Великий Покаянный канон святого преподобного Андрея Критского — Во вторник первой седмицы Великого поста
Глас 6.
Пе́снь 1.
Ирмо́с: Помо́щник и Покрови́тель бы́сть мне́ во спасе́ние, Се́й мо́й Бо́г, и просла́влю Его́, Бо́г отца́ моего́, и вознесу́ Его́: сла́вно бо просла́вися.
Припе́в: Поми́луй мя́, Бо́же, поми́луй мя́.
Ка́иново преше́д уби́йство, произволе́нием бы́х уби́йца со́вести душе́вней, оживи́в пло́ть и воева́в на ню́ лука́выми мои́ми дея́ньми.
А́велеве, Иису́се, не уподо́бихся пра́вде, да́ра Тебе́ прия́тна не принесо́х когда́, ни де́яния боже́ственна, ни же́ртвы чи́стыя, ни жития́ непоро́чнаго.
Я́ко Ка́ин и мы́, душе́ окая́нная, все́х Соде́телю дея́ния скве́рная, и же́ртву поро́чную, и непотре́бное житие́ принесо́хом вку́пе, те́мже и осуди́хомся.
Бре́ние Зда́тель живосозда́в, вложи́л еси́ мне́ пло́ть, и ко́сти, и дыха́ние, и жи́знь. Но, о Тво́рче мо́й, Изба́вителю мо́й и Судие́, ка́ющася приими́ мя!
Извеща́ю Ти́, Спа́се, грехи́, я́же соде́ях, и души́ и те́ла моего́ я́звы, я́же вну́трь уби́йственнии по́мыслы разбо́йнически на мя́ возложи́ша.
А́ще и согреши́х, Спа́се, но ве́м, я́ко Человеколю́бец еси́: наказу́еши ми́лостивно и милосе́рдствуеши те́пле, слезя́ща зри́ши и притека́еши я́ко оте́ц, призыва́я блу́днаго.
Сла́ва, Тро́ичен: Пресу́щная Тро́ице, во Еди́нице покланя́емая, возьми́ бре́мя от мене́ тя́жкое грехо́вное и, я́ко благоутро́бна, да́ждь ми́ сле́зы умиле́ния.
И ны́не, Богоро́дичен: Богоро́дице, наде́жде и предста́тельство Тебе́ пою́щих, возьми́ бре́мя от мене́ тя́жкое грехо́вное и, я́ко Влады́чица Чи́стая, ка́ющася приими́ мя.
Пе́снь 2.
Ирмо́с: Вонми́, не́бо, и возглаго́лю, и воспою́ Христа́, от Де́вы пло́тию прише́дшаго.
Сшива́ше ко́жныя ри́зы гре́х мне́, обнажи́вый мя́ пе́рвыя боготка́нныя оде́жды.
Обложе́н е́смь одея́нием студа́, я́коже ли́ствием смоко́вным, во обличе́ние мои́х самовла́стных страсте́й.
Оде́яхся в сра́мную ри́зу, и окровавле́нную сту́дно, тече́нием стра́стнаго и любосла́стнаго живота́.
Впадо́х в стра́стную па́губу и в веще́ственную тлю́, и отто́ле доны́не вра́г мне́ досажда́ет.
Любове́щное и любоиме́нное житие́ невоздержа́нием, Спа́се, предпоче́т, ны́не тя́жким бре́менем обложе́н е́смь.
Украси́х плотски́й о́браз скве́рных помышле́ний разли́чным обложе́нием и осужда́юся.
Вне́шним приле́жно благоукраше́нием еди́нем попеко́хся, вну́треннюю презре́в богообра́зную ски́нию.
Погребо́х пе́рваго о́браза добро́ту, Спа́се, страстьми́, ю́же я́ко иногда́ дра́хму, взыска́в обря́щи.
Согреши́х, — я́коже блудни́ца вопию́ Ти́, — еди́н согреши́х Тебе́, я́ко ми́ро приими́, Спа́се, и моя́ сле́зы!
Очи́сти, — я́коже мыта́рь вопию́ Ти́, Спа́се, — очи́сти мя́! Никто́же бо су́щих из Ада́ма, я́коже а́з, согреши́х Тебе́.
Сла́ва, Тро́ичен: Еди́наго Тя́ в Трие́х Ли́цех, Бо́га все́х пою́: Отца́ и Сы́на и Ду́ха Свята́го.
И ны́не, Богоро́дичен: Пречи́стая Богоро́дице Де́во, еди́на Всепе́тая, моли́ приле́жно, во е́же спасти́ся на́м.
Пе́снь 3.
Ирмо́с: Утверди́, Го́споди, на ка́мени за́поведей Твои́х подви́гшееся се́рдце мое́, я́ко еди́н Свя́т еси́ и Госпо́дь.
Исто́чник живота́ стяжа́х — Тебе́, сме́рти Низложи́теля, и вопию́ Ти́ от се́рдца моего́ пре́жде конца́: согреши́х, очи́сти и спаси́ мя́.
Согреши́х, Го́споди, согреши́х Тебе́, очи́сти мя́! Не́сть бо, и́же кто́ согреши́ в челове́цех, его́же не превзыдо́х прегреше́ньми.
При Но́и, Спа́се, блу́дствовавшия подража́х, о́нех насле́дствовав осужде́ние, в пото́пе погруже́ния.
Ха́ма о́наго, душе́, отцеуби́йца, подража́вши, сра́ма не покры́ла еси́ и́скренняго, вспя́ть зря́ возврати́вшися.
Запале́ния, я́коже Ло́т, бе́гай, душе́ моя́, греха́, бе́гай Содо́мы и Гомо́рры, бе́гай пла́мене вся́каго безслове́снаго жела́ния.
Поми́луй, Го́споди, поми́луй мя́, — вопию́ Ти, — егда́ прии́деши со а́нгелы Твои́ми, возда́ти все́м по достоя́нию дея́ний.
Сла́ва, Тро́ичен: Тро́ице про́стая, несозда́нная, безнача́льное Естество́, в Тро́ице пева́емая Ипоста́сей, спаси́ ны, ве́рою покланя́ющияся держа́ве Твое́й.
И ны́не, Богоро́дичен: От Отца́ безле́тна Сы́на в ле́то, Богороди́телнице, неискусому́жно родила́ еси́, — стра́нное чу́до! — пребы́вши Де́ва доя́щи.
Пе́снь 4.
Ирмо́с: Услы́ша проро́к прише́ствие Твое́, Го́споди, и убоя́ся, я́ко хо́щеши от Де́вы роди́тися и челове́ком яви́тися, и глаго́лаше: услы́шах слу́х Тво́й и убоя́хся, сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.
Бди́, о душе́ моя́, изря́дствуй, я́коже дре́вле вели́кий в патриа́рсех, да стя́жеши дея́ние с ра́зумом, да бу́деши у́м зря́й Бо́га, и дости́гнеши незаходя́щий мра́к в виде́нии, и бу́деши вели́кий купе́ц.
Двана́десять патриа́рхов вели́кий в патриа́рсех детотвори́в, та́йно утверди́ тебе́ ле́ствицу де́ятельнаго, душе́ моя́, восхожде́ния: де́ти я́ко основа́ния, степе́ни я́ко восхожде́ния, прему́дренно подложи́в.
Иса́ва возненави́деннаго подража́ла еси́, душе́, отдала́ еси́ преле́стнику твоему́ пе́рвыя добро́ты пе́рвенство, и оте́ческия моли́твы отпа́ла еси́, и два́жды поползну́лася еси́, окая́нная: дея́нием и ра́зумом; те́мже ны́не пока́йся.
Едо́м Иса́в нарече́ся кра́йняго ра́ди женонеи́стовнаго смеше́ния: невоздержа́нием бо при́сно разжига́емь, и сластьми́ оскверня́емь, Едо́м именова́ся, е́же глаго́лется — разжже́ние души́ любогрехо́вныя.
И́ова на гно́ищи слы́шавши, о душе́ моя́, оправда́вшагося, того́ му́жеству не поревнова́ла еси́, тве́рдаго не име́ла еси́ предложе́ния во все́х, я́же ве́си, и и́миже искуси́лася еси́, но яви́лася еси́ нетерпели́ва.
И́же пе́рвее на престо́ле — на́г ны́не на гно́ищи гно́ен; мно́гий в ча́дех и сла́вный — безча́ден и бездо́мок напра́сно; пала́ту у́бо — гно́ище, и би́серие — стру́пы вменя́ше.
Сла́ва, Тро́ичен: Неразде́льное Существо́м, несли́тное Ли́цы, богосло́влю Тя́, Тро́ическое Еди́но Божество́, я́ко единоца́рственное и сопресто́льное. Вопию́ Ти пе́снь вели́кую, в вы́шних трегу́бо песносло́вимую.
И ны́не, Богоро́дичен: И ражда́еши, и де́вствуеши, и пребыва́еши обою́ду естество́м Де́ва: Рожде́йся обновля́ет зако́ны естества́, утро́ба же ражда́ет неражда́ющая. Бо́г иде́же хо́щет, побежда́ется естества́ чи́н, твори́т бо ели́ка хо́щет.
Пе́снь 5.
Ирмо́с: От но́щи у́тренююща, Человеколю́бче, просвети́, молю́ся, и наста́ви и мене́ на повеле́ния Твоя́, и научи́ мя, Спа́се, твори́ти во́лю Твою́.
Моисе́ов слы́шала еси́ ковче́жец, душе́, вода́ми, волна́ми носи́мь ре́чными, я́ко в черто́зе, дре́вле бе́гающий де́ла го́рькаго сове́та фараони́тска.
А́ще ба́бы слы́шала еси́, убива́ющия иногда́ безвозра́стное му́жеское, душе́ окая́нная, целому́дрия дея́ние, ны́не, я́ко вели́кий Моисе́й, сси́ прему́дрость.
Я́ко Моисе́й вели́кий еги́птянина, ума́ уязви́вши, окая́нная, не уби́ла еси́, душе́. И ка́ко всели́шися, глаго́ли, в пусты́ню страсте́й покая́нием?
В пусты́ню всели́ся вели́кий Моисе́й. Гряди́ у́бо, подража́й того́ житие́, да и в купине́ Богоявле́ния, душе́, в виде́нии бу́деши.
Моисе́ов же́зл вообража́й, душе́, ударя́ющий мо́ре и огустева́ющий глубину́, во о́браз Креста́ боже́ственнаго, и́мже мо́жеши и ты́ вели́кая соверши́ти.
Ааро́н приноша́ше о́гнь Бо́гу непоро́чный, неле́стный. Но Офни́ и Финее́с, я́ко ты́, ду́ше, приноша́ху чужде́е Бо́гу оскверне́нное житие́.
Сла́ва, Тро́ичен: Тя́, Тро́ице, сла́вим Еди́наго Бо́га: свя́т, свя́т, свя́т еси́, О́тче, Сы́не и Ду́ше, — про́стое Существо́, Еди́нице при́сно покланя́емая.
И ны́не, Богоро́дичен: Из Тебе́ облече́ся в мое́ смеше́ние, нетле́нная, безму́жная Ма́ти Де́во, Бо́г созда́вый ве́ки, и соедини́ Себе́ челове́ческое естество́.
Пе́снь 6.
Ирмо́с: Возопи́х все́м се́рдцем мои́м к Ще́дрому Бо́гу, и услы́ша мя́ от а́да преиспо́дняго, и возведе́ от тли́ живо́т мо́й.
Во́лны, Спа́се, прегреше́ний мои́х, я́ко в мо́ри Чермне́м, возвраща́ющеся, покры́ша мя́ внеза́пу, я́ко еги́птяны иногда́ и триста́ты.
Неразу́мное, душе́, произволе́ние име́ла еси́, я́ко пре́жде Изра́иль: боже́ственныя бо ма́нны предсуди́ла еси́ безслове́сно, любосла́стное страсте́й объяде́ние.
Кладенцы́, душе́, предпочла́ еси́ ханане́йских мы́слей па́че жи́лы ка́мене, из него́же прему́дрости, я́ко ча́ша, пролива́ет то́ки богосло́вия.
Свина́я мяса́, и котлы́, и еги́петскую пи́щу па́че небе́сныя предсуди́ла еси́, душе́ моя́, я́коже дре́вле неразу́мнии лю́дие в пусты́ни.
Я́ко уда́ри Моисе́й, ра́б Тво́й, жезло́м ка́мень, обра́зно животвори́вая ре́бра Твоя́ прообразова́ше, из ни́хже вси́ питие́ жи́зни, Спа́се, почерпа́ем.
Испыта́й, душе́, и смотря́й, я́коже Иису́с Нави́н, обетова́ния зе́млю, какова́ е́сть, и всели́ся в ню́ благозако́нием.
Сла́ва, Тро́ичен: Тро́ица е́смь проста́, неразде́льна, разде́льна Ли́чне, и Еди́ница е́смь Естество́м соедине́на, — Оте́ц глаго́лет, и Сы́н, и Боже́ственный Ду́х.
И ны́не, Богоро́дичен: Утро́ба Твоя́ Бо́га на́м роди́, воображе́на по на́м. Его́же, я́ко Созда́теля все́х, моли́, Богоро́дице, да моли́твами Твои́ми оправди́мся.
Конда́к, Гла́с 6.
Душе́ моя́, душе́ моя́, воста́ни, что́ спи́ши? Коне́ц приближа́ется, и и́маши смути́тися. Воспряни́ у́бо, да пощади́т тя́ Христо́с Бо́г, везде́ сы́й и вся́ исполня́яй.
Пе́снь 7.
Ирмо́с: Согреши́хом, беззако́нновахом, непра́вдовахом пред Тобо́ю, ниже́ соблюдо́хом, ниже́ сотвори́хом, я́коже запове́дал еси́ на́м, но не преда́ждь на́с до конца́, отце́в Бо́же.
Киво́т я́ко ноша́шеся на колесни́це, За́н о́ный, егда́ превра́щшуся тельцу́, то́чию косну́ся, Бо́жиим искуси́ся гне́вом. Но того́ дерзнове́ния убежа́вши, душе́, почита́й Боже́ственная че́стне.
Слы́шала еси́ Авессало́ма, ка́ко на естество́ воста́? Позна́ла еси́ того́ скве́рная дея́ния, и́миже оскверни́ ло́же Дави́да отца́. Но ты́ подража́ла еси́ того́ стра́стная и любосла́стная стремле́ния.
Покори́ла еси́ нерабо́тное твое́ досто́инство те́лу твоему́: ино́го бо Ахитофе́ла обре́тши — врага́, душе́, снизшла́ еси́ сего́ сове́том. Но сия́ разсы́па Са́м Христо́с, да ты́ вся́ко спасе́шися.
Соломо́н чу́дный и благода́ти прему́дрости испо́лненный, се́й лука́вое иногда́ пред Бо́гом сотвори́в, отступи́ от Него́. Ему́же ты́ прокля́тым твои́м житие́м, душе́, уподо́билася еси́.
Сластьми́ влеко́мь страсте́й свои́х оскверня́шеся, увы́ мне́, рачи́тель прему́дрости, рачи́тель блу́дных же́н, и стра́нен от Бо́га. Его́же ты́ подража́ла еси́ умо́м, о душе́, сладостра́стьми скве́рными.
Ровоа́му поревнова́ла еси́, не послу́шавшему сове́та о́тча, ку́пно же и зле́йшему рабу́ Иеровоа́му, пре́жнему отсту́пнику, душе́. Но бе́гай подража́ния и зови́ Бо́гу: согреши́х, уще́дри мя́!
Сла́ва, Тро́ичен: Тро́ице Про́стая, Неразде́льная, Единосу́щная и Естество́ Еди́но: Све́тове и Све́т, и Свя́та Три́ и Еди́но Свя́то, пое́тся Бо́г Тро́ица. Но воспо́й, просла́ви Живо́т и Животы́, душе́, — все́х Бо́га.
И ны́не, Богоро́дичен: Пое́м Тя́, благослови́м Тя́, покланя́емся Ти́, Богороди́телнице, я́ко Неразде́льныя Тро́ицы породила́ еси́ Еди́наго — Христа́ Бо́га, и Сама́ отве́рзла еси́ на́м, су́щим на земли́, небе́сная.
Пе́снь 8.
Ирмо́с: Его́же во́инства небе́сная сла́вят, и трепе́щут херуви́ми и серафи́ми, вся́ко дыха́ние и тва́рь, по́йте, благослови́те и превозноси́те во вся́ ве́ки.
Ты́ Ози́и, душе́, поревнова́вши, сего́ прокаже́ние в себе́ стяжа́ла еси́ сугу́бо: безме́стная бо мы́слиши, беззако́нная же де́еши. Оста́ви, я́же и́маши, и притецы́ к покая́нию!
Ниневи́тяны, душе́, слы́шала еси́ ка́ющияся Бо́гу вре́тищем и пе́пелом. Си́х не подража́ла еси́, но яви́лася еси́ зле́йшая все́х пре́жде зако́на и по зако́не прегреши́вших.
В ро́ве бла́та слы́шала еси́ Иереми́ю, душе́, гра́да Сио́ня рыда́ньми вопию́ща, и сле́з и́щуща. Подража́й сего́ плаче́вное житие́, и спасе́шися.
Ио́на в Фарси́с побеже́, проразуме́в обраще́ние ниневи́тянов. Разуме́ бо, я́ко проро́к, Бо́жие благоутро́бие, те́мже ревнова́ше проро́честву не солга́тися.
Дании́ла в ро́ве слы́шала еси́, ка́ко загради́ уста́, о душе́, звере́й. Уве́дала еси́, ка́ко о́троцы и́же о Аза́рии погаси́ша ве́рою пе́щи пла́мень горя́щий.
Ве́тхаго Заве́та вся́ приведо́х ти́, душе́, к подо́бию: подража́й пра́ведных боголюби́вая дея́ния, избе́гни же па́ки лука́вых грехо́в.
Сла́ва, Тро́ичен: Безнача́льне О́тче, Сы́не собезнача́льне, Уте́шителю благи́й, Ду́ше пра́вый; Сло́ва Бо́жия Роди́телю, Отца́ безнача́льна Сло́ве, Ду́ше живы́й и зи́ждяй, — Тро́ице Еди́нице, поми́луй мя́.
И ны́не, Богоро́дичен: Я́ко от оброще́ния червлени́цы, Пречи́стая, у́мная багряни́ца Емману́илева, вну́трь во чре́ве Твое́м пло́ть истка́ся, те́мже Богоро́дицу вои́стинну Тя́ почита́ем.
Пе́снь 9.
Ирмо́с: Безсе́меннаго зача́тия рождество́ несказа́нное, Ма́тере Безму́жныя нетле́нен Пло́д: Бо́жие бо рожде́ние обновля́ет естества́. Те́мже Тя́ вси́ ро́ди, я́ко Богоневе́стную Ма́терь, правосла́вно велича́ем.
Христо́с искуша́шеся, диа́вол искуша́ше, показу́я ка́мение, да хле́би бу́дут; на го́ру возведе́ ви́дети вся́ ца́рствия ми́ра во мгнове́нии. Убо́йся, о душе́, ловле́ния, трезви́ся, моли́ся на вся́кий ча́с Бо́гу.
Го́рлица пустыннолю́бная, гла́с вопию́щаго возгласи́, Христо́в свети́льник, пропове́дуяй покая́ние: И́род беззако́ннова со Иродиа́дою. Зри́, душе́ моя́, да не увя́знеши в беззако́нныя се́ти, но облобыза́й покая́ние.
В пусты́ню всели́ся благода́ти Предте́ча, и Иуде́я вся́ и Самари́я слы́шавше, теча́ху и испове́даху грехи́ своя́, креща́ющеся усе́рдно. И́хже ты́ не подража́ла еси́, душе́.
Бра́к у́бо честны́й и ло́же нескве́рно: обоя́ бо Христо́с пре́жде благослови́, пло́тию яды́й, и в Ка́не же на бра́це во́ду в вино́ соверша́я, и показу́я пе́рвое чу́до, да ты́ измени́шися, о душе́.
Разсла́бленнаго стягну́ Христо́с, о́др взе́мша; и ю́ношу уме́рша воздви́же — вдови́че рожде́ние; и со́тнича о́трока; и самаряны́не яви́ся, в ду́се слу́жбу тебе́, душе́, предживописа́.
Кровоточи́вую исцели́ прикоснове́нием кра́я ри́зна Госпо́дь, прокаже́нныя очи́сти, слепы́я и хромы́я просвети́в, испра́ви, глухи́я же, и немы́я, и нича́щия ни́зу исцели́ сло́вом, да ты́ спасе́шися, окая́нная душе́.
Сла́ва, Тро́ичен: Отца́ просла́вим, Сы́на превознесе́м, Боже́ственному Ду́ху ве́рно поклони́мся — Тро́ице неразде́льней, Еди́нице по существу́, я́ко Све́ту и Све́том, и Животу́ и Живото́м, животворя́щему и просвеща́ющему концы́.
И ны́не, Богоро́дичен: Гра́д Тво́й сохраня́й, Богороди́тельнице Пречи́стая. В Тебе́ бо се́й ве́рно ца́рствуяй, в Тебе́ и утвержда́ется, и Тобо́ю побежда́яй, побежда́ет вся́кое искуше́ние, и пленя́ет ра́тники, и прохо́дит послуша́ние.
Припе́в: Преподо́бне о́тче Андре́е, моли́ Бо́га о на́с.
Андре́е честны́й и о́тче треблаже́ннейший, па́стырю Кри́тский! Не преста́й моля́ся о воспева́ющих тя́, да изба́вимся вси́ гне́ва, и ско́рби, и тле́ния, и прегреше́ний безме́рных, чту́щии твою́ па́мять ве́рно.