Канон святому великомученику Димитрию Солунскому (второй)
Память: 8 ноября (26 октября)
Глас 8.
Припев: Святы́й великому́чениче Дими́трие, моли́ Бо́га о на́с.
Пе́снь 1.
Ирмо́с: Колесницегони́теля фарао́ня погрузи́ чудотворя́й иногда́ Моисе́йский же́зл, крестообра́зно порази́в и раздели́в мо́ре, Изра́иля же беглеца́, пешехо́дца спасе́, пе́снь Бо́гови воспева́юща.
Ми́ра благово́нна и че́стна, Дими́трие, отве́рзеный исто́чниче, страсте́й скве́рны се́рдце мое́ омы́й, и доброде́телей дея́нием благово́ние мя́ показа́в Христо́во, у́м мо́й облагода́тстви, благода́ти твоя́ боже́ственныя пе́ти.
Воды́ живы́я ре́ки истека́ти от чре́ва ве́рных, Сло́во Бо́жие глаго́лет. Те́мже твоего́ пролива́ются ми́ра исто́чницы приснотеку́щии, и́хже струи́ веселя́т Бо́жий гра́д, сла́вящий му́ченическое дерзнове́ние твое́.
Же́зл у́бо дре́вле Моисе́ев, уда́рив ка́мень в земли́ пусты́нней, отве́рзе струи́ ре́к многоте́чныя; те́ло же твое́, Дими́трие, прободе́нное копие́м, ми́ра исто́чник показа́, но́ваго Изра́иля прохлажда́ющее.
Я́же у́бо и́маши воздая́ния, Дими́трие, му́ченических твои́х я́зв, ниже́ о́ко ви́де, ниже́ у́хо слы́ша; ны́не же ми́ра мо́ре, воздая́ния чистоты́ пролива́еши ми́ра конце́м, стра́сти ду́ш очища́ющее.
Богоро́дичен: Пренескве́рно прия́телище, Всечи́стая, Сло́во обре́т Тя́ Бо́жие, в Твоя́ всели́ся ложесна́: и е́же из Тебе́ прия́тие пома́зав Свои́м Божество́м, Еди́н про́йде от двою́, и истоще́нное ми́ро нарече́ся, Христо́с бо Бо́г же и Челове́к.
Пе́снь 3.
Ирмо́с: Небе́снаго кру́га Верхотво́рче, Го́споди, и Це́ркве Зижди́телю, Ты́ мене́ утверди́ в любви́ Твое́й, жела́ний кра́ю, ве́рных утвержде́ние, еди́не Человеколю́бче.
Роди́вся с небе́с от Бо́га, бы́л еси́ Боже́ственных бла́г насле́дник, сы́н нарица́емь, снасле́дник Христо́в, ца́рствуеши же с Ни́м, ми́ро бо о́браз сего́, Дими́трие.
Вкорени́вся, я́коже дре́во Дави́дски, сла́вне, при исхо́дищах во́д, вели́к возда́л еси́ муче́ния пло́д и ны́не исто́чник показа́лся еси́ ми́ра, проходя́щ, земли́ концы́.
Поче́рп благода́ть Христо́ву, ребра́ с Кро́вию источи́вшаго во́ду, кро́вь излия́л еси́ твою́, Его́ ра́ди пробо́дся; и ны́не, я́ко во́ду, пролива́еши сердца́м благово́нное ми́ро, Дими́трие.
Богоро́дичен: Свяще́ннии Твои́ сосу́ди душе́внии, Пречи́стая, по́лны арома́т и ми́ра Боже́ственнаго Ду́ха, наше́дшаго на Тя́, и́бо Бо́га ро́ждши, ве́рныя измени́ла еси́ от злово́ния страсте́й.
Седа́лен му́ченика, гла́с 4.
Я́ко до́блему страда́льцу и во́ину кре́пку всецарю́ющаго Христа́, взыва́ем псало́мски: ра́дуйся, му́чеников украше́ние и ле́пота; ра́дуйся, све́тлая Це́ркве звездо́ и стено́, и приста́нище прибега́ющих к тебе́, великому́чениче сла́вне Дими́трие, тя́ пою́щия спаса́й от вся́каго вре́да чужда́го и озлобле́ния вся́.
Пе́снь 4.
Ирмо́с: Ты́ моя́ кре́пость, Го́споди, Ты́ моя́ и си́ла, Ты́ мо́й Бо́г, Ты́ мое́ ра́дование, не оста́вль не́дра О́тча, и на́шу нищету́ посети́в. Те́м с проро́ком Авваку́мом зову́ Ти́: си́ле Твое́й сла́ва, Человеколю́бче.
Скве́рну вся́ку отве́рг рожде́ния, ба́нею порожде́ния, чистоту́, яви́лся еси́, соблюда́я да́же до кончи́ны. Те́мже Христо́с тебе́, Дими́трие, есте́ственную вла́гу претворя́ет в ми́ро, я́коже и во́ду в вино́ преложи́.
Я́коже огня́ естество́ всему́ преподае́тся, це́лу спаса́ющ си́лу, та́ко твое́ ми́ро, страда́льче, все́ми у́бо почерпа́ется, оба́че же пребыва́ет неума́лено. Те́мже ны́не благоче́ствующии, покланя́ющеся, пое́м Бо́га, И́же благода́ть тебе́ даде́.
Кто́ слы́шаны Твоя́ хвалы́ сотвори́т, Христе́ Сло́ве, ви́дя Твоя́ благода́ти, я́же страда́льцем Твои́м по́дал еси́? Дими́трия бо се́ ми́ро му́ченика, я́ко исто́чник, у́бо истека́ет, благово́ние же ды́шет и разоря́ет зо́л омраче́ние.
Напая́ше у́бо исто́чник, от земли́ восходя́щий, пе́рвее, не́же одожди́ти все́ сея́ лице́, ты́ же сокры́вся, му́чениче, под зе́млю, исто́чник яви́лся еси́ благово́нна ми́ра, Дими́трие; ко́пий бо мно́жество отверзо́ша жи́лы и ны́не ми́ра напоя́еши концы́.
Богоро́дичен: Неве́сту Бо́жию Тя́ и Ма́терь ве́мы, Богоро́дице, Тебе́ бо, я́ко миродохнове́нный ши́пок, обре́т Сло́во Бо́жие, цвету́щ во удо́ле смире́ннем челове́честве, возжеле́ Твоея́ добро́ты, из Тебе́ Плотоно́сец проше́д, ве́рныя облагово́нствоваше.
Пе́снь 5.
Ирмо́с: Вску́ю мя́ отри́нул еси́ от лица́ Твоего́, Све́те незаходи́мый, и покры́ла мя́ е́сть чужда́я тма́ окая́ннаго? Но обрати́ мя́, и к све́ту за́поведей Твои́х пути́ моя́ напра́ви, молю́ся.
Бы́л еси́ прия́телище с небе́с Снизше́дшаго за ми́лость, я́коже дождя́ или́ ка́пли, ка́плющия кро́тко, упои́л еси́ та́инственными дарова́нии и ны́не из гро́ба ми́ра исто́чник то́чиши, Дими́трие.
Страда́льцем, я́коже зако́н, вся́кия мирски́я обнажи́вся любве́, упита́лся еси́, му́чениче, еле́ем благода́тей Ду́ха. Победи́в же тмы́ нача́ла, мзду́ прия́л еси́ точи́ти ми́ро сладково́нное, Дими́трие.
Ши́пок яви́лся еси́, процветы́й вну́трь злачника́ Госпо́дня, Дими́трие, обагре́н кро́вию муче́ния и ра́нами сече́ний, и боле́зньми страда́льческими, и разжже́нием пе́щи, и ны́не ми́ро источа́еши приснотеку́щее.
Се́ па́ки зри́тся боже́ственный ковче́г — хра́м му́ченика, иде́же све́щник вну́трь — гро́б, нося́й ми́ро и еле́й, его́же о́крест взыгра́им духо́вно, и лику́юще, восхва́лим вели́каго Дими́трия.
Но́вый я́коже Илия́, ре́вностию уя́звлен Христо́вы любве́, царя́ облича́еши и тебе́ сама́го предае́ши на сме́рть. Оба́че живе́ши, и еще́ ми́ра исто́чник показа́в гро́б, я́коже скуде́льник еле́я неистоще́н.
Богоро́дичен: Напису́ет Твое́, Де́во, дре́вле та́инство, поя́ пра́отец Тво́й: Царе́вы Дще́ре сла́ва вся́ внутрьу́ду. И́же и Тя́ просла́вив, я́ко Блаже́нную челове́ком. Ра́дуйся, ми́ра всего́ воззва́ние.
Пе́снь 6.
Ирмо́с: Очи́сти мя́, Спа́се, мно́га бо беззако́ния моя́, и из глубины́ зо́л возведи́, молю́ся, к Тебе́ бо возопи́х, и услы́ши мя́, Бо́же спасе́ния моего́.
Процве́л еси́ духо́вно, я́коже ма́слина плодови́тая, и копиено́сными рука́ми ну́ждно изгнете́ся. Ве́рных же утеша́еши, ми́ро ны́не точа́ из боже́ственнаго гро́ба твоего́, Дими́трие.
Пчелы́ о́бразом тебе́ сама́го де́лателя вся́кия показа́л еси́ боготво́рныя доброде́тели, ду́шу, блаже́нне, непоро́чну, я́ко со́тову телеси́, соблюда́я, и ми́ро ны́не источа́еши, услажда́ющее ду́ши.
Возлюби́л еси́ от души́ Христа́, и Сему́ после́довал еси́ к ми́ру благово́ния, и Сего́ причасти́лся еси́ срастворе́нием лу́чшим. И ны́не ми́ра струи́ то́чиши непреста́нныя, Дими́трие.
Ка́пли страда́льческих на зе́млю крове́й твои́х ка́плюще, благово́ния исто́чник ми́ра ту́ю соде́лаша. И ны́не сие́ непреста́нно почерпа́ющим источа́еши, Дими́трие.
По́том твои́х, му́дре, крове́й облия́н, я́коже и́н но́вый исто́чник ре́чно, тре́бующим бога́тно подае́ши во исцеле́ние твое́ ми́ро, блаже́нне, усе́рдно приходя́щим.
Богоро́дичен: Зря́ще златови́дный све́та Све́щник неугаси́мый, мно́жеством грехо́в ду́ши омрачи́вшии, присту́пим: дае́т бо просвеще́ние и вся́кое отгоня́ет омраче́ние.
Конда́к му́ченика, гла́с 2:
Крове́й твои́х струя́ми, Дими́трие, Це́рковь Бо́г обагри́, да́вый тебе́ кре́пость непобеди́мую и соблюда́я гра́д тво́й невреди́мь: того́ бо еси́ утвержде́ние.
И́кос:
Сего́ вели́каго вси́ воспои́м, соше́дшеся ве́рою, я́ко ору́жника Христо́ва и му́ченика, Дими́трия, в пе́снех и пе́ниих совзыва́юще Влады́це и Зижди́телю вселе́нныя: изба́ви ны́ тру́са и ну́жды, Человеколю́бче, моли́твами Богоро́дицы и все́х святы́х му́чеников Твои́х. На Тя́ бо вси́ наде́емся изба́витися бе́д и скорбе́й: Ты́ бо еси́ на́ше утвержде́ние.
Пе́снь 7.
Ирмо́с: О́троцы евре́йстии в пещи́ попра́ша пла́мень дерзнове́нно и на ро́су о́гнь преложи́ша, вопию́ще: благослове́н еси́, Го́споди Бо́же, во ве́ки.
Во́ду почерпсти́ Иса́ия жа́ждущим, Дими́трие, предповелева́ет. А́ще бы ви́дел тво́й гро́б, возопи́л бы вся́ко: ми́ра исто́чнику приходи́те и почерпи́те спасе́ние.
Земли́ у́бо поро́д бы́л еси́, всели́лся же еси́ в земли́ кро́тких, иде́же вода́ сла́дости; ея́же напи́вся в сы́тость, ми́ра исто́чник при́сный ны́не, Дими́трие, пролива́еши.
Возра́сл еси́, я́ко розга́ в виногра́де, пребыва́я неотсе́чен Бо́гу и совокупле́н. И Сего́ испо́лнився ту́ка неизрече́ннаго, ми́ро, я́ко струи́, все́м ны́не, Дими́трие, то́чиши.
О, но́вых твои́х боре́ний! О, стра́нных му́ченических страда́ний! Твоя́ бо по́ты, за Него́ пролия́нныя, блаже́нне, Христо́с прии́м, исто́чник ми́ра тя́ показу́ет.
Струю́ ми́ра твоего́ пролива́я, ве́лию пучи́ну просте́рл еси́ чуде́с, и ду́ш и теле́с неду́ги потопля́еши, и напа́стей, Дими́трие, вся́ку бу́рю успову́я.
Богоро́дичен: Млеко́м пита́ла еси́, Де́во, Плотоно́сца, Твоего́ Бо́га рожде́ннаго, я́ко да боле́знь Ада́мову су́щую во а́де облегчи́т, от дре́ва сне́дша зна́ния, и за́поведи преслу́шавша.
Пе́снь 8.
Ирмо́с: Седмери́цею пе́щь халде́йский мучи́тель богочести́вым неи́стовно разжже́, си́лою же лу́чшею спасе́ны сия́ ви́дев, Творцу́ и Изба́вителю вопия́ше: о́троцы, благослови́те, свяще́нницы, воспо́йте, лю́дие, превозноси́те во вся́ ве́ки.
Да Бо́г явле́нна сотвори́т тя́ су́щим в ми́ре, Дими́трие, негаси́му свещу́ душе́вную сохра́нша, еле́ем дея́ний умаще́ну всегда́, и я́ко черто́га, тебе́ отверзо́шася две́ри, приснотеку́щ исто́чник тя́ ми́ра боже́ственнаго показу́ет, возме́здие чистоты́ сию́ дая́ благода́ть.
Не из крове́й, я́коже рече́ честно́е Ева́нгелие, ниже́ из по́хоти пло́ти, Дими́трие, Бо́гом же роди́лся еси́, Воплоще́ннаго почита́я Бо́га: кро́вь же усе́рдно Того́ ра́ди твою́ истощи́в, восприя́л еси́ свы́ше чуде́сную благода́ть, источа́еши боже́ственное ми́ро, ду́ши благоуха́яй.
Ты́ ле́ствица яви́лся еси́ одушевле́нная, на земли́ у́бо утвержде́нная стопа́ми пло́ти, до небе́с же дося́жущая, Бо́гом бо обогати́лся еси́, утвержде́нным, му́чениче, в тебе́. Сто́лп же яви́вся, пома́зан еле́ем по́двигов муче́ния, и ны́не источа́еши ве́рою приступа́ющим исто́чник боже́ственнаго ми́ра.
Тя́ реку́ прописа́ Бо́жию наводне́ну, поя́ Дави́д проро́чески, Дими́трие: се́ бо неистоща́емо прихожде́ние ми́ра твоего́. Те́м и мно́жество ре́к, наводня́ющеся, гла́сы своя́ возвыша́ют, рука́ми же пле́щут в сла́ву си́ми все́ми просла́вльшаго тя́ Бо́га.
Госпо́дь Еди́н Трисвяты́й, Ты́, Бо́же Всемо́щнейше, Его́же богосло́вствуяй страда́лец Дими́трий в темни́це заключа́ется, и с скорпи́ею чу́вственною зми́я умори́в мы́сленнаго, и горды́ню Ли́еву низложи́в чрез Не́стора боже́ственнаго, копие́м пробода́ется, и ми́ро ны́не из гро́ба то́чит.
Богоро́дичен: За Ада́ма — Госпо́дь, за Е́ву — Ты́, Всечи́стая, Гаврии́л же — за льсти́внаго зми́я, Кре́ст же — за дре́во, вертогра́д гро́ба — вме́сто Еде́ма, ра́дуйся — вме́сто печа́ли, копие́ — вме́сто пла́меннаго ору́жия, и багряни́ца — вме́сто смоко́внаго ли́ствия: Тя́ у́бо пое́м, Отрокови́це, я́ко все́х вино́вну.
Пе́снь 9.
Ирмо́с: Ужасе́ся о се́м не́бо, и земли́ удиви́шася концы́, я́ко Бо́г яви́ся челове́ком пло́тски, и чре́во Твое́ бы́сть простра́ннейшее небе́с. Те́м Тя́, Богоро́дицу, А́нгелов и челове́к чинонача́лия велича́ют.
Прие́м тво́й алава́стр душе́вный, доброде́телей боже́ственнаго ми́ра испо́лнен, име́я же Христа́, прекло́нша тебе́, му́чениче, главу́, я́ко упоко́ившася жития́ твоего́ све́тлостию чистоты́. Те́м ублажи́лся еси́ и благода́ти испо́лнился еси́, мироточи́ти ми́ра конце́м.
Се́ ожида́ющих тя́ воздая́ний неизрече́нных све́тлая проображе́ния, се́ исто́чник ми́ра приснотеку́щаго, о страда́льче! Бо́гу у́бо предстоя́ со дерзнове́нием му́ченическим, Импера́тору на́шему испроси́ на враги́ побе́ду, и ца́рства коне́ц неотъе́млемь.
О́бразом Креста́ Победотво́рца победи́л еси́ Ли́ево суровство́, и победи́теля Не́стора, и сострада́льца поста́вив. И ны́не вся́к язы́к ва́рварский рабо́тен покори́ Импера́тору на́шему, соде́йствуя, сво́инствуя, укрепля́я, велича́яй земны́я концы́ Дими́трие.
Те́плою от се́рдца любо́вию к твоему́ честно́му ковче́гу прибега́ющия, му́чениче Христо́в, ми́ро пролива́ющему река́ми, твои́ми моли́твами изба́ви де́л душетле́нных и пото́па страсте́й злосмра́дия; обоня́ния же покажи́ сия́ Го́споду благово́ннейша.
Де́нь ра́дости духо́вныя соверша́ем, Дими́трие, ви́дяще ми́ра твоего́ непреста́нно точа́щ исто́чник. Ты́ же страсте́й омраче́ние разоря́я, я́ко боже́ственнаго испо́лнен све́та, я́ко во дни́ дава́й ходи́ти благообра́зно, Бо́жий же ви́дети Све́т непристу́пный.
Богоро́дичен: Ты́, Всечи́стая, злата́я голуби́ца еси́, я́ко суче́ц ма́сличный, нося́щая Сло́во Бо́жие, пома́завшее пло́ть Свою́ еле́ем Божества́. Его́же в се́рдцы, я́ко ковче́г, прие́м страда́лец, из гро́ба ми́ро то́чит, и умаща́ет ве́рных ли́ца.
Свети́лен.
Кресто́м вооружи́л еси́ Не́стора, чрез о́наго Ли́еву разори́в горды́ню, Дими́трие, на три́знищи, я́коже Христо́с, отверза́еши копие́м ре́бра твоя́, и́миже ста́до твое́ храни́.