Великий Покаянный канон святого преподобного Андрея Критского — В понедельник первой седмицы Великого поста
Глас 6.
Пе́снь 1.
Ирмо́с: Помо́щник и Покрови́тель бы́сть мне́ во спасе́ние, Се́й мо́й Бо́г, и просла́влю Его́, Бо́г отца́ моего́, и вознесу́ Его́: сла́вно бо просла́вися.
Припе́в: Поми́луй мя́, Бо́же, поми́луй мя́.
Отку́да начну́ пла́кати окая́ннаго моего́ жития́ дея́ний? Ко́е ли положу́ нача́ло, Христе́, ны́нешнему рыда́нию? Но, я́ко благоутро́бен, да́ждь ми́ прегреше́ний оставле́ние.
Гряди́, окая́нная душе́, с пло́тию твое́ю, Зижди́телю все́х испове́ждься, и оста́нися про́чее пре́ждняго безслове́сия, и принеси́ Бо́гу в покая́нии сле́зы.
Первозда́ннаго Ада́ма преступле́нию поревнова́в, позна́х себе́ обнаже́на от Бо́га, и присносу́щнаго Ца́рствия и сла́дости, гре́х ра́ди мои́х.
Увы́ мне́, окая́нная душе́, что́ уподо́билася еси́ пе́рвей Е́ве? Ви́дела бо еси́ зле́, и уязви́лася еси́ го́рце, и косну́лася еси́ дре́ва, и вкуси́ла еси́ де́рзостно безслове́сныя сне́ди.
Вме́сто Е́вы чу́вственныя, мы́сленная ми́ бы́сть Е́ва, — во пло́ти стра́стный по́мысл, — показу́яй сла́дкая, и вкуша́яй при́сно го́рькаго напое́ния.
Досто́йно из Еде́ма изгна́н бы́сть, я́ко не сохрани́в еди́ну Твою́, Спа́се, за́поведь Ада́м. А́з же что́ постражду́, отмета́я всегда́ живо́тная Твоя́ словеса́?
Сла́ва, Тро́ичен: Пресу́щная Тро́ице, во Еди́нице покланя́емая, возьми́ бре́мя от мене́ тя́жкое грехо́вное и, я́ко благоутро́бна, да́ждь ми́ сле́зы умиле́ния.
И ны́не, Богоро́дичен: Богоро́дице, наде́жде и предста́тельство Тебе́ пою́щих, возьми́ бре́мя от мене́ тя́жкое грехо́вное и, я́ко Влады́чица Чи́стая, ка́ющася приими́ мя.
Пе́снь 2.
Ирмо́с: Вонми́, не́бо, и возглаго́лю, и воспою́ Христа́, от Де́вы пло́тию прише́дшаго.
Вонми́, не́бо, — и возглаго́лю; земле́, внуша́й гла́с, ка́ющийся к Бо́гу и воспева́ющий Его́.
Вонми́ ми, Бо́же, Спа́се мо́й, ми́лостивным Твои́м о́ком, и приими́ мое́ те́плое испове́дание.
Согреши́х па́че все́х челове́к, еди́н согреши́х Тебе́, но уще́дри, я́ко Бо́г, Спа́се, творе́ние Твое́.
Вообрази́в мои́х страсте́й безобра́зие, любосла́стными стремле́ньми погуби́х ума́ красоту́.
Бу́ря мя́ злы́х обдержи́т, благоутро́бне Го́споди, но я́ко Петру́, и мне́ ру́ку простри́.
Оскверни́х пло́ти моея́ ри́зу и окаля́х е́же по о́бразу, Спа́се, и по подо́бию.
Омрачи́х душе́вную красоту́, страсте́й сластьми́ и вся́чески ве́сь у́м пе́рсть сотвори́х.
Раздра́х ны́не оде́жду мою́ пе́рвую, ю́же ми́ изтка́ Зижди́тель из нача́ла, и отту́ду лежу́ на́г.
Облеко́хся в раздра́нную ри́зу, ю́же изтка́ ми зми́й сове́том, и стыжду́ся.
Сле́зы блудни́цы, Ще́дре, и а́з предлага́ю: очи́сти мя́, Спа́се, благоутро́бием Твои́м.
Воззре́х на садо́вную красоту́ и прельсти́хся умо́м, и отту́ду лежу́ на́г и срамля́юся.
Де́лаша на хребте́ мое́м вси́ нача́льницы страсте́й, продолжа́юще на мя́ беззако́ние и́х.
Сла́ва, Тро́ичен: Еди́наго Тя́ в Трие́х Ли́цех, Бо́га все́х пою́: Отца́ и Сы́на и Ду́ха Свята́го.
И ны́не, Богоро́дичен: Пречи́стая Богоро́дице Де́во, еди́на Всепе́тая, моли́ приле́жно, во е́же спасти́ся на́м.
Пе́снь 3.
Ирмо́с: На недви́жимем, Христе́, ка́мени за́поведий Твои́х утверди́ мое́ помышле́ние.
О́гнь от Го́спода иногда́ Госпо́дь одожди́в, зе́млю Содо́мскую пре́жде попали́.
На горе́ спаса́йся, душе́, я́коже Ло́т о́ный, и в Сиго́р угонза́й.
Бе́гай запале́ния, о душе́, бе́гай содо́мскаго горе́ния, бе́гай тле́ния Боже́ственнаго пла́мене.
Согреши́х Тебе́ еди́н а́з, согреши́х па́че все́х, Христе́ Спа́се, да не пре́зриши мене́.
Ты́ еси́ Па́стырь до́брый, взыщи́ мене́, а́гнца, и заблу́ждшаго да не пре́зриши мене́.
Ты́ еси́ сла́дкий, Иису́се, Ты́ еси́ Созда́телю мо́й! В Тебе́, Спа́се, оправда́юся.
Испове́даюся Тебе́, Спа́се: согреши́х, согреши́х Ти́, но осла́би, оста́ви ми́, я́ко Благоутро́бен.
Сла́ва, Тро́ичен: О, Тро́ице, Еди́нице, Бо́же! Спаси́ на́с от пре́лести, и искуше́ний, и обстоя́ний.
И ны́не, Богоро́дичен: Ра́дуйся, богоприя́тная Утро́бо; ра́дуйся, Престо́ле Госпо́день; ра́дуйся, Ма́ти Жи́зни на́шея.
Пе́снь 4.
Ирмо́с: Услы́ша проро́к прише́ствие Твое́, Го́споди, и убоя́ся, я́ко хо́щеши от Де́вы роди́тися и челове́ком яви́тися, и глаго́лаше: услы́шах слу́х Тво́й и убоя́хся, сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.
Де́л Твои́х да не пре́зриши, созда́ния Твоего́ да не оста́виши, Правосу́де. А́ще и еди́н согреши́х, я́ко челове́к, па́че вся́каго челове́ка, Человеколю́бче, но и́маши, я́ко Госпо́дь все́х, вла́сть оставля́ти грехи́.
Приближа́ется, душе́, коне́ц, приближа́ется, и неради́ши, ни гото́вишися; вре́мя сокраща́ется, воста́ни, бли́з при две́рех Судия́ е́сть. Я́ко со́ние, я́ко цве́т, вре́мя жития́ тече́т: что́ всу́е мяте́мся?
Воспряни́, о душе́ моя́! Дея́ния твоя́, я́же соде́лала еси́, помышля́й, и сия́ пред лице́ твое́ принеси́, и ка́плю испусти́ сле́з твои́х, рцы́ со дерзнове́нием дея́ния и помышле́ния Христу́, и оправда́йся.
Не бы́сть в житии́ греха́, ни дея́ния, ни зло́бы, ея́же а́з, Спа́се, не согреши́х умо́м, и сло́вом, и произволе́нием, и предложе́нием, и мы́слию, и дея́нием согреши́в, я́ко и́н никто́же когда́.
Отсю́ду и осужде́н бы́х, отсю́ду препре́н бы́х а́з, окая́нный, от своея́ со́вести, ея́же ничто́же в ми́ре ну́жнейше; Судие́, Изба́вителю мо́й и Ве́дче! Пощади́, и изба́ви, и спаси́ мя раба́ Твоего́.
Ле́ствица, ю́же ви́де дре́вле вели́кий в патриа́рсех, указа́ние е́сть, душе́ моя́, де́ятельнаго восхожде́ния, разу́мнаго возше́ствия; а́ще хо́щеши у́бо дея́нием, и ра́зумом, и зре́нием пожи́ти, — обнови́ся.
Зно́й дневны́й претерпе́ лише́ния ра́ди патриа́рх, и мра́з нощны́й понесе́, на вся́к де́нь снабде́ния творя́, пасы́й, тружда́яйся, рабо́таяй, да две́ жене́ сочета́ет.
Жены́ ми две́ разуме́й — дея́ние же и ра́зум в зре́нии: Ли́ю у́бо — дея́ние, я́ко многоча́дную; Рахи́ль же — ра́зум, я́ко многотру́дную, и́бо кроме́ трудо́в, ни дея́ние, ни зре́ние, душе́, испра́вится.
Сла́ва, Тро́ичен: Неразде́льное существо́м, несли́тное Ли́цы, богосло́влю Тя́, Тро́ическое Еди́но Божество́, я́ко единоца́рственное и сопресто́льное. Вопию́ Ти пе́снь вели́кую, в вы́шних трегу́бо песносло́вимую.
И ны́не, Богоро́дичен: И ражда́еши, и де́вствуеши, и пребыва́еши обою́ду естество́м Де́ва: Рожде́йся обновля́ет зако́ны естества́, утро́ба же ражда́ет неражда́ющая. Бо́г иде́же хо́щет, побежда́ется естества́ чи́н, твори́т бо ели́ка хо́щет.
Пе́снь 5.
Ирмо́с: От но́щи у́тренююща, Человеколю́бче, просвети́, молю́ся, и наста́ви и мене́ на повеле́ния Твоя́, и научи́ мя, Спа́се, твори́ти во́лю Твою́.
В нощи́ житие́ мое́ преидо́х при́сно: тма́ бо бы́сть и глубока́ мне́ мгла́ но́щь греха́; но я́ко дне́ сы́на, Спа́се, покажи́ мя.
Руви́ма подража́я, окая́нный а́з, соде́ях беззако́нный и законопресту́пный сове́т на Бо́га Вы́шняго, оскверни́в ло́же мое́, я́ко о́тчее о́н.
Испове́даюся Тебе́, Христе́ Царю́: согреши́х, согреши́х, я́ко пре́жде Ио́сифа бра́тия прода́вшии — чистоты́ пло́д и целому́дрия.
От сро́дников пра́ведная душа́ связа́ся, прода́ся в рабо́ту сла́дкий, во о́браз Госпо́день; ты́ же вся́, душе́, продала́ся еси́ злы́ми твои́ми.
Ио́сифа пра́веднаго и целому́дреннаго ума́ подража́й, окая́нная и неиску́сная душе́, и не оскверня́йся безслове́сными стремле́ньми, при́сно беззако́ннующи.
А́ще и в ро́ве поживе́ иногда́ Ио́сиф, Влады́ко Го́споди, но во о́браз погребе́ния и воста́ния Твоего́. А́з же что́ Тебе́ когда́ сицево́е принесу́?
Сла́ва, Тро́ичен: Тя́, Тро́ице, сла́вим Еди́наго Бо́га: свя́т, свя́т, свя́т еси́, О́тче, Сы́не и Ду́ше, — про́стое Существо́, Еди́нице при́сно покланя́емая.
И ны́не, Богоро́дичен: Из Тебе́ облече́ся в мое́ смеше́ние, нетле́нная, безму́жная Ма́ти Де́во, Бо́г созда́вый ве́ки, и соедини́ Себе́ челове́ческое естество́.
Пе́снь 6.
Ирмо́с: Возопи́х все́м се́рдцем мои́м к Ще́дрому Бо́гу, и услы́ша мя́ от а́да преиспо́дняго, и возведе́ от тли́ живо́т мо́й.
Сле́зы, Спа́се, о́чию мое́ю, и из глубины́ воздыха́ния чи́сте приношу́, вопию́щу се́рдцу: Бо́же, согреши́х Ти́, очи́сти мя́.
Уклони́лася еси́, душе́, от Го́спода твоего́, я́коже Дафа́н и Авиро́н, но — пощади́, — воззови́ из а́да преиспо́дняго, да не про́пасть земна́я тебе́ покры́ет.
Я́ко ю́ница, душе́, разсвире́певшая, уподо́билася еси́ Ефре́му: я́ко се́рна от тене́т сохрани́ житие́, впери́вши дея́нием у́м и зре́нием.
Рука́ на́с Моисе́ова да уве́рит, душе́, ка́ко мо́жет Бо́г прокаже́нное житие́ убели́ти и очи́стити, и не отча́йся сама́ себе́, а́ще и прокаже́нна еси́.
Сла́ва, Тро́ичен: Тро́ица е́смь про́ста, неразде́льна, разде́льна Ли́чне, и Еди́ница е́смь Естество́м соедине́на, — Оте́ц глаго́лет, и Сы́н, и Боже́ственный Ду́х.
И ны́не, Богоро́дичен: Утро́ба Твоя́ Бо́га на́м роди́, воображе́на по на́м. Его́же, я́ко Созда́теля все́х, моли́, Богоро́дице, да моли́твами Твои́ми оправди́мся.
Конда́к, гла́с 6.
Душе́ моя́, душе́ моя́, воста́ни, что́ спи́ши? Коне́ц приближа́ется, и и́маши смути́тися. Воспряни́ у́бо, да пощади́т тя́ Христо́с Бо́г, везде́ сы́й и вся́ исполня́яй.
Пе́снь 7.
Ирмо́с: Согреши́хом, беззако́нновахом, непра́вдовахом пред Тобо́ю, ниже́ соблюдо́хом, ниже́ сотвори́хом, я́коже запове́дал еси́ на́м, но не преда́ждь на́с до конца́, отце́в Бо́же.
Согреши́х, беззако́нновах и отверго́х за́поведь Твою́, я́ко во гресе́х произведо́хся и приложи́х я́звам стру́пы себе́. Но Са́м мя́ поми́луй, я́ко Благоутро́бен, отце́в Бо́же.
Та́йная се́рдца моего́ испове́дах Тебе́, Судии́ моему́, ви́ждь мое́ смире́ние, ви́ждь и ско́рбь мою́, и вонми́ суду́ моему́ ны́не, и Са́м мя́ поми́луй, я́ко Благоутро́бен, отце́в Бо́же.
Сау́л иногда́ я́ко погуби́ отца́ своего́, душе́, осля́та, внеза́пу ца́рство обре́те к прослу́тию. Но блюди́, не забыва́й себе́, ско́тския по́хоти твоя́ произво́ливши па́че Ца́рства Христо́ва.
Дави́д иногда́ богооте́ц, а́ще и согреши́ сугу́бо, душе́ моя́, стрело́ю у́бо устреле́н бы́в прелюбоде́йства, копие́м же плене́н бы́в уби́йства томле́нием, но ты́ сама́ тяжча́йшими де́лы неду́гуеши — самохо́тными стремле́ньми.
Совокупи́ у́бо Дави́д иногда́ беззако́нию беззако́ние: уби́йству же любоде́йство раствори́в, покая́ние сугу́бое показа́ а́бие. Но сама́ ты́ лука́внейшая, душе́, соде́лала еси́, не пока́явшися Бо́гу.
Дави́д иногда́ вообрази́, списа́в, я́ко на ико́не, пе́снь, е́юже дея́ние облича́ет, е́же соде́я, зовы́й: поми́луй мя́, Тебе́ бо еди́ному согреши́х, все́х Бо́гу. Са́м очи́сти мя́!
Сла́ва, Тро́ичен: Тро́ице Про́стая, Неразде́льная, Единосу́щная и Естество́ Еди́но: Све́тове и Све́т, и Свя́та Три́ и Еди́но Свя́то, пое́тся Бо́г Тро́ица. Но воспо́й, просла́ви Живо́т и Животы́, душе́, — все́х Бо́га.
И ны́не, Богоро́дичен: Пое́м Тя́, благослови́м Тя́, покланя́емся Ти́, Богороди́телнице, я́ко Неразде́льныя Тро́ицы породила́ еси́ Еди́наго — Христа́ Бо́га, и Сама́ отве́рзла еси́ на́м, су́щим на земли́, небе́сная.
Пе́снь 8.
Ирмо́с: Его́же во́инства небе́сная сла́вят, и трепе́щут херуви́ми и серафи́ми, вся́ко дыха́ние и тва́рь, по́йте, благослови́те и превозноси́те во вся́ ве́ки.
Согреши́вша, Спа́се, поми́луй, воздви́гни мо́й у́м ко обраще́нию, приими́ мя ка́ющагося, уще́дри вопию́ща: согреши́х Ти́, спаси́; беззако́нновах, поми́луй мя́!
Колесни́чник Илия́, колесни́цею доброде́телей вше́д, я́ко на небеса́, ноша́шеся превы́ше иногда́ от земны́х: сего́ у́бо, душе́ моя́, восхо́д помышля́й.
Елиссе́й иногда́ прие́мь ми́лоть Илиину́, прия́т сугу́бую благода́ть от Го́спода. Ты́ же, о душе́ моя́, сея́ не причасти́лася еси́ благода́ти за невоздержа́ние.
Иорда́нова струя́ пе́рвее ми́лотию Илиино́ю Елиссе́ем ста́ сю́ду и сю́ду. Ты́ же, о душе́ моя́, сея́ не причасти́лася еси́ благода́ти за невоздержа́ние.
Сомани́тида иногда́ пра́веднаго учреди́, о душе́, нра́вом благи́м. Ты́ же не ввела́ еси́ в до́м ни стра́нна, ни пу́тника, те́мже черто́га изри́нешися во́н, рыда́ющи.
Гиези́ев подража́ла еси́, окая́нная, ра́зум скве́рный всегда́, душе́. Его́же сребролю́бие отложи́ поне́ на ста́рость, бе́гай гее́нскаго огня́, отступи́вши злы́х твои́х.
Сла́ва, Тро́ичен: Безнача́льне О́тче, Сы́не собезнача́льне, Уте́шителю благи́й, Ду́ше пра́вый; Сло́ва Бо́жия Роди́телю, Отца́ безнача́льна Сло́ве, Ду́ше живы́й и зи́ждяй, — Тро́ице Еди́нице, поми́луй мя́.
И ны́не, Богоро́дичен: Я́ко от оброще́ния червлени́цы, Пречи́стая, у́мная багряни́ца Емману́илева, вну́трь во чре́ве Твое́м пло́ть истка́ся, те́мже Богоро́дицу вои́стинну Тя́ почита́ем.
Пе́снь 9.
Ирмо́с: Безсе́меннаго зача́тия рождество́ несказа́нное, Ма́тере Безму́жныя нетле́нен Пло́д: Бо́жие бо рожде́ние обновля́ет естества́. Те́мже Тя́ вси́ ро́ди, я́ко Богоневе́стную Ма́терь, правосла́вно велича́ем.
У́м острупи́ся, те́ло оболе́знися, неду́гует ду́х, сло́во изнемо́же, житие́ умертви́ся, коне́ц при две́рех. Те́мже, моя́ окая́нная душе́, что́ сотвори́ши, егда́ прии́дет Судия́ испыта́ти твоя́?
Моисе́ово приведо́х ти́, душе́, миробы́тие и от того́ — все́ заве́тное писа́ние, пове́дающее тебе́ пра́ведныя и непра́ведныя. Я́же вторы́я, о душе́, подража́ла еси́, а не пе́рвыя, в Бо́га согреши́вши.
Зако́н изнемо́же, пра́зднует Ева́нгелие, писа́ние же все́ в тебе́ небреже́но бы́сть: проро́цы изнемого́ша и все́ пра́ведное сло́во. Стру́пы твои́, о душе́, умно́жишася, не су́щу врачу́, исцеля́ющему тя́.
Но́ваго привожду́ ти писа́ния указа́ния, вводя́щая тя́, душе́, ко умиле́нию. Пра́ведным у́бо поревну́й, гре́шных же отвраща́йся, и уми́лостиви Христа́ моли́твами же, и поще́ньми, и чистото́ю, и гове́нием.
Христо́с вочелове́чися, призва́в к покая́нию разбо́йники и блудни́цы. Душе́, пока́йся, две́рь отве́рзеся Ца́рствия уже́, и предвосхища́ют е́ фарисе́е, и мытари́, и прелюбоде́и ка́ющиися.
Христо́с вочелове́чися, пло́ти приобщи́вся ми́, и вся́, ели́ка су́ть естества́, хоте́нием испо́лни, греха́ кроме́, подо́бие тебе́, о душе́, и о́браз предпоказу́я Своего́ снисхожде́ния.
Христо́с волхвы́ спасе́, па́стыри созва́, младе́нец мно́жества показа́ му́ченики, ста́рцы просла́ви и ста́рыя вдови́цы. И́хже не поревнова́ла еси́, душе́, ни дея́нием, ни житию́: но го́ре тебе́, внегда́ бу́деши суди́тися!
Пости́вся Госпо́дь дни́й четы́редесять в пусты́ни, последи́ взалка́, показу́я челове́ческое. Душе́, да не разлени́шися: а́ще тебе́ приложи́тся вра́г, моли́твою же и посто́м от но́г твои́х да отрази́тся.
Сла́ва, Тро́ичен: Отца́ просла́вим, Сы́на превознесе́м, Боже́ственному Ду́ху ве́рно поклони́мся — Тро́ице неразде́льней, Еди́нице по существу́, я́ко Све́ту и Све́том, и Животу́ и Живото́м, животворя́щему и просвеща́ющему концы́.
И ны́не, Богоро́дичен: Гра́д Тво́й сохраня́й, Богороди́тельнице Пречи́стая. В Тебе́ бо се́й ве́рно ца́рствуяй, в Тебе́ и утвержда́ется, и Тобо́ю побежда́яй, побежда́ет вся́кое искуше́ние, и пленя́ет ра́тники, и прохо́дит послуша́ние.
Припе́в: Преподо́бне о́тче Андре́е, моли́ Бо́га о на́с.
Андре́е честны́й и о́тче треблаже́ннейший, па́стырю Кри́тский! Не преста́й моля́ся о воспева́ющих тя́, да изба́вимся вси́ гне́ва, и ско́рби, и тле́ния, и прегреше́ний безме́рных, чту́щии твою́ па́мять ве́рно.