Канон святому великомученику Иоанну Новому, Сочавскому
Память: 15 (2) июня
Глас 4.
Припев: Святы́й великому́чениче Иоáнне, моли́ Бо́га о на́с.
Пе́снь 1.
Ирмо́с: Отве́рзу уста́ моя́, и напо́лнятся Ду́ха, и сло́во отры́гну Цари́це Ма́тери, и явлю́ся, све́тло торжеству́я, и воспою́, ра́дуяся, Тоя́ чудеса́.
Новоявле́н му́ченик, блаже́нне Иоа́нне, вселе́нней напосле́док яви́лся еси́, те́мже ми́ пода́ждь сло́во твое́ю благода́тию, твоя́ по́двиги воспе́ти по достоя́нию.
Очи́ма мы́сленныма, предстоя́ на суди́щи, му́чеников зре́л еси́ честно́е сосло́вие, тебе́ призыва́ющих ра́достно, Иоа́нне, и подо́бными венцы́ украша́ющих.
Во́инством досточу́дным твоего́ сопротивле́ния побе́дная прия́хом на мучи́теля естеству́: соверше́нне бо посра́млен бы́в, не ктому́ мучи́тельская дерза́ти начина́ет.
Оде́явся в броня́ испове́дания ве́ры и шле́м возложи́в благода́ти, светле́йший язы́ком же, Иоа́нне, боговеща́нным и честны́м, я́коже мече́м, ссе́кл еси́ безу́мнаго епа́рха.
Богоро́дичен: Гора́ превысо́кая, ю́же ви́де Дании́л, ка́мень от горы́ же отсече́ся му́жеску руку́ кроме́, Тебе́ прообразова́, Богоро́дице: без му́жа бо на́м пло́тию родила́ еси́ Емману́ила.
Пе́снь 3.
Ирмо́с: Твоя́ песносло́вцы, Богоро́дице, живы́й и незави́стный Исто́чниче, ли́к Себе́ совоку́пльшия, духо́вно утверди́, в боже́ственней Твое́й сла́ве, венце́в сла́вы сподо́би.
Му́ками, я́ко зла́то честно́е, искуси́лся еси́, страда́льче сла́вне, и Царю́ си́л прине́слся еси́, всепло́дие словеси́ и́стинно, вме́сто огня́ олта́рнаго мече́м истне́емо.
О Влады́це пе́рвее и Го́споде не насы́тишася иуде́е законопресту́пнии и пророкоуби́йственнии, но и Того́ му́ченика влачи́ма неми́лостивно, от слу́г нече́стия теку́ще закла́ху.
Епа́рх се́ти простира́ше словесы́ ласка́тельными к ловле́нию страда́льца прему́драго. Но о́н вопия́ше к нему́: преста́ни на мно́зе буесло́вя, а́з бо тва́ри не поклоню́ся, па́че Созда́вшаго.
Ма́слина плодови́тая в це́ркви Жива́го Бо́га твои́х моще́й ра́ка ны́не яви́ся, от нея́же обира́ем разли́чная неду́гов исцеле́ния, и́же тобо́ю обога́щшиися и чудесы́ твои́ми крася́щиися.
Богоро́дичен: Рече́ боже́ственный Иезеки́иль: и бу́дет две́рь затворе́на. И сие́ на Тебе́ испо́лнися, Влады́чице: вни́де бо несказа́нно в Тя́ О́тчее Сло́во и ми́ру яви́ся Плотоно́сец из Тебе́, Де́во, сохрани́в Тя́ во обои́х.
Седа́лен, гла́с 8.
Прему́дрости рачи́тель бы́в, сокро́вище доброде́телей, отону́дуже и поче́рпл еси́ боже́ственная разуме́ния. Те́мже и, вре́мени призва́вшу, к подвиго́м усе́рдно совле́клся еси́, прие́мля му́ченическия ра́ны, пло́ти содробле́ние и крове́й истоща́ние, и ны́не живе́ши в неизрече́нне све́те с му́ченики. Сего́ ра́ди вопие́м ти́: моли́ Христа́ Бо́га грехо́в оставле́ние дарова́ти покланя́ющимся ве́рою святы́м моще́м твои́м.
Богоро́дичен: Помышля́ю су́д и бою́ся, испыта́ния трепе́щу стра́шнаго и ужаса́юся му́ки и огня́ боле́зни, тмы́ же и та́ртара. Увы́, что́ сотворю́? Сту́д ка́ко претерплю́, егда́ кни́ги разгну́тся и дея́ния облича́тся? Сего́ ра́ди припа́даю Ти́, Богоро́дице Пречи́стая: предста́ни ми́ тогда́, ну́жды о́ныя изыма́ющи, Тебе́ бо и́мам прибе́жище, Влады́чице.
Пе́снь 4.
Ирмо́с: Седя́й в сла́ве на Престо́ле Божества́ во о́блаце ле́гце, прии́де Иису́с Пребоже́ственный, Нетле́нною Дла́нию и спасе́ зову́щия: сла́ва, Христе́, си́ле Твое́й.
У́дица льсти́вая язы́к бя́ше мучи́теля, вра́жиими подви́жимь ко́зньми, преложи́ти великоду́шнаго спеша́щь, но безде́лен обличи́ся, страда́льцу в ра́дости зову́щу: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.
Что́ ми мно́гая словеса́ и обеща́ния тле́емая, я́же безу́мне предлага́еши? — Иоа́нн к мучи́телю вопия́ше, — сия́ вся́ мне́ же́лчи горча́йша, сла́достно взыва́ющу: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.
Егда́ ра́ны мно́жайшия на мои́х процвету́т пло́тех, тогда́ венце́м светле́йшим упова́ю сподо́битися, — страда́лец к пе́рсу глаго́лаше, — не косни́ про́чее, о злому́дренне, а́з бо вопию́: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.
Ника́коже тебе́ послу́шаю, к па́губе привлача́ща, — огнеслужи́телю Иоа́нн веща́ше. — Умру́ же па́че усе́рдно за Уме́ршаго мене́ ра́ди и с му́ченики све́тло вопию́: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.
Богоро́дичен: Изобразова́ше в Чермне́м проше́ствие дре́вле Изра́илево безму́жное Твое́ рождество́, Всецари́це: я́коже бо о́н тогда́ про́йде немо́кренно, та́ко и Христо́с безсе́менно от Твои́х пречи́стых крове́й произы́де, Де́во.
Пе́снь 5.
Ирмо́с: Ужасо́шася вся́ческая о Боже́ственней сла́ве Твое́й: Ты́ бо, неискусобра́чная Де́во, име́ла еси́ во утро́бе над все́ми Бо́га, и родила́ еси́ Безле́тнаго Сы́на, все́м, воспева́ющим Тя́, ми́р подава́ющая.
Изнемого́ша бию́ще слуги́ страстоте́рпческия пло́ти, утруди́ся и мучи́тель томле́ния изыску́я: но о́н до́блественне терпя́ше, красу́яся ра́нами, я́же за любо́вь подъя́т Го́спода своего́.
Ко́ль стра́шно же и сла́вно о Христе́ сопротивле́ние твое́, ему́же у́бо почуди́шася племена́, обре́тшаяся на по́двизе, и похвали́ша терпе́ние, пе́рсы же посрами́шася со иуде́и, студо́м обо́лкшеся.
О́крест стоя́ху мно́жества, зря́ще быва́емое, сла́вне, и мучи́тель председя́ше, тебе́ приобрести́ наде́яся, но погреши́ безу́мный тща́ния, всу́е претя́ непристра́шному и вотще́ бия́ адама́нта.
Епа́рха злочести́ваго безу́мному веле́нию руга́яся, боже́ственный Иоа́нн, пре́лесть облича́ше пе́рсския горды́ни: со́лнцу, глаго́ля, не поклоню́ся, тва́ри су́щи, челове́ком рабо́тающей, бо́льшему ру́к Бо́жиих созда́нию.
Богоро́дичен: Горе́ бя́ше соприсносу́щен, Отцу́ и Бо́гу, Бо́г Сло́во и с на́ми Бо́г и Челове́к, Богоро́дице, Тобо́ю соше́д к на́шему смире́нию, свобожда́я от кля́твы пра́дедния: Тебе́ бо ви́де патриа́рх Иа́ков ле́ствицу небе́сную.
Пе́снь 6.
Ирмо́с: Боже́ственное сие́ и всечестно́е соверша́юще пра́зднество, богому́дрии, Богома́тере, прииди́те, рука́ми воспле́щим, от Нея́ ро́ждшагося Бо́га сла́вим.
Ника́коже поколеба́ша столпа́ благоче́стия свире́пство повелева́ющаго, ниже́ па́лицами бие́ния, но ни ра́ны, ни сме́рть ну́жднейшая.
О́ку херуви́мску ума́ твоего́ чистота́ уподо́бися: до́ле бо му́жески терпе́л еси́ муче́ния, и горе́ предстоя́л еси́ Влады́це, И́же посла́ тебе́ вене́ц победи́тельный.
Взыгра́шася све́тло му́ченичестии тогда́ ли́кове, ви́девше твое́ дерзнове́ние, и, прини́кше ку́пно со а́нгелы, неви́димо укрепля́ху тя́ в по́двизе.
У́жа желе́зная Иоа́нн, страда́лец изя́щный, зла́та ого́рлия вменя́ше я́, и я́же от иуде́й ка́меней мета́ния, — степе́ни к небе́сному ше́ствию.
Богоро́дичен: Обра́зне руно́ Гедео́н прия́т ороше́но, Твое́ предвозвеща́я чу́до: сни́де бо, я́ко до́ждь на руно́, Богоро́дице, Еди́ный от Тро́ицы во утро́бу Твою́, воплоща́емь.
Конда́к, гла́с 4.
Морску́ю пла́вая пучи́ну ку́плею, от восто́ка тща́лся еси́ к се́веру, но Бо́гу призва́вшу тя́, я́коже Матфе́й мы́тницу, ты́ же ку́плю оста́вль, и Тому́ после́довал еси́ кро́вию муче́ния, вре́менными искупи́в непроходи́мая, и вене́ц прия́л еси́ непобеди́мый.
И́кос:
Прему́дрый Зижди́тель и Влады́ка, и Господи́н виногра́да мы́сленнаго, я́коже пресвяты́ми Свои́ми усты́ во при́тчи виногра́да глаго́лет: я́ко во единиина́десять ча́с де́лавшим подо́бную даде́ це́ну, я́коже и от пе́рваго де́лавшим. Ны́не де́лы извести́ в при́тчи кры́емое, Иоа́нна показа́в све́тла му́ченика, на са́мый уже́ после́док ле́тным ты́сящам, подо́бно пе́рвым страда́льцем просла́ви нетле́нием и исцеле́ния да́ром: вре́менными бо искупи́в непроходи́мая, и вене́ц но́сит непобеди́мый.
Пе́снь 7.
Ирмо́с: Не послужи́ша тва́ри богому́дрии, па́че Созда́вшаго, но, о́гненное преще́ние му́жески попра́вше, ра́довахуся, пою́ще: препе́тый отце́в Госпо́дь и Бо́г, благослове́н еси́.
Приноси́мая ти́ страда́ния, Иоа́нне досточу́дне, младе́нец стреля́ния му́жески вменя́л еси́, ра́достно поя́: препе́тый отце́в Госпо́дь и Бо́г, благослове́н еси́.
Ру́ку ча́сто простира́я к мучи́телю, Иоа́нн глаго́лаше: что́ всу́е труди́шися, безсту́дне? му́ки бо творя́ мне́ — пестра́ одея́ния, и сме́рть — вене́ц безсме́ртия.
И́стинен а́з му́ченик и́стиннаго Христа́ Бо́га на́шего, — страда́лец взыва́ше, — влаче́ния бо цве́ты благово́нны вменя́ю и кро́вныя струи́ — ба́ню креще́ния.
Но́щь от мене́ су́дится житие́ е́же во пло́ти, — Иоа́нн любому́дрствоваше, — ско́ро у́бо про́чее пло́ти разреши́ мя соу́за, да я́же со Христо́м жи́знь насле́дую.
Богоро́дичен: Ри́торствующий язы́к безгла́сен и недви́жимь, и́же о Тебе́ зри́м, Богора́дованная: не и́мать бо пости́гнути непостижи́маго зача́тия неизрече́нное рожде́ние.
Пе́снь 8.
Ирмо́с: О́троки благочести́выя в пещи́ Рождество́ Богоро́дичо спасло́ е́сть, тогда́ у́бо образу́емое, ны́не же де́йствуемое, вселе́нную всю́ воздвиза́ет пе́ти Тебе́: Го́спода по́йте, дела́, и превозноси́те Его́ во вся́ ве́ки.
Ублажи́ша тя́ цари́, благослови́ша тя́ святи́тели, слы́шаще твое́ му́жественное терпе́ние и ко Христу́ хода́тая стяжа́вше тя́. И ны́не приходя́ще, честны́м твои́м моще́м покланя́ются.
Шата́шася иногда́ язы́цы с людьми́ законопресту́пными, на Христа́ и Го́спода поуча́ющеся тще́тная, и ны́не собра́шася, пе́рсы у́бо Иоа́нна влача́ще, иуде́и же закала́юще.
Я́т бы́сть тобо́ю, и удержа́н, и до конца́ низложе́н зми́й безпло́тный во пло́ти твои́м терпе́нием. И того́ кре́пость угасе́ и лю́тое мучи́тельство, Христу́ в пло́ть обо́лкшуся.
Хваля́ся я́звами Христо́выми, к ве́чным восте́кл еси́ оби́телем, в багряни́цу оде́ян, му́чениче, от крове́й твои́х обагре́ную, и све́тло Царю́ си́л предстои́ши, с му́ченики лику́я.
Богоро́дичен: Иса́ии у́гль дре́вле по́слан бы́сть, клеща́ми носи́м от Серафи́ма, каса́ющся тому́ и грехи́ оставля́ющь. Клеща́ же Ты́ еси́, Де́во, боже́ственный У́гль носи́вшая во оставле́ние грехо́в челове́честву.
Пе́снь 9.
Ирмо́с: Вся́к земноро́дный да взыгра́ется, Ду́хом просвеща́емь, да торжеству́ет же безпло́тных умо́в естество́, почита́ющее свяще́нное торжество́ Богома́тере, и да вопие́т: ра́дуйся, Всеблаже́нная Богоро́дице, Чи́стая Присноде́во.
Во́ин и́стинный Христо́ва пропове́дания бы́л еси́, Иоа́нне, и ле́сти потреби́тель безбо́жия. Те́мже и ны́не моли́твами твои́ми потреби́ ва́рварское воста́ние, во́инству на́шему под но́ги сие́, сла́вне, низлага́я.
А́ще и разсе́яни бы́ша свяще́нныя твоя́ пло́ти, му́дре, а́ще и кро́ви излия́шася, но победи́тельная на тебе́ преидо́ша. Те́м на на́с востаю́щих си́лою твое́ю посрами́ и во́инство на́ше яви́ победи́теля.
Лу́к сокруши́ нечести́вых, во́ине непобеди́ме, непра́ведно дви́жимый на твое́ достоя́ние, е́же себе́ избра́л еси́, возлюби́в, и оте́чество на́ше утверди́, да и мы́ ти́хо и ми́рно препрово́дим жи́тельство.
Ю́же жела́хом па́мять светоза́рную твою́ и честну́ю, прия́хом и облобыза́хом, ра́дующеся ду́хом и игра́юще, мо́лимся, блаже́нне: ме́сто сие́ и лю́ди, иде́же изво́ли сла́витися, сохраня́й невре́дно, со оте́чеством на́шим.
Богоро́дичен: Его́же проро́цы провозвести́ша вси́ многообра́зне, воплоща́ема на́с ра́ди, Тобо́ю ви́дехом, Богоро́дице, Бо́га, на́м соверше́нна, избавля́ющаго челове́ки от кля́твы пра́дедния, мы́ же Твои́ми моли́твами ве́чныя гее́нны да изба́вимся.
Свети́лен.
Све́ту невече́рнему предстоя́, блаже́нне, с му́ченическими ли́ки, воспева́ющия тя́ в па́мяти твое́й от искуше́ния спаса́й моли́твами твои́ми.
Богоро́дичен: Незаходи́маго Све́та носи́ло, Присноде́во, просве́щшаго седя́щих во тме́ неве́дения пре́лести, озари́ и на́м, гре́шным, све́т Сы́на Твоего́.