: препе́тый оте́ц на́ших Бо́же, благослове́н еси́.
Богоро́дичен: Непреме́ннаго ро́ждшая еди́на Го́спода, Богора́дованная, десни́цею Его́, Чи́стая, премени́ти мо́й у́м моли́ся к лу́чшим, лю́те превраща́емый жите́йскими печа́льми.
Пе́снь 8.
Ирмо́с: О́троки благочести́выя в пещи́ Рождество́ Богоро́дичо спасло́ е́сть, тогда́ у́бо образу́емое, ны́не же де́йствуемое, вселе́нную всю́ воздвиза́ет пе́ти Тебе́: Го́спода по́йте, дела́, и превозноси́те Его́ во вся́ ве́ки.
Стоя́ высо́ко на горе́, я́ко на све́щнице свети́льник, преподо́бне, все́х помышле́ния ве́рою просвеща́л еси́, показу́я изря́днейше словесы́ и де́лы стезю́ жи́зни и возводя́ ты́я Боже́ственным сло́вом к высоте́ безстра́стия.
У́м безстра́стием очи́щшему, бесе́довал еси́ Го́споду Вседержи́телю, от Него́же неизглаго́ланным, преподо́бне, науча́емь, проро́чески предглаго́лал еси́, просвеща́я ду́ши, я́ко велича́йш, всеблаже́нне, проро́к. Те́м тя́ согла́сно, ве́рнии, восхваля́ем.
Постиго́ша мя́ ра́ны тя́жкия, и неду́зи разли́чнии смуща́ют. Си́х мя́ изба́ви, о́тче, молю́ся тебе́, я́ко от Бо́га прие́м, Иоанни́кие, благода́ть врачева́ти стра́сти и боле́зни ве́рных облегчева́ти.
Тро́ичен: Со все́ми Вы́шними во́инствы — Отца́, Сы́на и Свята́го Ду́ха — Тро́ицу Неразде́льную, Несозда́нное Божество́ песносло́вяще: свя́т, свя́т, свя́т, возопии́м в ра́дости, еди́на Вла́сть, Нача́ло и Ца́рство.
Богоро́дичен: Яви́лася еси́ а́нгелов превы́шшая, Бо́га неизрече́нно воплоти́вши, Того́ умоли́, Влады́чице Всенепоро́чная, плотски́х вы́шша страсте́й бы́ти мя́ умо́м, высото́ю смире́ния, песносло́вяща Твою́ велича́йшую благода́ть.
Пе́снь 9.
Ирмо́с: Вся́к земноро́дный да взыгра́ется, Ду́хом просвеща́емь, да торжеству́ет же безпло́тных умо́в естество́, почита́ющее свяще́нное торжество́ Богома́тере, и да вопие́т: ра́дуйся, Всеблаже́нная Богоро́дице, Чи́стая Присноде́во.
Укрепи́ся Бо́гу, у́м тво́й утверди́вшу удержа́ти стра́сти, а́нгел в телеси́ отсю́ду, о́тче, ты́ бы́л еси́, и со а́нгелы на небесе́х живе́ши всегда́, сла́вы престо́лу предстоя́ и Све́та невече́рняго исполня́емь.
Я́коже на небеси́, в гора́х и верте́пах всели́лся еси́, преподо́бне: те́м укроти́шася тебе́ ди́вии зве́рие, покори́вшу стра́сти душе́вныя, неудо́бь покори́мыя, Иоанни́кие, и пра́ведну же бы́вшу. Сего́ ра́ди ве́рно тя́ почита́ем.
Твоя́ свяще́нныя и святы́я мо́щи во гро́бе лежа́ще, неду́ги погружа́ют и попаля́ют полки́ де́монския всегда́, му́дре Иоанни́кие, Бо́жиею благода́тию источа́ют все́м врачева́ния, ве́рно тя́ при́сно блажа́щим.
Уже́ Христу́ приближа́яся я́снше и чи́стше, помяни́ ве́рою тя́ помина́ющих, Иоанни́кие, грехо́в проще́ние на́м прося́, и неду́гов все́х избавле́ния, и небе́снаго Ца́рствия селе́ние.
Богоро́дичен: Просвети́, Чи́стая, души́ моея́ о́чи, Све́т ро́ждшая, да не пости́гнет мя́ грехо́вная тма́ тяжча́йшая, ниже́ глубина́ покры́ет мя́ отча́яния, но Ты́ мя спаси́ и окорми́ ко приста́нищу Боже́ственнаго хоте́ния.
Свети́лен.
Благода́ть преизбы́сть Бо́жия в души́ твое́й, му́дре Иоанни́кие, безпло́тно живу́ща. Те́м чту́щия тя́ страсте́й изба́ви те́мных облако́в, к ти́хому приста́нищу вводя́ и отгоня́я полки́ де́монския.
Богоро́дичен: Сотвори́ и́стинно с Тобо́ю вели́чия Сы́н предве́чный О́тчим сове́том: Жи́знь бо нетле́нную без стра́сти родила́ еси́ и пребыла́ еси́ я́коже пре́жде рождества́, ма́терских избе́гши боле́зней, и Де́ва, па́ки по рождестве́ пребы́вши Де́ва.